Kjemper for likerett med kamera i hånden

LiTer IV, Cape Town 2012,  Zanele Muholi.

Zanele Muholi – LiTer IV, Cape Town 2012.

Kunstner og aktivist Zanele Muholi bruker kamera for å fremme rettigheter for lesbiske, homofile, biseksuelle og transseksuelle i Sør-Afrika. Den neste måneden vises Muholis kontroversielle og kritikerroste fotografier i en omfattende utstilling på Akershus Kunstsenter. Vi har snakket med Rikke Komissar, direktør for Akershus Kunstsenter, og en av kuratorene for utstillingen “The Art of Activism”:

Hvem er Zanele Muholi?
Zanele Muholi (f. 1972) er en sørafrikansk kunstner og aktivist som har gjort seg bemerket med fotografier og dokumentasjon av svarte lesbiske, homofile, biseksuelle, transseksuelle og interseksuelle (LGBTI).

Muholi har deltatt på en rekke store utstillinger, som dOCUMENTA (13) (2012), Veneziabiennalen 2013 og DakArt 2014. Hun er æresprofessor ved University of the Arts/Hochschule für Künste Bremen in Germany, og har vunnet en rekke priser, bl.a. Prince Clause Prize i Nederland (2014) og Carnegie Art Award (2013). I april skal hun ha utstilling på Brooklyn Museum, men først fyller hun Akershus Kunstsenter.

Muholi fyller hele Akershus Kunstsenter over to etasjer den neste måneden. Hva får publikum se i utstillingen?
Muholi kaller seg en visuell aktivist. Med denne betegnelsen mener hun å peke på at innholdet i prosjektet er viktigere enn selve presentasjonen, og at hennes kunstneriske prosjekt formes av det hun vil si. Når det er sagt er Muholi særdeles bevisst på formspråket hun anvender, og kombinerer formalestetiske verk med en aktivistisk nerve på en subtil måte. Det er i dette spennet hun markerer seg som særdeles interessant, og i utstillingen ønsker vi å få frem begge sider av hennes kunstnerskap.

Vi viser derfor mange av hennes kjente fotografier, sammen med noen helt nye, som aldri har blitt vist tidligere. Disse er satt sammen med videoverk som viser hvordan Muholi jobber aktivistisk. Det er to lengre filmer, “Difficult Love” (se videointervju med Zanele om filmen her) og “We live in fear” som begge illustrerer hvordan det er å være svart lesbisk i dag, og filmene danner en plattform for forståelse. Utstillingen viser også det kjente prosjektet “Faces and Phases”, der Muholi har portrettert ulike lesbiske kvinner. Mange av disse personene bærer på alvorlige historier om voldtekter med mer, og gjennom tekster på vegg, lydfiler der kvinnene selv snakker og en utfyllende bok med lengre historier gir dette prosjektet et sterk og gripende møte med personene som har blitt rammet av vold, drap og voldtekter – ene og alene på grunn av hvem de er.

Zanele Muholi - ZaVa I Paris, 2013.

Zanele Muholi – ZaVa I
Paris, 2013.

Utstillingen har fått tittelen «The Art of Activism», og Muholi omtaler seg selv som aktivist først og deretter som kunstner. Hvordan vil du beskrive forholdet mellom aktivisme og kunst i Muholis arbeider?
I Muholis prosjekt kan en ikke skille mellom kunst og aktivisme. Alle hennes bevegelser henger sammen med formålet. Å jobbe for en økt aksept for LGBTI-personer (Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender/Transsexual & Intersexed) er målet. Det handler om retten til å være den du er. Om forholdet mellom kvinner og menn, om maktmisbruk og om å hindre at voldtekter og drap begås overfor svarte lesbiske i townshipene i Sør-Afrika.

Muholi er også grunnlegger og driver av organisasjonen Inkanyiso.org, som har en aktiv bloggside. Til denne virksomheten lærer hun opp yngre kvinner til å skrive og ta bilder, og hun har et bredt team som jobber med Inkanyiso. Involvering, bevisstgjøring, kompetanseheving og relasjoner er viktig for henne, noe vi også fikk merke da hun skulle komme til oss. Hele fire personer er med til Norge, og hun jobber tett med folka i Sør-Afrika hele veien. Dette er et kollektivt prosjekt, selv om det er Zanele Muholi som er fotokunstneren.

