Arven etter Sandberg

Tom Sandberg - Untitled, 1995

Tom Sandberg – Untitled, 1995

I Norge har aksepten for fotografi som et selvstendig kunstnerisk uttrykk en relativt kort og oversiktlig historie. Helt opp til 1970-tallet var fotografi ennå ikke anerkjent som kunstform, noe som ble pinlig tydelig da Kåre Kivijärvi som den første fotografen til å bli antatt på Statens Høstutstilling fikk sine verk oppført som ”maleri” i utstillingskatalogen.

Mot siste halvdel av 1970-tallet var imidlertid en kompakt men hyperaktiv gruppe unge fotografer rustet til kamp. Blant disse var Tom Sandberg som sovnet inn 5. februar 2014, en av Norges udiskutabelt mest markante stemmer innen fotokunst.

Tom Sandberg - Untitled, 2004

Tom Sandberg – Untitled, 2004

Over et par halvlitere og en pizza ble de to nyutdannede 24-årige fotografene Tom Sandberg og Dag Alveng enige og å starte opp et galleri som utelukkende viste fotografisk kunst. Sandberg, opprinnelig fra Narvik men oppvokst i Groruddalen og Alveng fra Oslo møttes på fotoskole i Nottingham, ved Trent Polytechnic. På skolen hadde de stiftet bekjentskap med en verden av fotografiske kunstnere, med en sterk forankring i amerikanske modernistisk fotografi. Med idoler som Ralph Gibson, Minor White og Alfred Stieglitz å strekke seg etter vendte de håpefullt tilbake til Norge hvor kunstscenen var tungt dominert av maleri.

For å bøte på dette grunnla Sandberg, Alveng og Bjørn Høyum Fotogalleriet i 1977. Galleriet som var det første visningsrommet i Skandinavia for kunstfoto lå den gang i et slitent kjellerlokale i Oscars gate og trioen delte på husleien for å holde dørene åpne. Et av målene med galleriet var å introdusere fotokunst av høyeste internasjonale kaliber i Oslo. I løpet av sine første leveår viste Fotogalleriet store navn som Alfred Stieglitz, Edward Weston, Diane Arbus, Lewis W. Hine og August Sander på samme vegger som den nye generasjonen norske kunstfotografer som Tom Sandberg, Per Berntsen, Dag Alveng og Marianne Heske. Verkene til de internasjonale toppnavnene fraktet grunnleggerne til Oslo i kofferten som håndbagasje. Det oppsto umiddelbart et miljø rundt det vitale galleriet hvor Tom Sandberg var en inspirerende drivkraft for mange.

Tom Sandberg - Untitled

Tom Sandberg – Untitled

To år etter åpningen ble Fotogalleriet gjort om til en stiftelse for å kunne motta driftsstøtte fra Norsk Kulturråd og takket være en fremsynthet for behovet for profesjonalisering lever det kunstnerstyrte visningsrommet i beste velgående den dag i dag i Møllergata 34.

Tom Sandbergs avgjørende rolle for å vinne aksept for fotografisk kunst i Norge ville ikke vært mulig hvis det ikke var for at han først og fremst var en enestående kunstner med et særdeles interessant blikk for lys og overflate. Sandberg var en teknisk perfeksjonist og han presset det analoge fotografiet til sine ytterste grenser. Han innlemmet ofte fotografiske «utilstrekkeligheter» og «feil» i sitt visuelle repertoar, ved å lage uortodokst store kopier i mørkerommet. Gjennom 40 år leverte Sandberg en jevn flyt av arbeider. Han nøt høy kunstnerisk anerkjennelse for sine verker, noe som ble bekreftet i 1989 da det nyetablerte Museet for samtidskunst gikk til innkjøp av en komplett utstilling som han holdt på Galleri Riis. I 2000 presenterte Astrup Fearnley en stor retrospektiv separatutstilling med Sandberg og i 2007 var Sandberg den første norske kunstneren til å bli viet en utstilling på MoMA PS1 i New York. Gjennom hele sitt yrkesaktive liv har Sandberg vært en høythengende inspirasjon for en rekke unge fotografer som har kommet etter han, og på Oslo Fotokunstskole er vi stolte over å ha Sandberg på listen over våre tidligere gjestelærere.

Tom Sandberg - Untitled

Tom Sandberg – Untitled

Tom Sandberg etterlater seg en rikholdig arv bestående av eksepsjonelle bilder i grått, hvitt og svart. 28. februar slår Sandbergs galleri OSL Contemporary opp dørene for den aller siste utstillingen fra Sandbergs hånd, med verker som han arbeidet med helt til siste stund.

Tom Sandberg - Untitled

Tom Sandberg – Untitled

Reklamer

4 kommentarer om “Arven etter Sandberg

  1. Tilbaketråkk: Morten Andenæs om boken Skyldfolk | Oslo Fotokunstskoles blogg

  2. Tilbaketråkk: 9 grunner til å gå på utstilling i 2015 | Oslo Fotokunstskoles blogg

  3. Tilbaketråkk: 20-årsjubileum med fokus på egen samling | Oslo Fotokunstskoles blogg

  4. Tilbaketråkk: Fotografisk nærvær og distanse | Oslo Fotokunstskoles blogg

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s