Manipulasjoner av fotografiets overflate

Den finske fotografen Ulla Jokisalo har perforert den fotografiske overflate med nål og tråd.

Den finske fotografen Ulla Jokisalo har perforert den fotografiske overflate med nål og lyserød tråd.

Utstillingen «Scratch It, Stitch It, Cut It, Keep It» viser et knippe internasjonale kunstnere som på hver sin måte manipulerer fotografiet, enten gjennom å klippe, sy eller tegne på overflate eller i mørkerommet. Vi har snakket med Fotogalleriets kunstneriske leder Stephanie von Spreter om utstillingen og høstens program på Fotogalleriet.

Hva får publikum se i utstillingen?
The audience sees an exhibition showing the photographic work of four international artists that are challenging the materiality of photography, namely dissecting and questioning it both physically and metaphorically. The participating artists are Ketuta Alexi-Meskhishvili (Georgia/Germany), Mladen Bizumic (Austria/New Zealand), Tom Butler (UK/USA) and Ulla Jokisalo (Finland).

Installasjonsfoto fra utstillingen "Scratch It, Stitch It, Cut It, Keep It" på Fotogalleriet. Foto: Istvan Virag

Installasjonsfoto fra utstillingen «Scratch It, Stitch It, Cut It, Keep It» på Fotogalleriet. Foto: Istvan Virag

Gruppeutstillingen har fått den beskrivende og fengende tittelen «Scratch It, Stitch It, Cut It, Keep It». Hvorfor har utstillingen fått denne tittelen, hva spiller den på?
The exhibition has received this title because all the works in the exhibition are manipulating and examining the photographic image through techniques of scratching, cutting, stitching, or in the case of Tom Butler, painting over it. I see this is a fairly violent act towards the photographs, to a point where the “original” works have been destroyed. At the same time the artists decided to keep this photographs for their own purpose, and adding a different value to it. Therefore “keep it” as the last exclamation in the title.

Den britiske kunstneren Tom Butler har tegnet på fotografiske visittkort fra 1800-tallet. Foto: Istvan Virag

Den britiske kunstneren Tom Butler har tegnet på fotografiske visittkort fra 1800-tallet. Foto: Istvan Virag

Verkene i ustillingen bærer alle i seg en form for manipulasjon av fotografiet, enten det er ved at det fysiske fotografiet er blitt klippet opp og rekonstruert, sydd på, tegnet over, eller at manipulasjonen har skjedd under et tidligere stadium i prosessen, som i mørkerommet. Hva sier denne interessen for fotografiets overflate og tilblivelsesprosess om vår tids syn på fotografiske objekter og bilder?
From my background as an art historian, I always look at art historical contexts and references when looking at contemporary art. Lucio Fontana’s paintings of the 1950s and 1960s (or actually starting in 1949) – cutting, slicing and punctuating them – have been influential in the conceptualization of the exhibition. In this period painting can be said to have been in a crisis, and Fontana was challenging the two-dimensional monochromatic surface of the canvas in a very dramatic way, trying to go beyond the picture plane. May be also photography is in some kind of crisis. In the recent years I could see a tendency by artists/photographers working with the photographic medium, that there is this desire to put another layer to the photograph, whilst at the same time paying attention to the analogue. So the physicality plays an increasing role, which is surely also due to the flow of digital images circulating around us all the time. It is almost impossible to keep an image, it slips out of your hands so quickly.

Mladen Bizumic - Kodak Pavilion (1964 World Fair, New York) 1964-2014.

Mladen Bizumic – Kodak Pavilion (1964 World Fair, New York) 1964-2014.

Den østerriksk baserte kunstneren Mladen Bizumics bidrag i utstillingen er fra et større researchdrevet prosjekt om fotofirmaet Kodaks konkurs. Gjennom den fallerte markedgiganten Kodaks liv og levnet peker Bizumic på en tilbakelagt æra, samtidig som han benytter historisk materiale og kunstneriske metoder til å skape nye verk. Er vi inne i en tilbakeskuende tid hvor en rekke kunstnere heller velger å benytte historiske hendelser som råmateriale enn å reflektere over sin egen samtid?
Yes and no. What I think is interesting is that many artists look at historical material for re-use, examination and re-interpretation. I think it is connected to a period in time when the historical canon is increasingly dissolved, there is not one view. There is not one official history any longer that is taught to us via history books. There are multiple histories to be told, at the same time inscribed histories are being questioned. Artists have this capacity to create awareness around topics that would otherwise go unnoticed, they are able to put (hi)stories in different contexts. So I don’t think it is backward-looking, quite the opposite.

Ketuta Alexi-Meskhishvili - Vase, 2013.

Ketuta Alexi-Meskhishvili – Vase, 2013.

Hva mer kan publikum forvente å se i høst på Fotogalleriet?
On 30 October we are launching the book “When Sense of Belonging is Bound to a System of Movement” by Finnish photographer Maija Savolainen, who won the Nordic Dummy Award – our annual prize for unpublished photobook in the Nordic countries – in 2013. We are happy that the German publisher Kehrer has agreed to produce and publish the book.
The exhibition “Scratch It, Stitch It, Cut It, Keep It” lasts until 9 November and the next exhibition will open on 20 November with the title “Vision of a Nation”. The exhibition is curated by Romanian curator Alina Serban and shows the works of Nicu Ifoveanu (RO), Bull.Miletic (NO) and Kristina Norman (EST). “Vision of a Nation” is an exhibition and publishing project, which poses questions about contemporary representations of nation, and draws attention to everyday performances of nation/ness. The project attempts to talk about the nation as a reflection from the inside, re-imagining it with reflexive self-awareness, yet features a local identity. It does not stand at the centre of the project, but relation to Norway’s constitutional anniversary was also important in making this exhibition happen at the end of 2014.
Not visible at the gallery, but nevertheless an important project, is a collaboration with the magazine “Objektiv” and the artist-run space “MELK” where we are jointly curating an exhibition with Morten Andenæs during Paris Photo (13-16 November) as well as hosting an artist talk between Andenæs and American photographer Lucas Blalock and launching the first international issue of “Objektiv”. Exhibition, artist talk and launch take place in a gallery we rented on Rue Beaubourg, in Paris’ art gallery district.

Installasjonsfoto fra utstillingen "Scratch It, Stitch It, Cut It, Keep It" på Fotogalleriet. Foto: Istvan Virag

Installasjonsfoto fra utstillingen «Scratch It, Stitch It, Cut It, Keep It» på Fotogalleriet. Foto: Istvan Virag

Les anmeldelsen «Reserver vold» av utstillingen på Kunstkritikk.no.
Utstillingen er åpen til 09. november, tirsdag til søndag. 

Om Oslo Fotokunstskole:
Oslo Fotokunstskole tilbyr to-årig utdanning i fotokunst i hjertet av Oslo.  På skolen kan du utvikle ditt eget fotografiske språk med noen av landets beste fotokunstnere som lærere og gjestelærere. Oslo Fotokunstskole er en kunstskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. I løpet av skolens første år er det fokus på analog fotografi og studentene har god tilgang til mørkerom i både farge og svart/hvitt. Den tekniske undervisningen fordyper seg under skolens andre år i digital fotografi, etterbehandling, printing etc.  Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Utdanningen er godkjent for stipend og lån fra Lånekassen.

Les mer om skolen på vår hjemmeside oslofotokunstskole.no.
Hold deg oppdater ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s