Detalj fra installasjon, tekst på vegg. Sitater fra fortellingene i serien Faces and Phases.

Detalj fra installasjon, tekst på vegg. Sitater fra fortellingene i serien Faces and Phases.

I 2010 forlot Sør-Afrikas kulturminister en utstilling med Muholis fotografier av lesbiske kvinner i protest, og slo fast at utstillingen var «umoralsk». Til tross for at det er ulovlig å diskriminere med grunnlag i seksualitet i Sør-Afrika rapporteres det stadig om vold og trusler mot seksuelle minoriteter. Hvordan er arbeidsforholdene for en kunstner med en politisk agenda om lesbiske og homofiles rettigheter i Sør-Afrika?
Etter det jeg forstår fra samtaler med Zanele, er det OK å jobbe i Sør-Afrika med dette temaet. Likevel har Zanele opplevd innbrudd i sitt studio, der harddisker, stort fotomateriale og utstyr ble ødelagt og stjålet. Hun mener dette innbruddet hang sammen med hennes kunstprosjekt, og at noen ønsket å bevisst ødelegge. Det har også vært vanskelig å knytte offisielle myndighetspersoner til prosjektet, og hendelsen med kulturministeren som forlot utstillingen i harnisk er jo et eksempel på at dette fortsatt er et kontroversielt tema.

Det var derfor svært gledelig at ambassadøren for den sør-afrikanske ambassaden kom for å åpne utstillingen i Lillestrøm. En slik offisiell representasjon betyr enormt mye, og vil kunne være et forbilde for myndighetspersoner i Sør-Afrika.

Zanele Muholi - LiTer I, Cape Town, 2012.

Zanele Muholi – LiTer I, Cape Town, 2012.

Muholi utga for få måneder siden boken Faces and Phaces 2006-2014 på fotobokforlaget Steidl, og boken er allerde nominert til den høythengende Deutsche Börse Photography Prize. Under åpningshelgen inviterte dere til boksignering. Hva viser Muholi i den nye boken?
Boken presenterer utelukkende serien Faces and Phases, som er hennes mest omfattende prosjekt hittil, der hun har portrettert rundt 250 LGBTI-personer, flesteparten lesbiske. I boken har hun samlet deres livshistorier, og presenterer foto og tekst. Noen tekster er lange, noen kun et dikt. Prosjektet kan betraktes som et arkiv, og boken viser en god del portretter fra denne serien, samt ulike tekster, og en oversikt over politiske hendelser fra sør-afrikansk politikk knyttet til LGBTI.

Utstillingen “The Art of Activism” vises på Aksershus Kunstsenter i perioden 21. februar – 29. mars.
Toget til Lillestrøm går seks ganger i timen og tar kun 11 minutter fra Oslo S. Se kunstsenterets egen hjemmeside for mer info om transport og åpningstider.

Les utstillingsanmeldelsen «Kunst som gjør en forskjell» av Kjetil Røed i Aftenposten.
Se minidokumentaren «We live in fear» om Zanele Muholi og hvordan hun arbeider:

Om Oslo Fotokunstskole:
Ønsker du å studere fotoOslo Fotokunstskole tilbyr to-årig fotoutdanning i hjertet av Oslo. På vår fotoskole kan du utvikle ditt eget fotografiske språk med noen av landets beste fotokunstnere som lærere og gjestelærere. Oslo Fotokunstskole er en kunstskole Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. I løpet av skolens første år er det fokus på analog fotografi og studentene har god tilgang til mørkerom i farge og svart/hvitt, fotostudio, scanner, printer med mer. Den tekniske undervisningen fordyper seg under skolens andre år i digital fotografi, etterbehandling, printing etc. med god tilgang til skolens digitale verksteder. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Utdanningen er godkjent for stipend og lån fra Lånekassen. Les mer om hvordan du kan starte dine fotostudier på vår hjemmeside.

Les mer om skolen på vår hjemmeside oslofotokunstskole.no.
Hold deg oppdater ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s