Moseid utforsker mannsrollen i Malmø

Geir Moseid - Pose

Geir Moseid – Pose, fra utstillingen «Beyond the Veil».

Fredag 13. mars åpner utstillingen «Beyond the Veil» av Geir Moseid på visningsrommet Breadfield i Malmø. Moseid er blant våre dyktige lærere på Oslo Fotokunstskole, og vi har snakket med han om utstillingen:

Hva viser du i utstillingen «Beyond the Veil»?
Jeg viser et utvalg bilder fra de siste årene, i krysningspunktet mellom iscenesatt fotografi og dokumentar, hvor kameraet først og fremst er rettet mot menn i ulike situasjoner og i forskjellige sosiale rom.

Geir Moseid - Under

Geir Moseid – Under, fra utstillingen  «Beyond the Veil».

Du har de siste årene vært opptatt å utforske mannsroller i endring gjennom fotografiene dine. Hva er det ved mannsroller som interesser deg?
På grunn av kulturelle og sosiale forskyvninger de siste årene har visualiteten rundt mannsrollen beveget seg, og i forlengelsen av det, oppfatningen av hvordan menn bør eller skal se ut. Mine arbeider ønsker å sette spørsmålstegn rundt disse kollektive stereotypifiseringene, identitetsforming hos grupper og individer, og kjønnsklassifisering.

Geir Moseid - Untitled

Geir Moseid – Untitled, fra utstillingen «Beyond the Veil».

Motivene dine er ofte møysommelig iscenesatt, samtidig bærer bildene dine alltid i seg en positiv tvetydighet og en åpenhet. Hvor viktig er det for deg å beholde en fornemmelse av noe uavklart i verkene dine? Er dette noe du forholder deg til når du lager et bilde?
Absolutt. Ambivalens er et gjentagende grep i mine motiver og noe jeg strever etter å oppnå. Jeg er sjelden interessert i fotografier som har klare føringer emosjonelt eller narrativt, det begrenser betrakterens refleksjonsrom. Ved å skape tvetydige scenarioer skapes det lettere en dialog mellom verket og betrakteren, noe jeg tenker er et fruktbart utgangspunkt for videre refleksjon. Uavklarte motiver tvinger betrakteren inn i seg selv i samspill med motivet, og i denne serien oppstår det da interessante tanker rundt problemstillingene nevnt i forrige spørsmål. I denne utstillingen ligger ikke tvetydigheten ene og alene i hvert enkelt motiv, men vel så mye i det sjangermessige gapet mellom verkene. Jeg forsøker å utnytte kodene og konvensjonene en gitt sjanger bærer med seg for så å komplisere dette forholdet i opphengingen av utstillingen, slik at forholdet mellom subjekt, seer og kunstner forstyrres.  Lesningen blir preget av tvil om hva kunstneren ønsker å oppnå med verket, og hvordan betrakteren bør tilnærme seg motivet, slik at nye ideer om hvordan et fotografi kan opptre, på bakgrunn av kontekst og presentasjon, blir vurdert.

Geir Moseid - Scarlet

Geir Moseid – Scarlett, fra utstillingen «Beyond the Veil».

Du arbeider med en stor grad av kontroll over alle elementer i bildet, blant annet ved å bygge opp «hjemlige» omgivelser fra bunn av i fotostudio, modellcasting, med langsomt storformatskamera m.m. Hvordan vil du beskrive din egen kunstneriske prosess? Vet du hvordan det endelige verket skal se ut før du lader i film i kamera? Hvilken rolle spiller tilfeldigheter og intuisjon i den kunstneriske prosessen din?
Min prosess er høyst varierende, fra det helt dokumentariske til komplett iscenesettelse hvor alt er valgt ut på forhånd. Valg av rom, farger, klær og mennesker er bestemt på forhånd i mine iscenesatte bilder, mens kroppsspråket er mer intuitivt. Jeg har alltid en ide om hva jeg er ute etter, men av erfaring beveger jeg meg bort fra det rammeverket underveis i seansen, og det er ofte da jeg finner noe uforventet og interessant i dialog med de involverte. Kroppsspråk er jo ofte det som legger de narrative retningslinjene i et fotografi og noen ganger kan veldig små forskjeller være betydningsfulle for hvordan situasjonen leses, og det er helt avgjørende i forhold til ambivalens. Så av den grunn gir jeg meg selv flere valgmuligheter i postproduksjonen, hvor disse forskjellene trer klarere frem og kan studeres over lengre tid.

Se mer av Geir Moseid på geirmoseid.com og lensculture.com.

Geir Moseid - Beneath the clouds

Geir Moseid – Beneath the clouds, fra utstillingen «Beyond the Veil».

Om Oslo Fotokunstskole:
Ønsker du å studere fotoOslo Fotokunstskole tilbyr to-årig fotoutdanning i hjertet av Oslo. På vår fotoskole kan du utvikle ditt eget fotografiske språk med noen av landets beste fotokunstnere som lærere og gjestelærere. Oslo Fotokunstskole er en kunstskole Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. I løpet av skolens første år er det fokus på analog fotografi og studentene har god tilgang til mørkerom i farge og svart/hvitt, fotostudio, scanner, printer med mer. Den tekniske undervisningen fordyper seg under skolens andre år i digital fotografi, etterbehandling, printing etc. med god tilgang til skolens digitale verksteder. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Utdanningen er godkjent for stipend og lån fra Lånekassen. Les mer om hvordan du kan starte dine fotostudier på vår hjemmeside.

SØKNADSFRIST 15. APRIL 2015.

Les mer om skolen på vår hjemmeside oslofotokunstskole.no.
Hold deg oppdater ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Advertisements

One thought on “Moseid utforsker mannsrollen i Malmø

  1. Tilbaketråkk: Utforsker kjønnsroller i megaformat i Los Angeles | Oslo Fotokunstskoles blogg

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s