Bare og Winkelmann oppsummerer utstillingsåret 2014

2014 er snart forbi og i den anledning er det på tide å oppsummere utstillingsåret. Vi har spurt et utvalg kunstnere og gallerister om å liste opp sine tre favorittutstillinger med kamerabasert kunst fra året som har gått. Først ut er Bjarne Bare og Verena Winkelmann:

Bjarne Bare

Bjarne Bare

Bjarne Bare, kunstner og grunnlegger av MELK:
Christopher Williams, MoMA (NYC): Christopher Willams var for meg et høydepunkt i år. Det er kanskje litt kjedelig å ha en museumsutstilling som høydepunkt, men måten Williams håndterte dette formatet var imponerende. I rommet før utstillingen hadde han brettet ut deler av katalogen, forstørret fra tak til vegg, alt dekket i rødt. Inne i selve utstillingen hadde arbeidene god plass, det føltes som om det var stramt kuratert på en særdeles god måte og ingen av arbeidene hadde infoskilt eller lignende, slik at dette føltes mer som en stor konvensjonell utstilling, fremfor en retrospektiv. Til tross for dette stod arbeidene veldig godt sammen, med en god kompleksitet. Blant annet var en del av en vegg fra en tidligere utstilling med, og en ny vegg var reist for å imitere veggtypen på neste utstillingssted. Williams tok opp katalogen, det museale og det fotografiske på veldig mange plan i utstillingen på MoMA.

Fra Christopher Williams´ utstilling på MoMA.

Fra Christopher Williams´ utstilling på MoMA.

LUCAS BLALOCK & ANDRA URSUTA, RAMIKEN (NYC): Lucas Blalock har jeg vært stor fan av lenge, og hans utstilling med Andra Ursuta på Ramiken i New York var nok et høydepunkt. Det var en liten utstilling, med mopper formet som tunger og bilder av kaniner. Deilig! Den gjorde spesielt inntrykk da dette for Blalock var en ny retning, med bilder som ikke er manipulerte, men hvor han allikevel klarte å skape en absurd stemning i gallerirommet. Kaninene, som er tøybamser, var dunkelt belyst og delvis pakket under plast, noe som ga en form for klaustrofobi og for meg pekte på mediets situasjon. Tungemoppene klarte å forsterke det hele, med deres absurde form og plassering.

Fra Lucas Blalock & Andra Ursuta på Ramiken.

Fra Lucas Blalock & Andra Ursuta på Ramiken.

HARIS EPAMINONDA, QUERINI STAMPALIA (VENEZIA): Haris Epaminonda hadde en utstilling på Querini Stampalia som gjorde sterkt inntrykk på meg. Dette var forøvrig utstillingen som introduserte meg for hennes kunstnerskap. Stedet hun viste på er tegnet av Scarpa, og er forøvrig et fantastisk sted å besøke i Venezia. Dog, er stedet såpass sterkt arkitektonisk at jeg ser for meg at det er problematisk å stille ut her. Epaminonda hadde tatt tak i dette gjennom intervensjoner med selve arkitekturen, innrammede arkivfoto og funnet materiale. Enkelte skulpturelle trekk forsvant nærmest i arkitekturen, og i ett av rommene var en liten video av en solnedgang, prosjektert på lerret i ca. 50×70 cm. Dialogen mellom det romlige, skulpturelle, fotografiske og arkivet var så balansert at den fortsatt står som en av de sterkeste utstillingene jeg har sett i år. I tillegg sitter denne videoen godt i minnet, som en nedskalert versjon av noe så stort som en solnedgang over åpent hav, fanget på video.

Fra utstillingen til Haris Espaminonda på Querini Stampalia.

Fra utstillingen til Haris Espaminonda på Querini Stampalia.

Jeg er også nødt til å nevne utstillingen til Luigi Ghirri i Reggio Emilia i Nord-Italia som jeg var så heldig å se under åpningen av fotofestivalen der i mai. Ghirri er en fantastisk fotograf, og dette er den største samlingen av hans arbeider jeg har sett. Den hadde i tillegg en fokusdel som viste hans prosjekter som forlegger og kurator. Den ligger for meg i toppsjiktet blant fjorårets utstillingsopplevelser, men som en mer streit retrospektiv kan den ikke måle seg med Williams forståelse av utstillingen som medium. Det skal sies at Ghirri ikke lenger er blant oss. Men arbeidene står seg den dag i dag.

Luigi Ghirri

Luigi Ghirri

Verena Winkelmann

Verena Winkelmann

Verena Winkelmann, kunstner:
ELINE MUGAAS, GALLERI RIIS (OSLO): Jeg gleder meg alltid over å se bildene til Eline. Det er noe der i bildene selv som ligger og lurer. Fotografiet med hånden som strekker seg mot himmelen er med meg videre! Noe nytt, jeg ikke har sett før. Jeg synes hun er god på å bruke rommet slik at fotografier virker ut av veggen, på hverandre og til betrakter. Jeg blir inspirert! Jeg gleder meg over fotografene på Riis, Morten Andenæs` problematisering av hva et bilde egentlig er og jeg gleder meg til å se Signe Marie Andersens nye arbeider i 2015.

ARTHUR ZALEWSKI, ASPN GALERIE (LEIPZIG): Arthur finner opp fotografiet på nytt hver gang han viser noe. Fotografiene hans er tilsynelatende enkle og selvfølgelige, men så er de langt derifra. Fotografiene er tatt på en reise i Bejing, Kina er full av klisjeer. Hvordan løse dette? Arthur går spot on rett på og lar seg fange opp av alt dette vi kjenner, men han fotograferer slik at vi som betrakter også blir fanget inn og bare må gi opp betrakterrollen. Arthur er henslengt og samtidig presis i presentasjonen.

NYTT BLIKK PÅ SAMLINGEN – HAUGAR VESTFOLD KUNSTMUSEUM (TØNSBERG): Med blant andre Torbjørn Rødland og Geir Moseid. Fotografiene gjør seg så godt i museumsrommet, blikket skjerpes på grunn av den roen som er der. Museet er et mye mer konstruert sted enn gallerirommet som ofte har store vinduer ut mot gata med biltrafikk. Virkeligheten der og virkeligheten i fotografiene kan spille for mye på hverandre. Rødland og Moseid spiller fint på hverandre her! Mer fotografi i museer!

Om Oslo Fotokunstskole:
Ønsker du å studere fotoOslo Fotokunstskole tilbyr to-årig fotoutdanning i hjertet av Oslo. På vår fotoskole kan du utvikle ditt eget fotografiske språk med noen av landets beste fotokunstnere som lærere og gjestelærere. Oslo Fotokunstskole er en kunstskole Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. I løpet av skolens første år er det fokus på analog fotografi og studentene har god tilgang til mørkerom i både farge og svart/hvitt. Den tekniske undervisningen fordyper seg under skolens andre år i digital fotografi, etterbehandling, printing etc. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Utdanningen er godkjent for stipend og lån fra Lånekassen. Les mer om hvordan du kan starte dine fotostudier på vår hjemmeside.

Les mer om skolen på vår hjemmeside oslofotokunstskole.no.
Hold deg oppdater ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s