Fotografi, makt og demokrati på Fotografiets dag.

Festivalutstiller Linda Bournane Engelberth, fra serien «You can call me a gypsie if you want to».

Festivalutstiller Linda Bournane Engelberth, fra serien «You can call me a gypsie if you want to».

Søndag 23. august går Fotografiets dag av stabelen med årets tema «makt og demokrati». Vi har snakket med Ingri Østerholt på Preus museum om årets tema, utstillingene, foredragene og de andre aktivitetene som finner sted:

Årets tema for fotografiets dag er makt og demokrati. Hvorfor har dere valgt å sammenstille fotografi, makt og demokrati? Og hvordan vil temaet bli belyst?
– Helt siden fotografiets begynnelse har det vært en sammenheng mellom de tre, og det er vanskelig å tenke seg hvordan vi hadde sett på verden rundt oss uten fotografier som kan vise oss maktstrukturer, baksiden av medaljer, skjulte konflikter og nød vi ikke kan, eller vil, se. Ved overgangen til 1900-tallet kunne man trykke fotografier sammen med tekst, og fikk etter hvert telefotografi. Fotografiet er dermed et av de viktigste redskap for å forvalte de «sanne» historiene, synliggjøre minoriteter og urett, men kan også bidra til propaganda og maktmisbruk. 

Temaet kommer til å bli belyst på flere måter. Ved hjelp av festivalutstiller Linda Bournane Engelberths dokumentarprosjekt av rom på reise mellom Romania og Norge, der store versjoner av bildene kan oppleves montert på en utendørs murvegg. I tillegg gjennom foredraget til Linda, der hun forteller om prosjektet sitt og arbeidsmetodene hun bruker, og gjennom foredraget til Mads Gilbert, Natt i Gaza.

Mads Gilbert er anestesilege og ikke fotograf, men har gjennom sitt solidaritetsarbeid dokumentert det han opplevde på Gazas største sykehus sommeren 2014. I foredraget kommer han til å vise egne bilder og korte videoer. Ingen tv-kameraer eller journalister kunne rapportere fra sykehuset. For Gilbert blir dermed fotografiet et kraftfullt medium for å fortelle om det han så da han tok imot og opererte alminnelige mennesker, deriblant barn.

For Preus museum er perspektivet på hvordan fotografiet kan være en historieforteller der ingen andre har vært, interessant og tankevekkende. Fotografi er et sterkt medium, derfor må man kunne forstå hvilke valg fotografene tar, hvordan de utelater og hvordan de formidler det de vil fortelle.

Festivalutstiller Linda Bournane Engelberth, fra serien «You can call me a gypsie if you want to».

Festivalutstiller Linda Bournane Engelberth, fra serien «You can call me a gypsie if you want to».

I år har dere invitert Linda Bournane Engelberth som festivalutstiller, som har fulgt rom på reise mellom Norge og landsbyer i Romania. Kan du fortelle litt om dette prosjektet som hun skal stille ut?
– Linda Bournane Engelberth er dokumentarfotograf, og jobber med langsiktige prosjekter. Gjennom bildeserien «You can call me a gypsie if you want to» har hun på en nær og intim måte dokumentert rom over tid. Gjennom to år fulgte hun tilreisende rom fra to små landsbyer i Romania. Hun møtte flere grupper av tiggere på gata i Oslo, og var i fem omganger med de tilbake til Romania, hvor hun bodde hos dem. I tillegg fulgte hun de på reisen fra Romania til Oslo. 

Linda tilhører den nye generasjonen dokumentarfotografer som jobber med dyptpløyende dokumentarprosjekter og som har en vilje til å formidle og forstå dagens samfunn gjennom fotografi. Selv sier hun “jeg ønsker å fortsette dokumentaren med å gå dypere i deres hverdagsmiljø også når de ikke er ute og reiser. Jeg vil komme tettere på hvordan de lever når de kommer hjem, og hvorfor situasjonen i hjemlandet gang på gang driver dem ut på reise for å få tak i penger“.

Dokumentarfotografer jobber ofte med prosjekter som tar lang tid, noe som kan være uforenlig med dagspressens behov for rask og effektiv levering. Fritt Ord støtter et dokumentarprosjekt kalt «Norwegian Journal of Photography» der dokumentarfotografer nettopp får muligheten til å fordype seg over tid. Linda Bournane Engelberths dokumentarserie «You can call me a gypsie if you want to” er et av prosjektene som fikk støtte.

