Den utelatte historien

Fra Hedevig Ankers bok Hedevig Anker og Eidsvollsbygningen

Fra Hedevig Ankers bok Hedevig Anker og Eidsvollsbygningen

Fotograf og kunstner Hedevig Anker synes det er ubegripelig at kvinner blir holdt utenfor rommene der viktige beslutninger for deres liv blir tatt. For å sette fokus på dette har hun gravd i den ukjente historien til sin navnesøster fru Hedevig Anker som stilte sitt hjem, som senere skulle bli kjent som Eidsvollsbygningen, til disposisjon da grunnloven ble forfattet for 200 år siden. Vi har snakket med Hedevig Anker om prosjektet:

Boken ”Hedevig Anker og Eidsvollbygningen” handler slett ikke om deg, slik tittelen kan antyde. Hvem handler den om?
Teksten i boken handler om hvordan jeg har forsøkt å nøste opp historien om min navnesøster og formor Hedevig Anker som var gift med mannen som eide Eidsvollsbygningen i 1814.

Fra Hedevig Ankers bok Hedevig Anker og Eidsvollsbygningen

Fra Hedevig Ankers bok Hedevig Anker og Eidsvollsbygningen

Boken beskrives som et visuelt portrett. Hvordan vil du beskrive fotografiene i prosjektet?
Det er svært få spor etter denne kvinnen, og i boken setter jeg empirisk kunnskap, faktiske spor som hovedsakelig er brev og bilder, sammen med min subjektive fotografiske fortolkning av Eidsvollsbygningen.

Du er selv etterkommer av Hedevig Anker, ser du på boken som et selvbiografisk prosjekt?
Dette er hverken et biografisk eller selvbiografisk prosjekt, men jeg ser en interessant sammenheng mellom Hedevig Ankers åpenbare taushet som kommer frem både i historien om henne og i det minimale arkivet som er etter henne, opp mot mitt sparsommelige fotografiske utrykk.

Avfotografert miniatyrsilhuett av Hedevig Anker (1763 - 1846).

Avfotografert miniatyrsilhuett av Hedevig Anker (1763 – 1846).

Er fotografiet som er et medium som primært benyttes til å fryse samtiden i stand til å bringe oss i nærmere kontakt med en fortid som ligger 200 år bak i tid? 
Mitt forhold til fotografi er at det er et medium som konstruerer fortid. Vi skaper historie ved å fryse øyeblikk og gjennom å se verden på fra et  gitt ståsted med et bestemt perspektiv. Ståstedet endrer i takt med vår forflytning tiden. 1814 ser annerledes ut idag enn for 50 og 100 år siden. Vår historie er ikke annet enn fortellinger satt sammen av empiri, faktiske spor og subjektiv fortolkning. Ved å kombinere tekst, fotografi og arkiv har jeg forsøkt å tydeliggjøre dette samspillet.

I 2008 viste du fotgrafier fra Eidsvoll på Galleri Trafo. Er boken en fortsettelse av dette? Hvordan har prosjektet utviklet seg siden den gang?
Jeg fotograferte Eidsvollsbygningen sommeren 2007. Siden den gang er bygget totalt renovert. Jeg var urolig for at mine bilder skulle avvike fra bygget slik det fremstår etter restaureringen, men faktisk oppleves det omvendt. Museet anerkjenner tomrommene i historien på en annen måte nå en før, da det var mye mer fylt med gjenstander og antagelser. Men altså – bildene kom først, historien har jeg avdekket siden.

Fra Hedevig Ankers bok Hedvig Anker og Eidsvollsbygningen

Fra Hedevig Ankers bok Hedevig Anker og Eidsvollsbygningen

Du skriver selv at Hedevig Anker ”regnes ikke som en betydelig historisk person, og ingen har heller tidligere belyst hennes livshistorie.” Hvorfor ønsker du å gjøre nettopp historien om henne kjent?
Fra mitt ståsted i denne verden er det ubegripelig at kvinner må stå utenfor de rommene der vesentlige beslutninger blir tatt, også beslutninger som er av avgjørende betydning for kvinners eget liv. Det er en erkjennelse å forstå at min frie posisjon som kvinne i et likestilt samfunn er unntaket, både historisk og sett i forhold dagens verdensbilde. Å komme tett på en historisk skikkelse og et bestemt historisk materiale har tydeliggjort denne forskjellen for meg. Jeg håper at boken gir rom for en refleksjon rundt hva taushet er, og at den åpner for å tenke omkring hva det betyr ikke å ville eller ikke kunne uttrykke seg.

Hedevig Anker (1969–):
Hedevig Anker er billedkunstner, kunsthistoriker og har vært lærer og gjestelærer ved Oslo Fotokunstskole. Hun har hatt en rekke utstillinger over hele Norge, blant annet Stenersenmuseet og Kunstnerforbundet. Hun er representert i flere viktige kunstsamlinger som Nasjonalmuseet, Henie Onstad Kunstsenter, Telenors Kunstsamling, Kode-Kunstmuseene i Bergen og Utenriksdepartementet. Hedevig Anker og Eidsvollsbygningen er hennes tredje bok.

Boken Hedvig Anker og Eidsvollsbygningen er utgitt på forlaget Teknisk Industri og er i distribusjon i bokhandlere over hele landet.

 

 

Advertisements

2 thoughts on “Den utelatte historien

  1. Tilbaketråkk: 15-år med fellesverkstedet Bjørka | Oslo Fotokunstskoles blogg

  2. Tilbaketråkk: Møter mellom fotografi og rom | Oslo Fotokunstskoles blogg

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s