Bjarne Bare i Venezia

Bjarne Bare - Outboard Swaddle, 2014. C-print 175x125 cm

Bjarne Bare – Outboard Swaddle, 2014. C-print 175×125 cm

Bjarne Bare, kunstner, gallerist og tidligere student ved Oslo Fotokunstskole, åpner torsdag 08. mai soloutstillingen «Outboard Swaddle (Studies from Venice)» i Fondazione Bevilacqua La Masa – Palazzo Tito i Venezia. Vi har snakket med Bare om arbeidet med utstillingen:
I utstillingen viser du bilder laget de siste tre månedene under et OCA-opphold i Venezia. Hva har du brukt tiden til og hva får publikum se i utstillingen?
Jeg har vært så heldig og få bo tre måneder i Venezia, et mytisk sted, men også er sted hvor det er lagt til rette for å nyte hverdagen. Jeg landet rett til åpning av karneval, som var en opplevelse i seg selv. Ved siden av arbeidet har jeg tatt del i det lokale kunstmiljøet, forsøkt å sette meg inn i lokal kunst og bygge opp en dialog med skapende personer i området for forhåpentligvis å kunne gjøre flere prosjekter i Italia. Jeg har også fått reist litt, og deltatt på MELK åpning i Oslo samt bokmesse i København i tillegg til fotofestival i Reggio Emilia i regi av mitt forlag Cornerkiosk press.
Hovedvekten av tiden har dog gått med til arbeid, da jeg like etter ankomst fikk beskjed om at jeg får disponere et stort utstillingssted, fordelt på fire rom. Det har vært en bra utfordring å skape et større soloprosjekt, inklusive produksjon, i løpet av drøye to måneder.
Bjarne Bare - Outboard Swaddle, 2014. C-print 175x125 cm

Bjarne Bare – Outboard Swaddle, 2014. C-print 175×125 cm

Hvordan har det vært å utvikle et fotografisk prosjekt i en turistifisert og pittoresk by som er fylt til randen av potensielle fotografiske klisjeer?

Ved første tanke var det et mareritt. Jeg var stressa i begynnelsen for at det skulle bli vanskelig å unngå å arbeide med et prosjekt som ene og alene dreide seg om turismen, eller dens påvirkning av byen. Det hadde nok vært interessant nok, da byen er i ferd med å ødelegges, men jeg ville søke mot en dypere kulturell problemstilling som strakte seg utover Venezia, men likevel hadde en lokal forankring.

Utstillingen har tittelen «Outboard Swaddle (Studies from Venice)». Hva spiller tittelen på?
Swaddle er det engelske ordet for å pakke inn spedbarn i klede, på en spesifik måte, og var spesielt populært frem mot renessansen. Teknikken sies å hjelpe barn å vokse, forhindre krybbedød etc. men spiller også mye mot en kjærlig hånd.

Da jeg er en båtmann la jeg tidlig merke til en spesiell tendens i Venezia til å pakke inn båtmotorer i klede, alle forskjellig til hverandre. Foruten det estetiske, spiller disse tildekte maskinene på en tendens som i sosiologien kalles Cultural Lag (Ogburn) hvor teorien ligger i at deler av samfunnet utvikles raskere enn andre og det oppstår et vakuum i mellom. Som et paradoks i moderniteten, er vår nostalgiske hang mot gamlebyen blandet med begjæret for modernitet et globalt fenomen, men Venezia er kanskje selvet symbolet. Jeg tror ikke det nødvendigvis kun er byens kanaler som trekker 12 millioner turister til Venezia årlig, men det faktum at dette er én stor gamleby, fullstendig fri for biltrafikk og lignende moderne distraksjoner. Det er da interessant at båtmotorene i byens kanaler ofte tildekkes, som spøkelser eller mumier om du vil. Som en slags unnskyldning for deres eksistens, til tross for at de er essensielle for byens infrastruktur. Jeg finner dem også svært seksuelle, i måten de er bundet opp på. Båtmotorens inntreden i Venezia har også bidratt til at byens unike trebåtkultur er redusert fra mer enn 40 til nærmere to typer som fremdeles er i produksjon i dag.
Bjarne Bare - Outboard Swaddle, 2014. C-print 175x125 cm

Bjarne Bare – Outboard Swaddle, 2014. C-print 175×125 cm

En fascinasjon for det maritime ser ut til å være en rød tråd i dine senere prosjekter?
Ja, tydeligvis. Horisonten er symbolet på åpenhet og uante muligheter i mine øyne, og jeg kommer nok til å arbeide nær havet mer.
Hva står på planen nå som oppholdet i Venezia går mot slutten? Har du nye prosjekter eller utstillinger under utvikling?
Nå skal jeg rett hjem for å åpne utstilling med Marthe Elise Stramrud på MELK den 23. mai, organisere fest for Oslo Art Weekend den 24. mai, samt planlegge titler for deltakelse på New York Art Book Fair i september. Så skal jeg klekke ut noen nye ideer til verk som jeg startet på i fjor sommer. Jeg håper på litt sørlandssommer også.
Bjarne Bare (f. 1985) er utdannet fra Kunstakademiet ved Kunsthøgskolen i Oslo og fotoskolen Oslo Fotokunstskole. Han er en av initiativtakerne bak det kunstnerdrevne galleriet MELK som har produsert mer enn 30 utstillinger med kunstnere i etableringsfasen. I tillegg til egen kunstnerisk praksis og driften av MELK driver Bare forlaget Cornerkiosk Press.
Bjarne Bare - Outboard Swaddle, 2014. C-print 175x125 cm

Bjarne Bare – Outboard Swaddle, 2014. C-print 175×125 cm

Bjarne Bare - Outboard Swaddle, 2014. C-print 175x125 cm

Bjarne Bare – Outboard Swaddle, 2014. C-print 175×125 cm

Bjarne Bare - Outboard Swaddle, 2014. C-print 175x125 cm

Bjarne Bare – Outboard Swaddle, 2014. C-print 175×125 cm

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s