Fotografiske spørsmål om demokrati

Mikkel McAlinden - Imperial War Museum. The Map Room  2014  (180 x 258 cm)

Mikkel McAlinden – Imperial War Museum. The Map Room, 2014 (180 x 258 cm)

I utstilling ”Average Northern Limit” utforsker Mikkel McAlinden demokratiet ved å sammenkoble fotografier av regjeringens medlemmer, verdens største frøbank for matfrø på Svalbard, IKEAS testlaboratorium med mer. Vi har intervjuet kunstneren om den pågående utstillingen, og McAlinden har svart på spørsmålene våre under ett.

Mikkel McAlinden - Global Seed Vault  2014  (93,5 x 283 cm)

Mikkel McAlinden – Global Seed Vault, 2014 (93,5 x 283 cm)

Spørsmål:
1. Hva får publikum se i utstillingen?
2. Utstillingens har fått tittelen ”Average Northern Limit”. Hva er bakgrunnen for tittelen?
3. I likhet med din forrige utstilling, så handler også denne om demokratiet. Du har selv sagt at du er opptatt demokratiet som utgangspunkt for idéproduksjon, og at du ikke trekker noen konklusjoner. Hvorfor er det viktig for deg at kunsten ikke trekker konklusjoner eller fremmer løsninger? Og hva mener du med ”demokratiet som utgangspunkt for idéproduksjon”?
4. I utstillingen viser du en serie fotografier av personer i den sittende regjeringen. Du har tidligere hatt et uttalt konfliktfylt forhold til portrettfotografi og sort-hvitt fotografi. Er denne utstillingen et oppgjør med egne faglige antipatier?
5. Du har selv beskrevet det problematiske forholdet ditt til portrettsjangeren med at det ”er vanskelig å lage et selvstendig verk av et portrett da verket handler primært om den avbildede og videre hva slags forhold de har til fotografen”. Med dette som bakteppe, ser du på fotografiene av regjeringsmedlemmene som portretter? Hvilken rolle spiller forholdet mellom deg som fotograf og de avbildede statsrådene i disse bildene?

Mikkel McAlinden - Oslo Hovedbrannstasjon  2012  (180 x 287 cm)

Mikkel McAlinden – Oslo Hovedbrannstasjon, 2012 (180 x 287 cm)

Svar:
Jeg er primært interessert i å påvirke betrakteren. Jeg ser et kunstverk som en slags mellomstasjon der jeg har gjort det jeg kan for å lage en så spennende og kompleks plattform som motivet kan gi. Slutten på reisen er når verket blander seg med betrakterens erindringer, betraktninger og analyse. Dette vil være forskjellig fra hvem det er som ser på. Noe som er frigjørende. En tanke som jeg mener skaper bedre bilder.

Tittelen «Average Northern Limit» var et begrep jeg snublet over under arbeidet med utstillingen. I likhet med mine tanker om et verk så likte jeg tittelen fordi den er både lyrisk og mystisk. Men altså den som leter vil finne dens egentlig betydning. «Hva er et demokrati?» Dette spørsmålet er arnestedet for min idéproduksjon. Det er et spørsmål jeg vender tilbake til når jeg pønsker ut nye ideer. Skulle jeg sagt at denne utstillingen representerer demokratiet så hadde det haglet med bessewissere som ville betvile det, dessuten hadde utsagnet vært ukorrekt og utstillingen vært kjedelig.

Mikkel McAlinden - Arbeidsminister Robert Eriksen

Mikkel McAlinden – Arbeidsminister Robert Eriksen, 2014

Ofte når jeg sier at jeg er fotograf så kommer umiddelbart reaksjonen, «Ååååh! Sorthvit er så fint» Det er vel kanskje mer denne reaksjonen som var irriterende og noe jeg måtte undersøke. Levis brukte sorthvit i en reklameserie nettopp for å fore dette behovet for nostalgi og det sentimentale. Likeledes i Spielbergs «Schindlers List» – der han også bruker en til dels dokumentarisk kameraføring. Forsiden av Ilfords fiberpapir, som bildene i utstillingen er printet på, domineres av en gammelt falleferdig trebåt – i sorthvitt.

Så på den andre siden er det portretter. Et utrolig utfordrende og klisjefylt område innen fotografi. For meg er problemet at den avbildede dominerer så mye, med hensyn til hvem de er, hvilket forhold de har til fotografen og omverdenen også videre at jeg synes det er vanskelig å lage et frittstående autonomt verk av et portrett.  Så da jeg så på et debattprogram om reservasjonsretten fikk jeg denne ideen om å bruke retorikken i bildet av Arne Treholt, eller paparazzi, eller snikskytteren. I portrettene mistenkeliggjøres både jeg og regjeringsmedlemmene og merkelig nok også deg som betrakter. Jeg unngår verken fetisjen til sorthvit eller problemet med den avbildede, men den kompliseres og bidrar til en eiendommelig stemning i det første rommet på Galleri K der du, betrakteren blir omringet av regjeringen.

Mikkel McAlinden - Klima- og miljøminister Tine Sundtoft

Mikkel McAlinden – Klima- og miljøminister Tine Sundtoft, 2014

Mikkel McAlinden - Utenriksminister Børge Brende

Mikkel McAlinden – Utenriksminister Børge Brende, 2014

Mikkel McAlinden - Helse- og omsorgsminister Bent Høie  2014 (13 x 20 cm)

Mikkel McAlinden – Helse- og omsorgsminister Bent Høie, 2014

Utstillingen er åpen til 09. november på Galleri K.
Les intervjuet «Kartet og terrenget» med Mikkel McAlinden av Kristian Skylstad for ytterligere informasjon på kunstkritikk.no.

Om Oslo Fotokunstskole:
Oslo Fotokunstskole tilbyr to-årig utdanning i fotokunst i hjertet av Oslo.  På skolen kan du utvikle ditt eget fotografiske språk med noen av landets beste fotokunstnere som lærere og gjestelærere. Oslo Fotokunstskole er en kunstskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. I løpet av skolens første år er det fokus på analog fotografi og studentene har god tilgang til mørkerom i både farge og svart/hvitt. Den tekniske undervisningen fordyper seg under skolens andre år i digital fotografi, etterbehandling, printing etc.  Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Utdanningen er godkjent for stipend og lån fra Lånekassen.

Les mer om skolen på vår hjemmeside oslofotokunstskole.no.
Hold deg oppdater ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Advertisements

One thought on “Fotografiske spørsmål om demokrati

  1. Tilbaketråkk: Alveng, Farazollahi og Solbakken oppsummerer 2014 | Oslo Fotokunstskoles blogg

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s