Making Waves

- Jeg ønsker å utfordre publikum på en måte som er mye mer fysisk enn ved kun å være en betrakter, sier Behzad Farazollahi som er utstillingsaktuell på Noplace. Foto: Alberto Palladino

– Jeg ønsker å utfordre publikum på en måte som er mye mer fysisk enn ved kun å være en betrakter, sier Behzad Farazollahi som er utstillingsaktuell på Noplace. Foto: Alberto Palladino

Behzad Farazollahi har bygget om NoPlace for å gi publikum en fysisk opplevelse av en gigantisk bølge som skyller innover det kunstnerdrevne visningsrommet. Vi har snakket med kunstneren og MELK-gründeren om hans utstilling «I like it when it’s moving»:

Hva får publikum se i utstillingen? 
Det publikum får se er en utstilling jeg har jobbet med i over to år. Prosjektet startet egentlig med en helt annen form der utgangspunktet var en vanlig presentasjon hvor jeg skulle vise noe av de samme arbeidene som jeg viste i Buenos Aires i september i fjor. I den utstillingen blandet jeg aluminiumsrelieffer produsert med hagleskudd og store fotografier av bølger i 150x200cm. Men i likhet med mange andre kunstnere har jeg vanskeligheter med å repetere meg selv. Det ville definitivt vært den enkleste løsningen siden arbeidene var mer eller mindre ferdige, og jeg allerede var sikker på at mottagelsen ville bli bra siden publikum reagerte så bra i Buenos Aires. Men så fikk jeg denne ideen med å gjøre om rommet totalt og etter det var det ingen vei tilbake.

I utstillingen viser du ett fotografisk verk som dekker utstillingsrommet fra gulv til tak og du har bygget en ny dråpeformet vegg i galleriet slik at betrakteren blir omsluttet av verket. Hvorfor har du valgt denne utradisjonelle og storslåtte presentasjonsformen for dette verket?
Etter å ha kuratert nærmere 40 utstillinger gjennom MELK, pluss mine egne utstillinger, så har den tradisjonelle visningsformen blitt mindre og mindre utfordrende. Det har egentlig vært en naturlig utvikling med hvordan jeg bruker rommet som en plattform hvor bildene i seg selv er sekundære. Det å skape den totale opplevelsen av rommet, hvor publikum blir overrasket i det de entrer det, for så å bli en del av det, er en utfordring. Det er også et spill som jeg føler er mye mer utfordrende og som uten tvil gir publikum en opplevelse som engasjerer på flere plan. Jeg ønsker å utfordre publikum på en måte som er mye mer fysisk enn ved kun å være en betrakter.

Behzad Farazollahi har fått bygget en kurvende vegg hvorpå utstillingens eneste fotografi er montert fra gulv til tak.

Behzad Farazollahi har fått bygget en kurvende vegg hvorpå utstillingens eneste fotografi er montert fra gulv til tak.

Fotografiet i utstillingen viser en storstilt sammenhengende bevegelse av voldsomme bølgeskvulp. Hvordan har du laget dette bildet?
Jeg har stått bak ferjene i Oslofjorden og tatt flere tusen eksponeringer med en hastighet på 8000 sekunddeler. Så har jeg tatt et utvalg av disse og satt det sammen som en collage. Utfordringen har hele tiden vært å skape et bilde som fremstår som et snapshot. Og da måtte jeg velge dette kaotiske uttrykket som gjør at en umulig kan se hvor bildet er satt sammen.

I tillegg til det enorme fotografiet er det ett annet objekt i utstillingen, en bordvifte hvor omdreiningshastigheten er blitt manipulert. Hva er sammenhengen mellom viften og fotografiet?
Jeg ville ha noe som var i total motstand til de ekstreme bevegelsene som bølgene skaper, og denne vifteinstallasjonen ble løsningen. I tillegg har den et hverdagslig uttrykk som jeg opplever at øker intimiteten av rommet.

– Utfordringen har hele tiden vært å skape et bilde som fremstår som et snapshot, sier Behzad Farazollahi.

– Utfordringen har hele tiden vært å skape et bilde som fremstår som et snapshot, sier Behzad Farazollahi.

Utstillingen har fått tittelen «I like it when it’s moving» og du har tidligere uttalt at du ønsker å lage utstillinger der «sammensettingen av arbeidene i forhold til rommet skaper en form for en bevegelse der tilskuerens fysiske erfaringer er sterkt deltagende.» Er bevegelse en tematikk som du se for deg å utforske videre?
For par år siden fikk jeg en satori-opplevelse av at alt er i bevegelse. Det var en ekstremt intens følelse som ble starten på en tankerekke som fortsatt ikke har stoppet. Bevegelse i sin rene form er noe veldig abstrakt, men samtidig noe alle kan fysisk relatere seg til. Og denne interrelasjonen fører videre til at publikum tar verket inn uten å måtte klatre opp en murvegg som kunstneren har satt opp. Dette har alltid vært et hovedmål bak mine prosjekter og definitivt noe jeg kommer til å utvikle i flere retninger.

Utstillingen er åpen på NoPlace (Oslogate 2B) til og med søndag 17. november.

Om Oslo Fotokunstskole:
Oslo Fotokunstskole tilbyr to-årig utdanning i fotokunst i hjertet av Oslo.  På skolen kan du utvikle ditt eget fotografiske språk med noen av landets beste fotokunstnere som lærere og gjestelærere. Oslo Fotokunstskole er en kunstskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. I løpet av skolens første år er det fokus på analog fotografi og studentene har god tilgang til mørkerom i både farge og svart/hvitt. Den tekniske undervisningen fordyper seg under skolens andre år i digital fotografi, etterbehandling, printing etc.  Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Utdanningen er godkjent for stipend og lån fra Lånekassen.

Les mer om skolen på vår hjemmeside oslofotokunstskole.no.
Hold deg oppdater ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Reklamer

2 kommentarer om “Making Waves

  1. Tilbaketråkk: Kritiske overflater | Oslo Fotokunstskoles blogg

  2. Tilbaketråkk: Maleri møter fotografi i MELKs nye galleri | Oslo Fotokunstskoles blogg

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s