Fotografiet som parallell verden

Kaja Leijon - Can, 2015, 19,5 x 29,5 cm, C-print.

Kaja Leijon – Can, 2015, 19,5 x 29,5 cm, C-print.

I utstillingen Another World på MELK har Kaja Leijon har gått tilbake i tid, til der hun begynte å interessere seg for fotografi. Vi har snakket med Leijon om hennes forhold til fotografi, parallelle verdener og om hvordan en god idé ikke nødvendigvis skaper et godt fotografi, ofte snarere tvert imot:

Hva får publikum se i utstillingen?
I utstillingen Another World på MELK viser jeg en serie analoge farge- og svart hvitt fotografier. Motivene er primært fra Liguria og Roma.

Du har i tidligere verk i fotografi og video utforsket vår virkelighetsoppfatning, ved å rette fokus på det subjektive samspillet mellom fantasi, fiksjon, forventning og virkelighet. Er de nye arbeidene i utstillingen en forlengelse av dette?
Nei, jeg vil ikke si at de er det. I mine tidligere arbeider har jeg jobbet mer arrangert og planlagt og det har vært fiksjonen som har stått i fokus. Jeg har da tatt bilder med mellom- og storformatkamera. I fjor kjøpte jeg meg en Leica 35mm, og det er dette jeg har brukt nå. Med skifte av kamera skjedde det også et skifte i metode. Man kan si jeg har gått litt tilbake i tid, til der jeg begynte å interessere meg for fotografi. Jeg beveger meg rundt med kamera uten å vite helt hva jeg ser etter. Det har vært en overraskende og frigjørende måte å jobbe på.

Kaja Leijon - Another World, 2015, 19,5 x 29,5 cm, C-print.

Kaja Leijon – Another World, 2015, 19,5 x 29,5 cm, C-print.

Du har over flere år jobbet parallelt med video og stillbilder. Hvordan forholder du deg ulikt til de to uttrykksformene i din produksjon?
For meg utfyller de to uttrykksformene hverandre helt klart. Film er en mer tidkrevende og langsom prosess, mens fotografi er umiddelbart og direkte. Når jeg jobber med film er jeg avhengig av andre, både skuespillere og fagfolk. Når jeg fotograferer kan jeg arbeide selvstendig. I tillegg skaper de helt ulike opplevelser, og jeg ønsker å lete etter potensialet som finnes der. John Berger gir en interessant beskrivelse av forskjellen mellom film og fotografi: ”Photographs are retrospective and received as such: films are anticipatory. Before a photograph you search for what was there. In a cinema you wait for what is to come next.”

Kaja Leijon - Palm, 2015, 19,5 x 29,5 cm, Silver gelatin-print.

Kaja Leijon – Palm, 2015, 19,5 x 29,5 cm, Silver gelatin-print.

Presseskrivet til utstillingen «Another World» omhandler det fotografiske mediet og dets billedskapende egenskaper. I teksten vektlegges det at et «sant bilde» (true image) befinner seg et sted mellom vår fysiske verden og vår forestillingsevne, og at det er fotografens oppgave å skape parallelle verdener. Kan du utdype dette?
Et bilde på verden, enten det er et fotografi eller et mentalt bilde, vil alltid fremstå som en parallell verden. Det vil alltid være noe annet enn virkeligheten. Det eksisterer på en annen tid og er tatt ut av sammenheng, et utsnitt eller fragment, og oppfattes som en oversettelse av virkeligheten. Spørsmålet er heller hvilken verden man skal lage, skal den aspirere mot å være sann og er det i det hele tatt mulig? Eller er den ”falsk” fordi den er skapt av effekter? For meg handler det om å lage en troverdig verden som likevel ikke er dokumentarisk.

Kaja Leijon - Clouds, 2015, 19,5 x 29,5 cm, C-print.

Kaja Leijon – Clouds, 2015, 19,5 x 29,5 cm, C-print.

I samme tekst står det at «Photography (like the world itself) doesn’t need to be reinvented. It has to be discovered again.» Hva mener du med dette?
Fotografiet har opplevd en svekkelse i både kvalitet og status de siste tyve årene. Fotografier som kommuniserer med en klassisk forståelse av mediet har større potensiale for å avsløre noe i virkeligheten, da virkeligheten er klassisk, mens alt vi tilfører den ikke er det. Fotografiet er et glimrende verktøy til å arkivere de siste rester av virkelighet som er basert på plausible tradisjoner og ikke spekulative nyvinninger. Men da må grunnleggende geometriske prinsipper etterfølges. Et dårlig fotografi er kun et dårlig fotografi, og det svekker virkeligheten, noe som er en destruktiv handling. Hvis du vil ta gode bilder må du være kreativ, men først og fremst må du være våken. En god idé skaper ikke nødvendigvis et godt fotografi, ofte tvert imot.

Om Oslo Fotokunstskole:
Ønsker du å studere fotoOslo Fotokunstskole tilbyr to-årig fotoutdanning i hjertet av Oslo. På vår fotoskole kan du utvikle ditt eget fotografiske språk med noen av landets beste fotokunstnere som lærere og gjestelærere. Oslo Fotokunstskole er en kunstskole Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. I løpet av skolens første år er det fokus på analog fotografi og studentene har god tilgang til mørkerom i farge og svart/hvitt, fotostudio, scanner, printer med mer. Den tekniske undervisningen fordyper seg under skolens andre år i digital fotografi, etterbehandling, printing etc. med god tilgang til skolens digitale verksteder. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Utdanningen er godkjent for stipend og lån fra Lånekassen. Les mer om hvordan du kan starte dine fotostudier på vår hjemmeside.

SØKNADSFRIST 15. APRIL 2015.

Les mer om skolen på vår hjemmeside oslofotokunstskole.no.
Hold deg oppdater ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

 
Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s