430 sider med lånte bilder

- Vi valgte fanzinen som form og idé fordi den innehar en rekke begrensninger som vi liker å forholde oss til; håndgjort, enkelt og i begrenset opplag, sier Elise Storsveen.

– Vi valgte fanzinen som form og idé fordi den innehar en rekke begrensninger som vi liker å forholde oss til; håndgjort, enkelt og i begrenset opplag, sier Elise Storsveen.

Siden 2008 har Elise Storsveen og Eline Mugaas kombinert bilder fra reklame, gamle blader og bøker i fanzinen ALBUM. Fredag lanseres boken som samler de ti første fanzinene på Kunstnernes Hus. Vi har snakket med Storsveen om den nye boken:

Gratulerer med ny bok! Hva er ALBUM og hva består den nye boken av?
Takk! Album er et samarbeidsprosjekt mellom Eline Mugaas og meg, som vi startet i 2008 og har som mål at skal vare livet ut. Etter årevis med samtaler om kunst, bilder, foto, osv. ville vi prøve å møtes over våre respektive samlinger av bøker, magasiner og bilder for å se om vi kunne lage noe sammen og produsere noe som kan vises til andre. Vi valgte fanzinen som form og idé fordi den innehar en rekke begrensninger som vi liker å forholde oss til; håndgjort, enkelt og i begrenset opplag. I tillegg har vi valgt kun å benytte oss av bilder fra trykket materiale og dermed utelukket internett som kilde for å begrense tilfanget av bilder. Vi bruker saks, kniv, tape og A3 ark som siden kjøres i kopimaskin, brettes og stiftes. Og vips har vi 200 eksemplarer!
ALBUM i bokform er rett og slett fanzinene 1-10 gjengitt som faksimiler. Dvs. at i boka finner du alle utgivelser komplett i kronologisk rekkefølge, noe som betyr 430 sider tettpakket med lånte bilder.

Boken ALBUM samler de ti første utgavene av fanzinen mellom to permer.

Boken ALBUM samler de ti første utgavene av fanzinen mellom to permer.

I fanzinene kombinerer dere funnet materiale som reklamebilder og fotografier fra gamle blader og bøker i nye sammenhenger. Med en slik overflod av bilder som utgangspunkt, hvordan går dere frem for å avgrense utvalget av bilder som skal med i hver utgave?
Hver utgave av ALBUM har en form for tematikk, noen ganger ganske tydelig og åpenbar for publikum, andre ganger mer som et underliggende nett som ikke er så viktig for ”lesningen”. Temaene oppstår stort sett av materialet ved at vi oppdager gjentagende typer motiver fra ulike kilder som vi ønsker å se sammen. For eksempel ble Den ensomme mannen, som tema for ALBUM #3, til ved at vi over tid hadde registrert en overvekt av menn som poserte heroisk, men alene og ofte små, i naturen, ved maskiner eller i mer absurde situasjoner som sovende i kasser. The Lady Artist, som var tema for ALBUM #8 tok utgangspunkt i glossy magasiners iver etter å vise fotomodeller kledd i kostbare og upraktisk klær, poserende foran staffeliet, sprutende med maling eller på fotosafari. Sett med en kunstners øyne er selvfølgelig dette ytterst komisk og man blir mest opptatt av at det er vanskelig å male med fotsid kjole og en veske til 30.000 på armen.

Dere har tidligere sagt at ALBUM er en gjenopptakelse av barndommens morsomme lek med bilder. Er det viktig for dere at ALBUM er et lystbetont prosjekt?
Jeg synes ikke det er en barnslig lek med bilder, snarere er ALBUM basert på blikket til to voksne og erfarne billedprodusenter og ikke minst billedkonsumenter. All kunst kan i perioder ligne på en lek, men overraskende ofte er det hardt arbeid. Så ja; det er viktig for oss at akkurat dette prosjektet beholder en letthet og som oftest er det veldig lystbetont.

- Hver utgave av ALBUM har en form for tematikk, noen ganger ganske tydelig og åpenbar for publikum, andre ganger mer som et underliggende nett som ikke er så viktig for ”lesningen”, sier Elise Storsveen.

– Hver utgave av ALBUM har en form for tematikk, noen ganger ganske tydelig og åpenbar for publikum, andre ganger mer som et underliggende nett som ikke er så viktig for ”lesningen”, sier Elise Storsveen.

En sjelden egenskap ved ALBUM er at det er en kunstpublikasjon helt fri for tekst. Hvorfor har dere valgt å jobbe uten tekst?
Det er ikke bare en egenskap, men ALBUMs grunnleggende idé! Formålet har hele tiden vært å vise at bilder klarer seg helt utmerket uten ord. Det handler bare om gi det visuelle nok tillitt og, selvfølgelig, jobbe med utvalg, utsnitt, konstellasjoner og presentasjonsformer for å formidle komplekse fortellinger uten å støtte seg på en tekst. I begynnelsen opplevde vi en del forundring og usikkerhet hos publikum ved at fanzinen er fullstendig uten tekst, ikke en gang tittel, som kan gi en pekepinn for hvordan det skal ”leses”. Men etter hvert går det mer av seg selv og jeg tror folk i møte med den omfattende boka vil ha langt mindre problemer med å forstå hvordan vi tenker og kommuniserer ved hjelp av bilder.

