Gjør vitenskap til kunst

– I mitt arbeid utforsker jeg bildet i seg selv. Hva er egentlig et fotografi? Mørkerommet er et suverent sted for å gå dypere inn i mediet og lete etter en slags sannhet, mener Kamilla Langeland.

– I mitt arbeid utforsker jeg bildet i seg selv. Hva er egentlig et fotografi? Mørkerommet er et suverent sted for å gå dypere inn i mediet og lete etter en slags sannhet, mener Kamilla Langeland.

Da Kamilla Langeland gikk ut fra Oslo Fotokunstskole for tre år siden startet hun på Kunstakademiet i Oslo. Nå er hun ferdig med sin bachelor og er på vei til kunstakademiet i Bergen for å gi seg i gang med masterstudier. Vi har snakket med Kamilla om avgangsprosjektet hvor hun har samarbeidet med forskere for å lage fotografier av atomer, hvorfor hun mener det er bryet verdt å fremdeles jobbe i mørkerom og tiden på Oslo Fotokunstskole:

Gratulerer med fullført Bachelor fra Kunstakademiet i Oslo! Hvordan føles det å være ferdig og hva er planene fremover?
Takk! Det føles bra å være ferdig. Jeg har nytt godt av min tid på Kunsthøgskolen i Oslo, men det skal bli deilig med et nytt miljø og ny skole til høsten. Da skal jeg til Kunst- og designhøgskolen i Bergen for å ta master. Jeg kommer til å pendle en del til Oslo da jeg har et pågående prosjekt på forskningsparken i Oslo. Også skal jeg ha en utstilling på Lynx 18.-20. september.

I prosjektet som du viste på avgangsutstillingen har du jobbet med mikroskopfotografering, gjennom et samarbeid med Universitetet i Oslo. Kan du fortelle om litt om dette prosjektet?
Jeg tok kontakt med Universitetet og forskningsparken da jeg hadde et ønske om å fotografere gjennom mikroskop. Da jeg var der for å se på de ulike mikroskopene og ble forklart mulighetene som finnes, fikk jeg tilgang på et av forskernes negativarkiv. Før den digitale teknologien tok helt over (i fjor pakket de ned mørkerommet) brukte de for det meste 6×9 og 4×5” film til å dokumentere forskningen. Jeg fikk låne med meg noen av disse negativen og brukte et av de til å lage bildet «Atom Layers» som var i avgangsutstillingen. Bildet viser Silisiumkarbid, en kjemisk sammensetning som brukes til blant annet slipestein. De har undersøkt hvordan materialet kan gi lungekreft da støvet pustes inn i forbindelse med produksjon. Bildet er tatt med elektronmikroskop og viser atomlagene på overflaten av materialet.

Kamilla Langeland - Atom Layers, fra avgangsutstillingen til Kunstakademiet i Oslo.

Kamilla Langeland – Atom Layers, 180×130 cm, fra avgangsutstillingen til Kunstakademiet i Oslo.

Både i avgangsprosjektet ditt og i tidligere verk har du jobbet med mørkeromskopier på baryttpapir i veldig store størrelser. Hva er det som gjør at du ønsker å jobbe med en såpass langsom og arbeidskrevende teknikk?
Jeg opplever at fotografier mer og mer handler om en representasjon av den visuelle virkelighet, et bilde på noe annet fremfor et bilde i seg selv. I mitt arbeid utforsker jeg bildet i seg selv. Hva er egentlig et fotografi? Mørkerommet er et suverent sted for å gå dypere inn i mediet og lete etter en slags sannhet. Med eller uten kamera og film kan fotografier og fotogrammer lages med lys, lyssensitivt materiale, vann og kjemikalier. Med dette som utgangspunkt har jeg uendelig med muligheter. Her gjør jeg alt fra klassisk mørkeromskopiering ved bruk av gode eksponerte negativer som jeg forstørrer på baryttpapir i størrelse 20×30 cm til store eksperimentelle arbeider i størrelse 180×130 cm, som jeg for eksempel lar ligge i kjemien kortere eller lenger enn anbefalt. Min erfaring med store formater er at jo større kopien er jo vanskeligere er den å håndtere i prosessen, og da skjer det mye spennende! Tilfeldigheter er et viktig stikkord både for fotografiets opprinnelse og hvordan det fungerer i praksis. Jeg lar tilfeldigheter være en del av både prosessen og det ferdige arbeidet.

