Dobbelsolo fra Marthe Elise Stramrud

Fra utstillingen Crooked Trinkets i Kristiansand Kunsthall 2013.

Fra utstillingen Crooked Trinkets i Kristiansand Kunsthall 2013.

Vår tidligere student Marthe Elise Stramrud (f. 1984) åpner sine første to soloutstillinger i hovedstaden med dobbelutstilling på MELK og Fotogalleriet. Vi har snakket med Marthe Elise om de kommende utstillingene, hennes nye verk hvor kamera er byttet ut med gummistropper og svamper samt hvorfor hun er blitt en racer på montering av utstillinger det siste året.

Gratulerer med første soloutstilling i Oslo, attpåtil på Fotogalleriet og MELK samtidig! Hva kommer publikum til å få se og hvorfor er det blitt to utstillinger?
Takk! Ja det blir spennende. Utstillingene fungerer som et slags samarbeid mellom Fotogalleriet og MELK samtidig som det er to ulike utstillinger som står stødig som selvstendige enheter. Grunnen til dette er rett og slett at jeg fikk forespørsel fra begge visningsstedene omtrent samtidig – og i stedet for å velge bort den ene så kom vi frem til at jeg kunne kjøre på og ha to utstillinger samtidig! Rock and Roll! Utstillingen som vises på Fotogalleriet er en utstilling som det siste året har turnert til fem ulike norske kunstforeninger – den består med andre ord av arbeider produsert mellom 2011 og 2013. Dette gjorde det mulig å faktisk gjennomføre to utstillinger samtidig – da jeg på MELK konsentrerer meg om å vise helt nye arbeider.

Marthe Elise Stramrud er aktuell med dobbel separatutstilling i Oslo, på MELK og Fotogalleriet.

Marthe Elise Stramrud er aktuell med dobbel separatutstilling i Oslo, på MELK og Fotogalleriet.

Fotografiene i serien Livingroom Poetics viser hverdagsobjekter i uvante og ofte skulpturelle sammenstillinger, fotografert mot nøytrale bakgrunner. Hvordan tenker du at fotografiene forholder seg til stillebensjangeren og hva fikk deg til å eksperimenter med nettopp dagligdagse hverdagsobjekter foran kamera?
Jeg tenker at de helt naturlig forholder seg til stillebenssjangeren ved at de ganske enkelt er bilder som gjengir objekter i ro. Tradisjonelt skulle stillebenet opphøye livløse objekter ved å reprodusere dem i maleriet. For meg handler det blant annet om å tenke, se og behandle ting, – objekter eller annet – på en ukonvensjonell måte. Det startet som en lek og endte opp som en ganske streng formal studie.

Hva spiller utstillingstittelen Crooked Trinkets på?
Utstillingen består i hovedsak av seriene Livingroom Poetics samt Shadow is the Queen of Color. Tittelen er et forsøk på å knytte de ulike arbeidene i utstillingen sammen. Uten å overforklare kan jeg si at det spiller på betydningen (og min egen tolkning) av ordene. Crooked kjenner dere igjen og ordet Trinkets betyr «noe smått som har liten eller ingen verdi». Det er to innmari fine ord som knytter det hele sammen på en god måte. Jeg er glad i ord og titler er et viktig virkemiddel som jeg bruker mye tid på.

Marthe Elise Stramrud - Untitled (Livingroom Poetics no. 10).

Marthe Elise Stramrud – Untitled (Livingroom Poetics no. 10).

I nye arbeider har du lagt kamera til side og jobbet tredimensjonalt med gummistropper spent opp i trerammer. Er dette en retning du ser for deg at kunstnerskapet ditt vil utvikle seg videre?
For å si det sånn så kommer det ikke til å finnes et eneste fotografi når jeg inntar MELK neste uke. Men når det er sagt så er jeg veldig glad i kameraet så det betyr slettes ikke at jeg er ferdig med det nei. De arbeidene du refererer til samt det som skal vises på MELK ser jeg absolutt på som en naturlig videreføring av fotografiene mine. Det er noe helt nytt samtidig det fremdeles er objekter løsrevet fra sin tiltenkte kontekst i strenge formale komposisjoner. De nye arbeidene forsøker likevel å også fungere som todimensjonale bilder på veggen og kan på noen måte fremdeles sees på som – om ikke et fotografi så i alle fall ja, et bilde

Marthe Elise Stramrud - RGB, fra serien Curves, 2014.