Formålet med ALBUM har hele tiden vært å vise at bilder klarer seg helt utmerket uten ord, sier Elise Storsveen.

Formålet med ALBUM har hele tiden vært å vise at bilder klarer seg helt utmerket uten ord, sier Elise Storsveen.

Sist helg åpnet utstillingen TELLUS TELL US hvor du stiller ut sammen med din far, kunstneren Jon Gundersen. Hva får publikum se i utstillingen og hvordan har det gått å lage en utstilling med sin egen far?
TELLUS TELL US er en todelt utstilling ved at vi har valgt å benytte de to overlyssalene i Kunstnernes Hus på helt ulike måter. I salen til høyre viser vi separate arbeider; Jon er representert med et utvalg skulpturer og objekter som er laget i løpet av de siste 30 årene, mens jeg har fått veggene til å vise et helt nytt fotografisk prosjekt. Disse fotografiene er et lite utvalg av et omfattende billedmateriale jeg har jobbet med i mange år. Jeg har ikke fotografert bildene selv, med unntak av ett, men hentet de fra bøker kjøpt på loppemarked. Hovedsakelig er de fra medisinske instruksjonsbøker beregnet på helsepersonell eller for personlig trening. Resten av bildene er fra vidt forskjellige trykksaker som bøker om folkekunst, filmblader og aviser. Originalbildene er scannet og printet i svært forstørret versjon, så prosjektet handler også i stor grad om ulike reproduksjonsteknikker og rasterestetikk som det erotisk ladede innholdet og de klare formale kvalitetene som gir assosiasjoner til historisk kunstfotografi.

I salen til venstre viser vi det store fellesarbeidet som både heter Lesesalen og ser ut som en form for lesesal. Dette arbeidet er utført på stedet i løpet av de siste tre ukene før utstillingsåpning. Bordene ble snekret og malt etter våre instruksjoner og så ankom vi Kunstnernes Hus med utvalg fra våre respektive, svært omfattende, samlinger av bøker, bilder og ting. Selv om både Jon og jeg setter stor pris på ord og det å snakke med andre og hverandre, så har denne arbeidsprosessen foregått mest i stilhet. Dialogen er likevel sterkt til stede ved at vi fullstendig har blandet materiale og jobbet om hverandre så man til slutt ikke vet hvem som har gjort hva. Lesesalen består av 50 meter bord med skillevegg, oppdelt i 20 ”kapitler” som er mer eller mindre tematisk organisert under temaer som for eksempel; Den skarpe kant, Oslo, Universe, Smittsome sindslidelser, Art and the Machine, Atomet og vi, osv.

Det er blitt en utstilling som tar tid å se og som forhåpentligvis vekker ulike assosiasjoner hos alle som ser. Vi pleier å si: Tenk selv! Og gjerne sammen.

Lanseringsfesten: Kunstnernes Hus fredag 21. november 20:00.
I forbindelse med lanseringen holder utstillingen TELLUS TELL US kveldsåpent til klokken 22:00.
Boken ALBUM blir utgitt av Teknisk Industri i samarbeid med Primary Information.

I ALBUM kombineres funnet materiale som reklamebilder og fotografier fra gamle blader og bøker i nye sammenhenger.

I ALBUM kombineres funnet materiale som reklamebilder og fotografier fra gamle blader og bøker i nye sammenhenger.

Om Oslo Fotokunstskole:
Oslo Fotokunstskole tilbyr to-årig utdanning i fotokunst i hjertet av Oslo.  På fotoskolen kan du utvikle ditt eget fotografiske språk med noen av landets beste fotokunstnere som lærere og gjestelærere. Oslo Fotokunstskole er en kunstskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. I løpet av skolens første år er det fokus på analog fotografi og studentene har god tilgang til mørkerom i både farge og svart/hvitt. Den tekniske undervisningen fordyper seg under skolens andre år i digital fotografi, etterbehandling, printing etc. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Utdanningen er godkjent for stipend og lån fra Lånekassen.

Les mer om skolen på vår hjemmeside oslofotokunstskole.no.
Hold deg oppdater ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Advertisements

2 thoughts on “430 sider med lånte bilder

  1. Tilbaketråkk: Alveng, Farazollahi og Solbakken oppsummerer 2014 | Oslo Fotokunstskoles blogg

  2. Tilbaketråkk: Strand og Tunges høydepunkter fra 2016 | Oslo Fotokunstskoles blogg

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s