Fire nye fotografiske innfallsvinkler

De fire nye utgivelsene i serien Angle 1-90°.

De fire siste utgivelsene i serien Angle 1-90°.

I fjor lanserte forlaget Multipress de første fire utgivelsene i publikasjonsserien Angle 1-90°, som nå har fått fire nye tilskudd i serien. Vi har snakket med Verena Winkelmann som sammen med Line Bøhmer Løkken står bak utgivelsene om de fire nye publikasjonene fra Andreas Bennin, Linus Valtersson, Jeff Lucky og Christina Leithe Hansen:

Publikasjonen «National Debris» (Angle 7°) av Andreas Bennin springer ut av et større prosjekt der kunstneren har fulgt norgeshistoriens kanskje mest omfattende naturrestaureringsprosjekt, der et 165 kvadratkilometer stort område på Dovrefjell skal tilbakeføres fra til «uberørt natur» fra å ha vært et militært skytefelt. Hva får leserne se i denne publikasjonen?
Denne publikasjonen kan få en til å tenke på pilotens sikt i et kontrollert styrtende fly. Gjennom denne Angle er vi 45 grader rett mot fjellskrenten. Konteksten for disse bildene er forsvarets restaurering av et gigantisk skytefelt på Dovre. På vegne av den norske stat skal alle spor etter militær aktivitet slettes. Dette virker som ren galskap, og vi vanlige folk vil med tiden kunne oppfatte disse områdene som uberørt natur, uberørt på en ekkel måte. For her ulmer det mye rart under overflaten. Det er science fiction og krim på en gang. Fotografiene gir ikke noe spillerom for betrakter, ingen naturopplevelse, vi tvinges ned i materien.

Fra «National Debris» (Angle 7°) av Andreas Bennin.

Fra «National Debris» (Angle 7°) av Andreas Bennin.

I publikasjonen «In the Ukrainian Periphery» (Angle 6°) skriver fotograf og frilansjournalist Linus Valtersson at «it is challenging to build civic unity in a state whose parliamentarians are selected by the billionaires». Hva har Valtersson fotografert i Ukraina og kan du si noe om publikasjonens tematikk?
Linus Valtersson, som ikke er en fotograf, men en journalist, har hatt det fortrinnet å kunne komme tett på, på grunn av at han kan språket og kjenner stedene. Og kanskje fordi han ikke er fotograf. Han snakket med folk, og ikke som en fotojournalist ofte operer når de beveger seg rundt de som skal fotograferes, ordløse, på jakt etter det perfekte bildet. Han tar bilder for å huske hvem som sa hva. Menneskene som fotograferes fotograferes ikke, de er ikke lyssatt, de er ikke flyttet på. Tema er en generasjon uten holdepunkt annet enn det som skjer i øyeblikket. Og det er det Linus har fotografert.

Fra «In the Ukrainian Periphery» (Angle 6°) av Linus Valtersson.

Fra «In the Ukrainian Periphery» (Angle 6°) av Linus Valtersson.

Den amerikanske fotografen Jeff Lucky har bidratt til publikasjonsserien med utgivelsen «Rear-side economies» (Angle 5°). Kan du si noe om denne publikasjonen?
I denne serien kommer vi backstage, bak sceneteppet til amerikanske supermarkeder, det er arenaer for røykepause til ansatte i kjedene, levering av varer, søppel, alt det som ikke kan foregå ved en hovedinngang. Tilsammen fremstår bildene som rensede flater med få spor etter det som har foregått der. De er «artificielle» og rendyrkede i språket. De er allikevel forskjellige, det er ikke snakk om en metode på repeat, hvert sted er nøye gjennomarbeidet for å finne den aller beste innfallsvinkelen.

Fra «Rear-side economies» (Angle 5°) av  Jeff Lucky.

Fra «Rear-side economies» (Angle 5°) av Jeff Lucky.

Den hittils siste publikasjonen i serien er publikasjonen «To . . . . . .» (Angle 8°) av Christina Leithe Hansen, som tidligere har utgitt boken «Notes» som springer ut fra prosjektet «collection in black n white», et omfattende prosjekt med 257 analoge fotografier samlet i permer. Er den nye publikasjonen også en forlengelse av dette prosjektet? Hva viser bildene i «To . . . . . .»?
Angle 8 er et dukk inn i vekster, høyt og lavt, mørkt og lyst. Det er sensuelt. det flyter, det er en reise i en mental tilstand. Du kan se for deg hvordan den høyreiste fotografen begir seg inn i det ukjente, uredd, lengselsfullt med tankene forankret i et slags savn. Hansen er en kaptein på skuta med en enorm fotografisk erobrertrang. Angle 8 innvier betrakter til å være den erobreren og selv adressere den til den det måtte være.

Fra «To . . . . . .» (Angle 8°) av Christina Leithe Hansen.

Fra «To . . . . . .» (Angle 8°) av Christina Leithe Hansen.

Publikasjonene i serien Angle 1-90° kan bestilles gjennom forlagets hjemmeside og kjøpes over disk i Oslo hos bokhandelen Tronsmo, på Fotogalleriet og en rekke andre utsalgssteder.

Om Oslo Fotokunstskole:
Ønsker du å studere fotoOslo Fotokunstskole tilbyr to-årig fotoutdanning i hjertet av Oslo. På vår fotoskole kan du utvikle ditt eget fotografiske språk med noen av landets beste fotokunstnere som lærere og gjestelærere. Oslo Fotokunstskole er en kunstskole Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. I løpet av skolens første år er det fokus på analog fotografi og studentene har god tilgang til mørkerom i farge og svart/hvitt, fotostudio, scanner, printer med mer. Den tekniske undervisningen fordyper seg under skolens andre år i digital fotografi, etterbehandling, printing etc. med god tilgang til skolens digitale verksteder. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Utdanningen er godkjent for stipend og lån fra Lånekassen. Les mer om hvordan du kan starte dine fotostudier på vår hjemmeside.

Les mer om skolen på vår hjemmeside oslofotokunstskole.no.
Hold deg oppdater ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Advertisements

One thought on “Fire nye fotografiske innfallsvinkler

  1. Tilbaketråkk: Fragmenterte kropper, ferieidyll i kollaps, polsk dystopi og en gammel mann | Oslo Fotokunstskoles blogg

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s