Hverdagslig vold i bevegelige bilder

Stillbilde fra The Day I Wasn't There (2014). Foto: Tor Willy Ingebrigtsen

Stillbilde fra The Day I Wasn’t There (2014). Foto: Tor Willy Ingebrigtsen

Hver onsdag slår Oslo Fotokunstskole opp dørene med åpen forelesning med noen av landets mest spennende kamerabaserte kunstnere. Denne uken får vi besøk av videokunstner Margarida Paiva. Vi har snakket med Paiva om vold, traume og psykologi i hennes arbeider. Onsdagsforelesningen finner sted på Oslo Fotokunstskole i Waldemar Thranes gate 84 onsdag 11.02. klokken 12:15-14:00. Les programmet for hele semesterets åpne forelesninger her.

Hva jobber du med om dagen?
For tiden jobber jeg med et nytt prosjekt som er i planleggingsfasen og blir filmet senere i vår. Gradvis holder jeg på å gå bort fra de temaene jeg jobbet med i tidligere arbeid som fokuserte på trauma og vold. Det blir en annen stemning i dette nye prosjektet. Det er en kunstfilm med tittel Invisible Other og den tilnærmer begrepet om ”den andre” der vi fortsatt mangler ord og holdninger til å nærme oss hverandre som mennesker, for å gå i dialog, og å identifisere den andre utenfor vår egen verden.

I mars skal du vise soloutstillingen For Every Silence There is a Void på Kunstbanken Hedmark kunstsenter. Hva skal du vise i utstillingen?
I denne utstillingen viser jeg tre videoarbeider der kvinnelige karakterer fører historien inn i en mørk, psykologisk og fragmentert verden. Untitled Stories (2007) er et tidligere arbeid som fokuserer på vanskeligheten med å uttrykke følelser. Den viser mentale bilder av tomme rom, gater og landskap mens en stemme forteller historier om sorg, og reflekterer over emosjonelle lidelser.
Every Story Is Imperfect (2012) er en fragmentert fortelling som omhandler fiksjonalisering av nyhetsreportasjer. Filmen starter som en vanlig historie og vi hører nyheter på radioen om en savnet kvinne. Karakterene forblir følelsesmessig fjernt og utilgjengelig vandrende rundt i tog eller tomme rom. Filmen omhandler den manglende evnen til å kommunisere når man blir konfrontert med tilfeldige voldshandlinger.
The Day I Wasn’t There (2014) handler om en togulykke. Vi ser tre ukjente kvinner i ulike urbane scenarioer, samtidig som en stemme forteller om ulike traumatiske opplevelser. Fortellingen er bygget med fragmenterte bilder og nyhetsrapporter om hendelsene vi prøver å forstå.

Stillbilde fra Every Story Is Imperfect (2012). Foto: Margarida Paiva

Stillbilde fra Every Story Is Imperfect (2012). Foto: Margarida Paiva

I flere av videoene dine ser vold og traume ut til å spille en framtredende rolle, ofte fra et kvinnelig perspektiv, for eksempel i filmen I Will Hurt You Before You Hurt Me, som er basert på intervjuer med kvinnelige mordere. Men i stedet for å vise selve voldshandlingene er det ofte de psykologiske aspektene knyttet til handlingene som vektlegges. Hva er det du ønsker å undersøke ved å ta utgangspunkt i vold og traume?
Jeg har alltid vært fascinert av den mørke siden av mennesker. Det finnes mye vold og smerte i verden dessverre, men det jeg er interessert å undersøke er årsaken til visse voldelige handlinger på et individnivå. Det finnes en slags hverdagslig vold som er helt uforståelig. Nyhetsreportasjer er kun informative, de forteller nøytralt om hendelsen, men de graver ikke videre. Det er den psykologiske siden som interesserer meg, hva som ligger bak at disse menneskene handlet som de gjorde, og hvordan det påvirker personer som står dem nær, og hvordan det påvirker oss som blir utsatt for disse historier uten selv å oppleve de på nært hold.
I Will Hurt You Before You Hurt Me (2013) fokuserer på kvinner fordi voldelige forbrytelser begås av menn langt oftere enn kvinner. Jeg ønsket å utfordre dette og vise en annen side. Men lytter man nøye til hva kvinnene i filmen kan man tydelig se at de også er ofre.

Untitled Stories (2007). Foto: Margarida Paiva

Stillbilde fra Untitled Stories (2007). Foto: Margarida Paiva

Ditt videoverk blir beskrevet som en dekonstruksjon av reelle historier f.eks. fra nyhetssendinger, for deretter å samle sammen fragmentene og konstruere nye narrativ. Er du opptatt av å utfordre grensene mellom fakta og fiksjon i filmene dine?
Grensen mellom fakta og fiksjon er et vesentlig felt som jeg er veldig interessert i. Digitale medier har tatt denne grensen til et annet nivå. Ofte ser vi videoer på internett som ser realistiske ut uten at vi har noen garanti for at videoene er ekte og umanipulerte. Vi går inn i en tid hvor krysningspunktet mellom fakta og fiksjon er blitt mer uklart. Det er spennende, men vi må tenke annerledes og være mer skeptiske og kritiske til det vi hører og ser, og reflektere over bildets gyldighet. Dette er ikke noe nytt, men det blir vektlagt ved digitale medier. Uklarheten mellom det reelle og det imaginære i film har vært til stede siden filmens begynnelse.

Om Oslo Fotokunstskole:
Ønsker du å studere fotoOslo Fotokunstskole tilbyr to-årig fotoutdanning i hjertet av Oslo. På vår fotoskole kan du utvikle ditt eget fotografiske språk med noen av landets beste fotokunstnere som lærere og gjestelærere. Oslo Fotokunstskole er en kunstskole Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. I løpet av skolens første år er det fokus på analog fotografi og studentene har god tilgang til mørkerom i farge og svart/hvitt, fotostudio, scanner, printer med mer. Den tekniske undervisningen fordyper seg under skolens andre år i digital fotografi, etterbehandling, printing etc. med god tilgang til skolens digitale verksteder. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Utdanningen er godkjent for stipend og lån fra Lånekassen. Les mer om hvordan du kan starte dine fotostudier på vår hjemmeside.

Les mer om skolen på vår hjemmeside oslofotokunstskole.no.
Hold deg oppdater ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s