Eline Mugaas utforsker bildekanten på Riis

– Bildene jeg jobber med nå er likere det fotografiet jeg jobbet med for 20 år siden enn det jeg gjorde for 10 år siden, sier Eline Mugaas.

– Bildene jeg jobber med nå er likere det fotografiet jeg jobbet med for 20 år siden enn det jeg gjorde for 10 år siden, sier Eline Mugaas.

I utstillingen I Make Another Room gjør Eline Mugaas et dypdykk i sin fotografiske produksjon fra de siste fire årene. Vi har snakket med Mugaas som tidligere har vært eksaminator og gjestelærer på Oslo Fotokunstskole om utstillingen, fanzinen Album og altfor smarte digitalkameraer:

Først og fremst: takk for at du tar deg tid til et intervju midt i innspurten til utstillingen. Hva kommer publikum til å få se på Galleri Riis?
Dette er bilder tatt over de siste 4 årene. Bildene er tatt mange forskjellige steder og kan se tilsynelatende tilfeldige ut, men det er klare sammenhenger mellom bildene. Jeg tenker at det finnes to lag i bildene, et underliggende strukturbyggende formalt lag og et avbildende mer tilfeldig fortellende lag.

Eline Mugaas - Dancers hands, 2014 Giclée print, 149 x 111 cm, ed. 5.

Eline Mugaas – Dancers Hands, 2014, Giclée print, 149 x 111 cm, ed. 5.

Sist gang du viste en større separatutstilling var i 2010 med «Face of young man half in shadow» på Galleri Riis. Hva har du jobbet med siden den gang?
Etter forrige utstilling hadde jeg et års residency på ISCP i NYC. Noen av bildene som er med på utstillingen på Galleri Riis nå, er tatt i løpet av det oppholdet. Tilbake i Oslo begynte jeg å jobbe med Elise Storsveen og Kunsthall Oslo med researchen for utstillingen «Hold stenhårdt fast på greia di -kvinnekamp og kunst i Norge 1968-1989» som åpnet på Kunsthall Oslo 8. mars 2013, året for 100-års jubileet for stemmerett for kvinner i Norge.

«Hold stenhårdt fast på greia di» vises nå på Kunsthall Stavanger ut april. 19 kunstnere og nesten 80 verk er med. Utstillingen har fått masse oppmerksomhet og det er utrolig morsomt for oss som har jobbet med den.
Jeg har hatt et fellesprosjektet «a proposal for a show on the Studio» på W17 med Lotte Konow Lund og KimSu Theiler. Vi laget en gruppeutstilling den siste helgen i februar 2013 hvor vi viste verk av Kjell Varvin, Germain Ngoma og Willibald Storn, som adresserte atelierrommet.

Jeg har det siste året også jobbet med et KORO URO-prosjekt (uteromsordning) for Bredvedt Kvinnefengsel. Det har vært utrolig utfordrende og veldig bra å jobbe med bildene mine et sted hvor publikums situasjon er så totalt annerledes enn det publikum jeg vanligvis har. Jeg har måttet tenke helt annerledes. Det viktigste har vært å holde på en intensjon om å være generøs, ikke knipen, ikke ambivalent. Det var OK å være komplisert, men ikke vanskelig.

Ved siden av dette har fanzineprosjekt jeg driver sammen med Elise Storsveen, siden 2010 gitt ut 6 nummer av ALBUM.
ALBUM er et prosjekt hvor vi kun bruker bilder fra bøker og blader. Hvert nummer har et tema men det er ingen tekst som forklarer hva du ser på. Vi forsøker å vise hvordan du kan styre lesningen av et bilde ved å endre konteksten. I juni 2012 hadde ALBUM utstilling i prosjektrommet på Kunsthall Zürich og vi var med på en gruppeutstilling på biblioteket til MoMA. Fanzinen startet som et lite overskuddsprosjekt men nå kommer ALBUM#10 ut til våren og vi er i gang med å jobbe med to forlag om bokutgivelse i NYC i september og Oslo i oktober.

Eline Mugaas -  Stacked, 2014 C-print, 83 x 101 cm, ed. 5.

Eline Mugaas – Stacked, 2014, C-print, 83 x 101 cm, ed. 5.

I din forrige utstilling på Riis så verkene dine ut til å ta en vending. I dine utstillinger før denne var det som regel et klart fokus på bylandskaper mens du i «Face of young man half in shadow» viste en rekke interiører, blant annet fra ditt eget hjem. Er dette en retning som du har fortsatt å utvikle?
Ja, de nye arbeidene fortsetter i den retningen. Bildene jeg jobber med nå er likere det fotografiet jeg jobbet med for 20 år siden enn det jeg gjorde for 10 år siden. Jeg har i det siste vært opptatt av å tydeliggjøre motivets relasjon til bildekanten.