Fotografiets dag på Karljohansvern i Horten. Foto: Andreas Harvik/Preus museum

Fotografiets dag på Karljohansvern i Horten. Foto: Andreas Harvik/Preus museum

Tradisjon tro viser dere den juryerte utstillingen der amatører og profesjonelle fotografer kapper om å slippe gjennom nåløyet. I år mottok dere nesten dobbelt så mange søknader som i fjor. Hva tror dere dette skyldes? Var det noen tendenser å spore i årets søknadsbunke?
– Vi tror det er flere som har blitt klar over denne muligheten. På Fotografiets dag i fjor hadde vi gratis inngang og dobbelt så mange besøkende som årene før – over 4000 i løpet av denne ene dagen! I tillegg har vi fått et bedre system, der man kan opprette en egen side og endre på utvalget sitt helt fram til fristen i mai. Tidligere sendte man inn sitt bidrag på e-post. Noen tydelige tendenser har vi ikke avdekket, men vi ser at det er stor bredde i det som sendes inn, noe som nok gjenspeiler at vi samarbeider med de ulike fotograforganisasjonene som representerer fotografiet i Norge. Vi skulle nok gjerne sett at flere som jobber med kamerabasert kunst hadde tatt denne muligheten til å vise fram prosjekter og arbeider som er under utvikling.

Oda Alida Bjørke fra årets juryerte utstilling.

Oda Alida Bjørke fra årets juryerte utstilling.

Det vil også foregå en rekke aktiviteter for publikum på Karljohansvern denne dagen, kan du fortelle om disse?
Fotografiets dag skal være en fotofest til ære for fotografiet (som jo har bursdag 19. august), derfor har vi en blanding av bredt og smalt, tungt og lett, lyst og mørkt – litt som fotografiet selv, og alle dets kontraster. Man kan bli fotografert med pinholekamera eller kle seg ut i fremmede fjær, man kan delta på fotosprint og lage solbilder eller se et skyggeteater som er laget på bakgrunn av fotomuseets samling av førfotografiske synsmaskiner. Det blir også arrangert en Instawalk, der man kan vandre rundt på vakre Karljohansvern sammen med andre Instagrammere. Bilder med taggen #fotografietsdag2015 er med i en egen konkurranse. Man trenger ikke være med på Instawalken for å delta i konkurransen.

Kristin David-Andersen Øveraas fra årets juryerte utstilling.

Kristin David-Andersen Øveraas fra årets juryerte utstilling.

Hvordan er det enklest å komme seg til Fotografiets dag i Horten for osloboere som ikke kjører bil?
Det enkleste og hyggeligste er å ta tog til Moss, sette seg på ferja over fjorden og se på sollyset som glitrer i sjøen mens man tygger på en svele, og deretter rusle fra ferjeterminalen til festivalområdet. Gåturen tar en snau halvtime, den offentlige transporten tar omtrent halvannen time.

Fotografiets dag på Karljohansvern i Horten. Foto: Andreas Harvik/Preus museum

Fotografiets dag på Karljohansvern i Horten. Foto: Andreas Harvik/Preus museum

HVA: FOTOGRAFIETS DAG
HVOR: PREUS MUSEUM, KARLJOHANSVERN, HORTEN.
NÅR: SØNDAG 23. AUGUST KL. 12-17.

Om Oslo Fotokunstskole:
Ønsker du å studere fotoOslo Fotokunstskole tilbyr to-årig fotoutdanning i hjertet av Oslo. På vår fotoskole kan du utvikle ditt eget fotografiske språk med noen av landets beste fotokunstnere som lærere og gjestelærere. Oslo Fotokunstskole er en kunstskole Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. I løpet av skolens første år er det fokus på analog fotografi og studentene har god tilgang til mørkerom i farge og svart/hvitt, fotostudio, scanner, printer med mer. Den tekniske undervisningen fordyper seg under skolens andre år i digital fotografi, etterbehandling, printing etc. med god tilgang til skolens digitale verksteder. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Utdanningen er godkjent for stipend og lån fra Lånekassen. Les mer om hvordan du kan starte dine fotostudier på vår hjemmeside.

Les mer om skolen på vår hjemmeside oslofotokunstskole.no.
Hold deg oppdater ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s