Kamilla Langeland - Exposed Layers, Layers, fra avgangsutstillingen til Kunstakademiet i Oslo.

Kamilla Langeland – Exposed Layers, Layers, fra avgangsutstillingen til Kunstakademiet i Oslo.

På Kunstakademiet har du vært del av et tverrfaglig miljø der studenter uttrykker seg gjennom et mangfold av forskjellig kunstneriske uttrykk. I hvilken grad opplever du at skolen er tilrettelagt for studenter som ønsker å arbeide med fotografi?
For å kunne jobbe som jeg har gjort har det vært nødvendig å kunne teknikken før jeg begynte. Akademiet har introduksjonskurs for mørkerom, men etter det må man finne ut av det meste selv. De har en verksmester i avdelingen medielabben som kan det generelle tekniske med foto og video, men sånn det er akkurat nå er det ikke satt av noe særlige ressurser til fotografi. Hvis man vil studere foto selvstendig er akademiet veldig godt egnet, hvis man vil ha kurs og veiledning på det tekniske og fordypning i fotografi kan andre skoler være bedre. Men nå er det ansatt nye professorer som jeg ikke har rukket å bli kjent med, så det er mulig ting er litt annerledes nå. Det er en viktig ting å huske på når man velger skole, sjekke hvilke lærere som er der og når kontraktene deres går ut.

Kamilla Langeland - Forest Floor, fra avgangsutstillingen til Kunstakademiet i Oslo.

Kamilla Langeland – Forest Floor, fra avgangsutstillingen til Kunstakademiet i Oslo.

Før du startet på kunstakademiet gikk du to år på Oslo Fotokunstskole. I hvilken grad opplever du at skolen forberedte deg for videre høyere studier?
Jeg savner Oslo Fotokunstskole! Da jeg gikk der følte jeg en enorm frihet til å eksperimentere og jeg arbeidet gjerne til langt på natt. Nå skal det sies at jeg var ganske usikker og forvirret de to årene. Jeg følte ofte at jeg burde jobbe mer kommersielt for å kunne leve av utdannelsen min, men i løpet av de to årene fant jeg ut at det ikke passet for meg. Jeg hadde behov for å lage akkurat de bildene jeg ville lage, uten å tilfredsstille andres behov. Så jeg valgte kunsten, og det er jeg så utrolig glad for i dag. OFKS var helt klart med på å forberede meg for videre studier, i tillegg til at jeg lærte alt det grunnleggende for å kunne jobbe med både analogt og digitalt fotografi, fikk jeg en større forståelse av hva samtidskunst er, og kan være, og fotografiets viktige rolle i kunsten.

Se mer av Kamillas produksjon på hjemmesiden portfolio-langeland.blogspot.no.

Installasjonsfoto fra avgangsutstillingen til Kunstakademiet i Oslo.

Installasjonsfoto fra avgangsutstillingen til Kunstakademiet i Oslo.

Om Oslo Fotokunstskole:
Ønsker du å studere fotoOslo Fotokunstskole tilbyr to-årig fotoutdanning i hjertet av Oslo. På vår fotoskole kan du utvikle ditt eget fotografiske språk med noen av landets beste fotokunstnere som lærere og gjestelærere. Oslo Fotokunstskole er en kunstskole Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. I løpet av skolens første år er det fokus på analog fotografi og studentene har god tilgang til mørkerom i farge og svart/hvitt, fotostudio, scanner, printer med mer. Den tekniske undervisningen fordyper seg under skolens andre år i digital fotografi, etterbehandling, printing etc. med god tilgang til skolens digitale verksteder. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Utdanningen er godkjent for stipend og lån fra Lånekassen. Les mer om hvordan du kan starte dine fotostudier på vår hjemmeside.

Les mer om skolen på vår hjemmeside oslofotokunstskole.no.
Hold deg oppdater ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Advertisements

2 thoughts on “Gjør vitenskap til kunst

  1. Tilbaketråkk: LINK LIST //6 | Flokk

  2. Tilbaketråkk: Kritiske overflater | Oslo Fotokunstskoles blogg

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s