Hvor kommer utstillingstittelen «I Make Another Room» fra?
Tittelen er et fragment jeg har lånt fra et dikt av Aram Saroyan.

Eline Mugaas - Pink clouds w rooftop, 2014   Giclée print, 45 x 60 cm, ed. 5.

Eline Mugaas – Pink Clouds w Rooftop, 2014, Giclée print, 45 x 60 cm, ed. 5.

Det er planlagt en publikasjon i forbindelse med utstillingen din. Kan du si noe om denne?
Det er kanskje riktigere å si at utstillingen åpner i forbindelse med publiseringen av boka. Boka består av en større gruppe bilder. Utstillingen er noen bilder fra denne større gruppen. Utstillingen og boka har samme tittel.

I 2012 var fanzinene ALBUM som du lager sammen med Elise Storsveen med i en utstillingen på biblioteket til MoMA i New York. I fanzinen bruker dere reklamebilder og fotografier fra blader og bøker fra loppemarkeder i Oslo. Er det noen krysningspunkter mellom ALBUM og den øvrige fotografiske produksjonen din?
Mange synes nok at det er to helt forskjellige prosjekter, men jeg mener jo at det er mange møter mellom de to. Jeg har alltid jobbet mye med grupper av bilder og er nøye på hvordan jeg skaper sammenhenger mellom bildene som ikke nødvendigvis er basert på motivet. Jeg er opptatt av lesningen som skjer utenfor billedrammen. Jeg er utdannet på skulpturlinja, ikke på foto, så jeg relaterer alltid til et bilde som et objekt. Jeg finner påstanden om at et foto enten er et vindu eller et speil altfor trang.

Eline Mugaas - Pink fan, 2014 Giclée print, 75 x 101 cm, ed. 5.

Eline Mugaas – Pink Fan, 2014, Giclée print, 75 x 101 cm, ed. 5.

Det analoge fotografiet med håndlagede fargeforstørrelser fra mørkerommet har lenge vært en del av det kunstneriske uttrykket ditt. Jobber du fremdeles med mørkerom og film?
Jeg har vært veldig glad i det analoge fotografiet. Eksponert film har en topografi og det relaterer jeg til. Det er et eget landskap, jeg har tenkt på det som et kart i forhold til stedene jeg har beveget meg når jeg har fotografert. Negativet gir også mye rom for å jobbe i eksponeringskurvens ytterkanter. Man kan trekke å dra i det, det er veldig seigt.

Problemet med det digitale er at jeg ikke er interessert nok i kameraer og teknologi. Jeg er fornøyd med relativt enkelt utstyr. Det beste kameraet er det du alltid har på deg, slik at du får tatt bildet der og da. I noen år nå har jeg prøvd å venne meg til å jobbe med digitalkamera, uten stort hell. Foreløpig er kameraet smartere enn meg og det er et problem. Det er altfor skarpt, alt blir veldig flatt.

Da jeg jobbet med denne utstillingen bestemte jeg meg for at det tekniske var helt irrelevant og jeg har jobbet med de bildene jeg har syntes var interessante, helt uten å tenke på om det var tatt med film eller var digitale. Noen er tatt med film, mellomformat og 35mm. Andre er digitale, fra raw-filer og fra mobilkamera.

Utstillingen I Make Another Room er åpen tirsdag til lørdag på Galleri Riis til og med 3. mai.

Eline Mugaas - Doorway I, 2014   C-print, 60 x 48 cm, ed. 5.

Eline Mugaas – Doorway I, 2014, C-print, 60 x 48 cm, ed. 5.

Eline Mugaas - Doorway II, 2014   C-print, 60 x 48 cm, ed. 5.

Eline Mugaas – Doorway II, 2014, C-print, 60 x 48 cm, ed. 5.

Eline Mugaas - Parkinglot Lamp, 2014 Giclée print, 101 x 75 cm, ed. 5.

Eline Mugaas – Parkinglot Lamp, 2014, Giclée print, 101 x 75 cm, ed. 5.

Advertisements

4 thoughts on “Eline Mugaas utforsker bildekanten på Riis

  1. Tilbaketråkk: 15-år med fellesverkstedet Bjørka | Oslo Fotokunstskoles blogg

  2. Tilbaketråkk: 430 sider med lånte bilder | Oslo Fotokunstskoles blogg

  3. Tilbaketråkk: Alveng, Farazollahi og Solbakken oppsummerer 2014 | Oslo Fotokunstskoles blogg

  4. Tilbaketråkk: Møter mellom foto og grafikk fra Mugaas | Oslo Fotokunstskoles blogg

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s