Marthe Elise Stramrud – RGB, fra serien Curves, 2014.

Du må ha hatt et travelt år med utstilling på turné i kunstforeninger i Kristiansand, Stavanger, Voss, Svolvær og Levanger i løpet av ni måneder, i forbindelse med tildelingen av Norske Kunstforeningers debutantpris under Høstutstillingen i 2012. Har du selv fulgt verkene hele veien?
Ja, det har vært travelt. Samtidig skal det jo sies at det er de samme arbeidene som har reist rundt – noe annet hadde jo ikke vært mulig! Jeg har reist til ethvert sted for å montere utstillingen og være med på åpningen samt holdt en kunstnersamtale, men demontering og pakking har jeg sluppet unna! Norske Kunstforeninger har gitt meg honorarer samt reise, kost og losji så jeg har ikke lidd noen nød. Utfordringen har nok heller vært i det å komme tilbake på atelieret og forsøke å starte på nye prosjekter – for å så pakke kofferten og presentere «det gamle» om og om igjen. Å ha en «turné» er en absurd greie. Jeg har tenkt mye på musikere som reiser rundt og spiller de samme sangene om og om igjen nesten hver eneste kveld. Publikum elsker det – men gud så rart det må være for den som står på scenen.

Hvordan har det vært å tilpasse utstillingen til de ulike visningsrommene?
Jeg har vært heldig og kommet til veldig flotte lokaler. Alle var ganske ulike – med hver sine kvaliteter og også mindre gode sider. Jeg har i alle fall lært meg å henge arbeidene i mange slags rom – og blitt en racer på montering! Jeg vet hva som fungerer – så når utstillingen nå skal henges på Fotogalleriet slipper jeg (forhåpentligvis) å bruke dagevis på å fundere over plassering etc.

Marthe Elise Stramrud - Sponge Relief, 2014.

Marthe Elise Stramrud – Sponge Relief, 2014.

Hva står på plakaten etter utstillingene på Fotogalleriet og MELK? Arbeider du med nye prosjekter?
Jeg må jobbe videre på atelieret for i oktober har jeg separatutstilling på Tag Team Studio i Bergen. Jeg jobber også med en liten artist book som skal gis ut på Cornerkiosk Press og lanseres på New York Art Book Fair i høst. Men først skal jeg ha sommerferie! Og så skal vi faktisk flytte tilbake igjen til Oslo i løpet av sommeren så det blir noget hektisk – men jeg liker det sånn.

Vernissasje på Fotogalleriet torsdag 22.05. 
Vernissasje på MELK fredag 23.05. (i forbindelse med Oslo Art Weekend).

Marthe Elise Stramrud (f. 1984) er utdannet ved fotoskolen Oslo FotokunstskoleKunsthøgskolen i Bergen og Akademin Valand ved Gøteborgs Universitet. Tidligere deltagelse i gruppeutstillinger inkluderer Time Place Light Smell på Platform, Stockholm (2014), Turn Turtle på Podium, Oslo (2013), Motlys på OSL Contemporary, Oslo (2013) og Høstutstillingen på Kunstnernes Hus, Oslo (2012). 

Fra utstillingen Crooked Trinkets i Voss Kunstlag 2014.

Fra utstillingen Crooked Trinkets i Voss Kunstlag 2014.

Fra utstillingen Crooked Trinkets i Kunsthall Stavanger 2013.

Fra utstillingen Crooked Trinkets i Kunsthall Stavanger 2013.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s