Smått format, store ambisjoner

Med serien Angles 1-90° er ønsker utgiverne å lage små og lette, men likevel gjennomarbeidede trykksaker. Først ut er Margareta Bergman, Ingrid Eggen, Verena Winkelmann og Line Bøhmer Løkken.

Med serien Angles 1-90° er ønsker utgiverne å lage små og lette, men likevel gjennomarbeidede trykksaker. Først ut er Margareta Bergman, Ingrid Eggen, Verena Winkelmann og Line Bøhmer Løkken.

I dag lanserer forlaget Multipress den splitter nye publikasjonsserien Angle 1-90°. Målet er å vise ulike tilnærmingsmåter til det fotografiske språket i små og lettspredelige formater. Seriens fire første publikasjoner viser arbeider av Margareta Bergman, Ingrid Eggen, Line Bøhmer Løkken og Verena Winkelmann. Vi har snakket med Line Bøhmer Løkken og Verena Winkelmann som står bak serien om den nye satsningen:

Gratulerer med lansering av den nye publikasjonsserien Angle 1-90°! Hva har publikum i vente fra forlaget Multipress denne gang?
Line: Publikum har noen små og lette, men likevel gjennomarbeidede trykksaker i vente. Vi har laget en mal som alle kunstnerne må forholde seg til. Innenfor denne rammen kan vi og de likevel jobbe ganske fritt.

Fra Margareta Bergmans publikasjon Glossalia.

Fra Margareta Bergmans publikasjon Glossalia.

I lanseringsskrivet til den nye serien står det at utgivelsene på ulike måter representerer «nyanser i det fotografiske språket». Kan dere utdype dette? Hvilke nyanser får leserne se i de første fire utgivelsene?
Verena: Med nyanser tenker vi ulike innfallsvinkler, derav tittel Angle 1-90°, at utgangspunktet er en nysgjerrighet på hvordan ulike fotografiske posisjoner bruker det fotografiske språket, altså det rent språklige i fotografiet. Da er ønsket at hver utgivelse skal representere et statement, en fotografisk uttalelse.

Fra Ingrid Eggens publikasjon Condensed.

Fra Ingrid Eggens publikasjon Condensed.

Publikasjonsserien har fått navnet Angle 1-90°, og de fire første titlene blir omtalt som Angle 1°, Angle 2° osv. Har dere ambisjoner om å lage 90 publikasjoner?
Verena: Ja, det har vi. Vi ser for oss hvor fantastisk 90 forskjellige Angles vil se ut til slutt. 90 forskjellige farger. De er trykket på gjennomfarget kartong, så det spørs om vi kan finne så mange som vi liker. Det haptiske er viktig! Så ja dette er ambisjonen.

Line: Det er mange forlag som for tiden jobber med mindre utgivelser. De er lett distribuerbare og kan derfor spres på en annen måten en den klassiske fotoboken. Dette er et fruktbart og utfordrende langtidsprosjekt for Verena og meg.

Forlaget Multipress har ambisjon om å lage 90 ulike publikasjoner i den eksklusive og nummererte serien Angles 1-90°.

Forlaget Multipress har ambisjon om å lage 90 ulike publikasjoner i den eksklusive og nummererte serien Angles 1-90°.

De fire første utgivelsene er alle av kvinnelige kunstnere, utgitt på et forlag som drives av kvinner. Ligger det en kjønnspolitisk agenda bak dette, eller er det et utfall av tilfeldigheter? Hvordan har dere gått frem for å velge prosjekter til de fire første publikasjonene?
Verena: Det er så mange gode fotografer som er kvinner i Norge, så vår første intuisjon var å gripe til de. Vi hadde tenkt å starte med to Angles, men så kom New York Art Book Fair, da lagde vi to til som er våre. Vi er jo initiativtakere i tillegg så det var fint å få testet formatet selv. Vi har ikke valgt prosjekter vi har valgt fotografiske posisjoner.

Line: I utgangspunktet jobbet vi med Bergman og Eggen. De representerer ulike generasjoner kunstnere og kontrasterer hverandre fint. Den ene kjølig og med et distansert blikk den andre nær og rå. Da vi ble invitert til NY ville vi at serien skulle ha noen flere utgivelser for å vise en større bredde. Vi jobber for øyeblikket med to oppfølgere, uten nå å røpe kjønn på disse.

Fra Verena Winkelmanns publikasjon Chingachgook.

Fra Verena Winkelmanns publikasjon Chingachgook.

I september deltok Multipress på New York Art Book Fair, som del av messens satsning på norske kunstpublikasjoner. Hvordan var det å være til stede på messen, og var det noen tendenser å spore blant årets deltakere?
Line: Det var overveldende og flott å få delta på NYABF. Det var stort å møte et så entusiastisk og interessert publikum. I år var det ny rekord med 37000 besøkende. Det var dessverre altfor lite tid til å selv gå rundt, men en tendens i tiden må vel like vel være at det er mye form og mindre innehold. Mange kjønnsorganer. Visuelle koder og gjenkjenning gjør at mye ligner på hverandre. Man kjøper og ser på det som til en viss grad speiler en selv. Ja og selvfølgelig små utgivelser, derfor var jo Angle midt i blinken for messen.

Fra Line Bøhmer Løkkens publikasjon Kastepåstikka.

Fra Line Bøhmer Løkkens publikasjon Kastepåstikka.

Publikasjonsserien Angles lanseres på bokhandelen Tronsmo lørdag 11. oktober 14:00.
Hver av publikasjonene i serien har et opplag på 360 og er nummerert. Forlaget Multipress drives av Marte Aas, Anne-Grethe Thoresen og Line Bøhmer Løkken.

Om Oslo Fotokunstskole:
Oslo Fotokunstskole tilbyr to-årig utdanning i fotokunst i hjertet av Oslo.  På skolen kan du utvikle ditt eget fotografiske språk med noen av landets beste fotokunstnere som lærere og gjestelærere. Oslo Fotokunstskole er en kunstskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. I løpet av skolens første år er det fokus på analog fotografi og studentene har god tilgang til mørkerom i både farge og svart/hvitt. Den tekniske undervisningen fordyper seg under skolens andre år i digital fotografi, etterbehandling, printing etc.  Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Utdanningen er godkjent for stipend og lån fra Lånekassen.

Les mer om skolen på vår hjemmeside oslofotokunstskole.no.
Hold deg oppdater ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Reklamer

En kommentar om “Smått format, store ambisjoner

  1. Tilbaketråkk: Fragmenterte kropper, ferieidyll i kollaps, polsk dystopi og en gammel mann | Oslo Fotokunstskoles blogg

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s