Det forlattes arkiv

I prosjektet A Sudden Drop har Sveinn Fannar Jóhannsson fotografert gjenglemte klesplagg funnet på gaten i Oslo.

I prosjektet A Sudden Drop har Sveinn Fannar Jóhannsson fotografert og arkivert gjenglemte klesplagg funnet på gaten i Oslo.

Sveinn Fannar Jóhannsson har funnet 741 forlatte klesplagg på gaten og arkivert tekstilene i boken A Sudden Drop. Denne uken lanserer Jóhannsson to nye bøker, og vi har snakket med han om utgivelsene:

Gratulerer med to publikasjoner på trappene! Kan du fortelle litt om de to prosjektene som du nå har samlet i bokform?
Begge bøkene er å betrakte som selvstendige verk og som utfyllende elementer i en større helhet bestående av skulptur, installasjon veggmaleri og fotografi. Utgangspunktet for hele verksgruppen var avstanden mellom min bopel og mitt atelier, og de forlatte og gjenglemte klesplaggene på forskjellige ruter mellom disse to punktene. Innholdet i bøkene springer dermed ut fra en blanding av byens struktur og mine nødvendige bevegelser, og har utviklet seg i samsvar med lokale forhold innenfor et avgrenset geografisk område. Vi følger to tidslinjer, en kort og en lang, på to ulike stadier av prosjektet, der fotografiene innehar en observerende og dokumentarisk rolle i en hybrid setting med et anslag av pseudovitenskap, amatørfotografi og Neue Sachlichkeit.

Sveinn Fannar Jóhannsson publiserer denne uken bøkene A Sudden Drop og Eight Days.

Sveinn Fannar Jóhannsson publiserer denne uken bøkene A Sudden Drop og Eight Days.

Boken A Sudden Drop inneholder fotografier av klesplagg funnet på gaten sentralt i Oslo. Hva fikk deg til å starte denne innsamlingen og når forsto du at det lå et latent kunstprosjekt i disse 741 gjenglemte tekstilene?
Jeg ser nok mer på det som en arkivering enn en innsamling og helt åpenbart mer potent enn latent. Ideen oppstod som en konsekvens av situasjonen: Jeg må regelmessig på jobb og tilbake og på veien ligger det mer eller mindre uforklarlig, forholdsvis store mengder henslengte klær. Sammen med tanken om å kunne ha et prosjekt som til en viss grad holder det gående for egen motor, var det nok til å sette meg i gang. Det føltes også meningsfullt å se på forbindelsen mellom det å jobbe med funnet fotografisk materiale, altså appropriasjon, og det å bruke funnet fysisk materiale som plattform for ny produksjon. I tillegg har klesplaggene både en symbolsk og en veldig stofflig kvalitet som egget meg til å videreføre arbeidet og holde ut.

Fra prosjektet A Sudden Drop.

Fra boken A Sudden Drop.

A Sudden Drop og Eight and a Half Days er siste skudd på stammen i en etterhvert lang rekke med kunstnerbøker fra deg. Hva er det ved bokformatet som tiltaler deg?
Bokformatet er for meg et medium og en teknikk på lik linje med andre kunstneriske uttrykk, men det er samtidig et komprimert rom som egner seg for presentasjon av store mengder informasjon, det være seg bilder, tekst eller en kombinasjon av disse. Et annet aspekt som jeg bruker og omfavner er muligheten for å konstruere et helt tydelig narrativ med en kronologisk struktur, innenfor det antall sider som er nødvendig. På toppen av det hele liker jeg å sjonglere mellom ulike sjangere og medier og der er boken kanskje en av de mer sympatiske, i all sin tilgjengelighet og med alle sine alternativer.

Fra prosjektet A Sudden Drop.

Fra boken A Sudden Drop.

I forbindelse med lanseringen er det blitt laget en spesialutgave i et begrenset opplag. Hva inneholder denne utgaven?
Det er en Collector’s Edition for de spesielt interesserte, i et opplag på 30, signert, datert («2015») og nummerert (1/30 til 30/30). Pakken består av begge bøkene foldet i funnet undertøy, mannlig eller kvinnelig etter eget valg, et originalt ink-jet print (30,7 x 22,2 cm) på Canson Edition Etching Rag 310 grams papir i en syrefri arkivfolder av cellulose, det hele oppbevart i en Hahnemühle arkivboks.

Boklansering og signering på Fotogalleriet fredag 24. april 2015 kl. 18.00

Collector’s Edition av bøkene.

Collector’s Edition av bøkene.

Om Oslo Fotokunstskole:
Ønsker du å studere fotoOslo Fotokunstskole tilbyr to-årig fotoutdanning i hjertet av Oslo. På vår fotoskole kan du utvikle ditt eget fotografiske språk med noen av landets beste fotokunstnere som lærere og gjestelærere. Oslo Fotokunstskole er en kunstskole Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. I løpet av skolens første år er det fokus på analog fotografi og studentene har god tilgang til mørkerom i farge og svart/hvitt, fotostudio, scanner, printer med mer. Den tekniske undervisningen fordyper seg under skolens andre år i digital fotografi, etterbehandling, printing etc. med god tilgang til skolens digitale verksteder. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Utdanningen er godkjent for stipend og lån fra Lånekassen. Les mer om hvordan du kan starte dine fotostudier på vår hjemmeside.

Les mer om skolen på vår hjemmeside oslofotokunstskole.no.
Hold deg oppdater ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s