Multimedial rastløshet

Mattias Härenstam gjester Oslo Fotokunstskole onsdag 10. september.

Mattias Härenstam gjester Oslo Fotokunstskole onsdag 10. september.

Mattias Härenstam mener selv at det passer rastløsheten hans å jobbe med flere uttryksformer. Onsdag 10. september gjester han Oslo Fotokunstskole for å holde en presentasjon av sitt mangslungne kunstneriske virke. Vi har snakket med Härenstam om hans imponerende vekselbruk mellom skulptur, grafikk og bevegelige bilder.

Onsdagsforelesningen er åpen for alle og starter 12:15.

Hva jobber du med om dagen?
I nesten hele sommer har jeg vært på landet i Sverige hvor jeg arbeider med nye skulpturer i tre til en utstilling i Stockholm senere i høst. Er faktisk ikke helt ferdig enda og skal ned igjen på torsdag for å fortsette, ellers så arbeider jeg med et manus til en kortfilm og lager skisser til skulptur i stein.

Mattias Härenstam har tilbrakt sommeren i landlige strøk i Sverige, hvor han har jobbet med treskulpturer til en kommende utstilling i Stockholm.

Mattias Härenstam har tilbrakt sommeren i landlige strøk i Sverige, hvor han har jobbet med treskulpturer til en kommende utstilling i Stockholm.

Du er blant annet kjent for å jobbe med en rekke ulike kunstneriske uttrykk, blant annet film, video, skulptur, tresnitt og installasjon. Hva er ditt forhold til fotografi?
Jeg er veldig glad i fotografier og mange av mine skisser til tresnitt blir først laget som veldigt enkle Photoshop-collager av egne bilder og funnet fotomateriale, som f.eks. tresnittet som bl.a. tar utgangspunkt i det kjente bildet fra Olof Palmes mordplass.
Og selv om jeg faktisk aldri har arbeidet med rene foto, ser jeg på mange av de arbeider jeg gjort i video/film som en type ”bevegelige fotografier”.

I arbeidet med sine møysommelig utførte tresnitt benytter Härenstam enkle  fotocollager som utgangspunkt.

I arbeidet med sine møysommelig utførte tresnitt benytter Härenstam enkle fotocollager som utgangspunkt.

- Det passer min rastløshet å hoppe mellom de veldig forskjellige arbeidsprosessene i ulike materialene, sier Härenstam.

– Det passer min rastløshet å hoppe mellom de veldig forskjellige arbeidsprosessene i ulike materialene, sier Härenstam.

Til å være en ikke-mediespesifikk kunstner går du veldig presist til verks når du hopper mellom teknikker, enten det er møysommelig utskårede skulpturer i tre, detaljerte og storslåtte tresnitt eller video. Hvordan bestemmer du deg for hvilke uttrykk du vil jobbe med? Hva er utgangspunktet når du utvikler nye prosjekter, mediet eller ideen?
Oftest arbeider jeg mer eller mindre parallelt med forskjellige prosjekter i forskjellige media – gjerne samme dag; jeg kan stå og hugge treskulptur om dagen og så bruke kvelden til tresnitt eller videoredigering. Men periodevis er jeg selvfølgelig fullstendig konsentrert om et eneste prosjekt, særlig i sluttføringsfasene. Det passer min rastløshet å hoppe mellom de veldig forskjellige arbeidsprosessene i ulike materialene; den meget direkte, og taktile arbeidsmåten i skulptur hvor jeg kan planlegge noe, men hvor det meste oppstår i kontakten mellom handen og materialet; det nøysomme arbeidet med tresnittene hvor nesten ingen feil er mulig, som jeg planlegger i mye høyere grad og som kanskje fremfor alt handler om tid; video/filmarbeidet med sin lange planlegging og skriving, de intense og sosiale opptakssituasjonene og tilbake igjen til den mest mentalt krevende redigeringen med sine uendelige muligheter av å gjøre ting om og om igjen.
Som oftest er det mer eller mindre lignende ideer i bunn, men som blir behandlet på ganske forskjellige måter, et hvert materiale/media har sine egne forutsetninger som i høy grad styrer i hvilken retning det skal ta.

Kortfilmen "Reconstruction" ble i 2013 nominert til den prestisjetunge Amanda-prisen.

Kortfilmen «Reconstruction» ble i 2013 nominert til den prestisjetunge Amanda-prisen.

I  din Amanda-nominerte kortfilm «Reconstruction» har du foran et statisk kamera gjenskapt begivenheter knyttet til et selvmord, med utgangspunkt i materiale fra politirapporter og intervjuer. Hvordan vil du si at kunstnerskapet ditt forholder seg til de flytende grensene mellom fakta og fiksjon?
Det er nok et ganske flytende forhold mellom fakta og fiksjon i ”Rekonstruksjon”. Filmen kom ut fra et behov av å gjøre den faktiske hendelsen, som føltes uvirkelig i sin voldsomhet, virkelig for meg selv. Jeg var jo ikke tilstede når det faktisk skjedde, så det interessante var å stå der på gaten å se det skje for mine egne øyne. Det føltes virkelig, men det er jo paradoksalt nok en ren fiksjon egentlig.
Visst er manuset jeg skrev basert på faktiske hendelser, men beskrivelsen i filmen er helt og holdent avhengig av andres gjenfortellinger. Samtidig ser jeg jo også at filmen i høy grad får sin spenningspunkt i forholdet til den faktiske hendelsen og så tror jeg at det ”minimalistiske” formspråket (statisk kamera, ikke musikk, nesten ikke klipp osv.) forsterker følelsen av realisme.

 

Fra arbeidet med Härenstams nye skulpturer.

Fra arbeidet med Härenstams nye skulpturer.

Om onsdagsforelesningen:
Hver onsdag inviterer Oslo Fotokunstskole aktive kunstnere og fotografer til å holde en presentasjon av sitt sitt eget kunstneriske virke. Onsdagsforelesningen er åpen for alle som ønsker å delta og krever ingen forhåndspåmelding. Du finner oss i Waldemar Thranes gate 84. Ring på døren så åpner vi for deg. Forelesningene starter 12:15 og varer til ca. 14:00.

Se liste over semesterets forelesninger her.

Om Oslo Fotokunstskole:
Oslo Fotokunstskole tilbyr to-årig utdanning i fotokunst i hjertet av Oslo.  På skolen kan du utvikle ditt eget fotografiske språk med noen av landets beste fotokunstnere som lærere og gjestelærere. Oslo Fotokunstskole er skolen for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. I løpet av skolens første år er det fokus på analog fotografi og studentene har god tilgang til mørkerom i både farge og svart/hvitt. Den tekniske undervisningen fordyper seg under skolens andre år i digital fotografering, etterbehandling, printing etc.  Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Utdanningen er godkjent for stipend og lån fra Lånekassen.

Les mer om skolen på vår hjemmeside oslofotokunstskole.no.
Hold deg oppdater ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s