Behzad Farazollahi og bevegelsens kunst

Behzad Farazollahi produserer verk i Buenos Aires. – Hele prosessen ble en slags performance der vi hadde tilskuere som stod å klappet under skytingen, sier Farazollahi.

Behzad Farazollahi under produksjon av verk i Buenos Aires. – Hele prosessen ble en slags performance der vi hadde tilskuere som stod å klappet under skytingen, sier Farazollahi.

Behzad Farazollahi lager kunstverk med haglegevær og ønsker at publikum skal få en fysisk reaksjon i hans utstillinger. Onsdag 12.03. klokken 12:15 holder han en åpen selvpresentasjonfotoutdanningen Oslo Fotokunstskole. Vi har tatt en prat med Farazollahi om hans siste arbeider hvor han har jobbet med bevegelse som tematikk.

Hva holder du på med om dagen?
Det har vært ganske mye reising det siste året, både med mine egne ting og MELK, men de siste par månedene har jeg endelig hatt tid til å utvikle mine egne arbeider med fokus på nye utstillinger for neste år.

I de siste prosjektene dine som blant annet er vist i Buenos Aires og Malmö har du fordypet deg i bevegelse. Hva er det som interesserer deg ved bevegelse og hvorfor har du valgt å bruke fotografi som nettopp fryser tiden til å utforske dette fenomenet?
Det er nettopp det med frysing av tid som har gjort at etter så mange år med ren fotografi så har et ønske om å ha en form for forsterket bevegelse i rommet vært et av hovedmålene. Altså å bruke arbeidene som et sekundært element der sammensettingen av arbeidene i forhold til rommet skaper en form for en bevegelse der tilskuerens fysiske erfaringer er sterkt deltagende.

Behzad Farazollahi fra serien Motion Transfer.

Behzad Farazollahi, installsjonsfotografi.

I arbeidsprosessen din har du blant annet benyttet deg av haglegevær for å lage bilder. Hvordan gikk dette for seg?
Jeg ville overføre fotografiets mekaniske forhold til tid til andre metoder og medier og startet med blant annet å eksperimentere med å skyte med hagle mot aluminium. Det viste seg å være en meget tidkrevende prosess med mange forsøk og mye feiling før jeg nådde målet med prosjektet. Det som var essensielt med denne idéen var ikke å overdrive det aggressive uttrykket som er veldig tilstede med en slikt metode, men heller å finne en finurlig balanse der uttrykket var så sublimt som mulig. Og selvfølgelig var det veldig artig å få lov til å skyte så mye. Jeg gjorde også dette i Buenos Aires for min utstilling der og hele prosessen ble en slags performance der vi hadde tilskuere under skytingen som stod å klappet under skytingen og det hele ble veldig godt dokumentert.

I serien «Undefined Structures» jobber du med geometriske og abstrakte lysformer forstørret i store formater. Hvordan har du laget disse?
Dette var vel starten på prosjektet som har essensen av bevegelse som hovedtema. Jeg hadde i min start av utdanningen i Praha testet det å bruke lys i et mørkt rom med bevegende lys (som alle andre som begynner med å fotografere med analog foto) og fant fort ut at det ble veldig banalt. Men når jeg fikk denne bevegelsesideen føltes det som et naturlig sted å starte prosjektet. Jeg ville få frem en forsterket opplevelse av bevegelse uten å vise selve bevegelsen og etter veldig mange eksponeringer med et storformatkamera i et mørkt rom endte jeg med kun to eksponeringer hvor jeg synes jeg fikk frem ideen. Jeg lagde en 1:1 treramme som ville være like stor som printene som skulle være 120 x 150 cm og eksponerte en LED-lommelykt mot kameraet. Så printet jeg de selv analogt. Det var en lang og frustrerende prosess som krevde mye tålmodighet. Spesielt krevende var det å stå i mørkerommet i så mange dager for å få de som jeg ville. Jeg viste de med stor nervøsitet i Malmö første gang og det var veldig fint å se at publikum var så fascinert av det rene uttrykket i bildene.

Behzad Farazollahi, installasjonsfotografi.

Behzad Farazollahi installasjonsfotografi.

Ser du på prosessen bak bildene som en del av verkene?
Absolutt. Etter mange år med å kun bruke kamera som et verktøy ble jeg veldig sulten på å finne en prosess som var litt mer fysisk og mer tidkrevende. Jeg har alltid synes at arbeider som trekker publikum inn i selve skapelsesprosessen har vært veldig givende og ville finne metoder der jeg også fikk frem denne dialogen. Det er vel mere fascinasjonen for håndverket og metodene som trekker en mer i dybden av verket som er det viktige for meg nå, men samtidig prøver jeg å videreføre det spontane i uttrykket i fotografiet som alltid har vært drivkraften bak mine arbeider.

Behzad Farazollahi, installasjonsfotografi.

Behzad Farazollahi, installasjonsfotografi fra Breadfield, Malmö.

I tillegg til din egen produksjon driver du det kunstnerstyrte visningsrommet MELK sammen med Bjarne Bare. Har det vært fruktbart for ditt eget kunstneriske virke å drive et visningsrom parallelt med din egen praksis?
Vi har holdt på med MELK i snart fem og kuratert nesten førti utstillinger sammen, så selvfølgelig har dette vært ekstremt inspirerende og lærerikt. Det som har vært mest givende med MELK har vært det å jobbe så tett med andre kunstnere hvor man utveksler ideer og erfaringer og prøver og feiler sammen. Dette var på mange måter det jeg savnet mest når jeg fikk ideen bak MELK. Før vi startet MELK var det kun noen få kunstnerdrevne gallerier og det var nesten ingen andre enn Fotogalleriet som fokuserte på samtidsfotografi. Det har vi har vært med å forandre. Samtidig har det vært ekstremt tid- og energikrevende og i starten måtte jeg ofre mye av min egen produksjon. Men nå har vi kun fire utstillinger i året, ikke ti slik vi hadde den første tiden. Det har gjort at vi begge er mye mer produktive med egne arbeider. Målet er vel å få holde på denne løsningen så lenge som mulig.

Behzad Farazollahi, Mechanic Waves #1, installasjonsfotografi.

Behzad Farazollahi, Mechanic Waves #1, installasjonsfotografi.

Se flere verk på Farazollahis nye hjemmeside behzadfarazollahi.no.

Hver onsdag inviterer fotoskolen Oslo Fotokunstskole aktive kunstnere og fotografer til å holde en forelesning om sitt sitt eget kunstneriske virke. Onsdagsforelesningen er del av fotoutdanningen hos oss og er åpen for alle som ønsker å delta og krever ingen forhåndspåmelding. Se liste over alle onsdagsforelesningene her.

Velkommen til åpen selvpresentasjon med Behzad Farazollahi.
TID: 12.03. klokken 12:15-14:00
STED: Oslo Fotokunstskole, Waldemar Thranesgate 84A 

Advertisements

One thought on “Behzad Farazollahi og bevegelsens kunst

  1. Tilbaketråkk: Making Waves | Oslo Fotokunstskoles blogg

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s