Stiller ut pengejobben

Kunstner Stefan Schröder har i flere år fotografert seg selv under strøjobber som håndverker. På Kunstplass [10] viser han resultatene i utstillingen «The Artist is the Creator of Beautiful Things». Vi har snakket med Stefan om utstillingen, fotografi og hvordan man kan viske ut skillet mellom pengejobber og en kunstnerisk praksis:

Fra utstillingen «The Artist is the Creator of Beautiful Things».

Fra utstillingen «The Artist is the Creator of Beautiful Things».

I utstillingen «The Artist is the Creator of Beautiful Things» viser du flere fotoserier, de fleste med deg selv som hovedperson foran kamera. Kan du fortelle om utstillingen og fotoseriene?

I utstillingen på Kunstplass [10] i Oslo prøver jeg å se gjennom kameraet på fremtiden, på nåtiden og tilbake i tiden. Det gjør jeg med tre fotoserier.

Den som handler om fremtiden består av kun ett fotografi og er dermed begynnelsen på en ny serie. Her ser man min sønn med en spade over skulderen. Han står sentralt plassert i bildet foran to vegger. En liten i naturstein og en stor en i metall. Hva han gjør der og hvorfor han står der er noe uklart uten å relatere det til de to andre fotoseriene.

Den sentrale av de to, med tittelen ”Contributor”, som binder sammen for- og fremtiden, er relatert til mine aktiviteter i ulike pengejobber, på ulike arbeidssteder. Her tar jeg selvportretter på sidejobber, enten det er på byggeplassen som håndverker eller på kunstinstitusjoner som utstillingstekniker.

Den tredje serien med tittelen ”Dresden-Hellerau, EW65B” er et tilbakeblikk på min barndomstid i Dresden på slutten av 70-tallet. Familien vår hadde begynt å bygge en enebolig, godt dokumentert på diapositiv av min far. Bildene viser meg som 13-åring, svært opptatt med mure- og pussearbeider på det nye huset. Disse tre seriene står i en forbindelse til hverandre.

Fra utstillingen «The Artist is the Creator of Beautiful Things».

Fra utstillingen «The Artist is the Creator of Beautiful Things».

– Begynte å fotografere på Preus Museum

I dine tidligere arbeider har du jobbet mye med romlige intervensjoner, installasjon og offentlig utsmykning. Hva er ditt forhold til fotografi?

Mitt forhold til fotografi er også en reise i tid. Det begynte med at bestefaren min en dag kom med sitt analoge kamera og ba meg, jeg var da kanskje 6 år gammel, om å stå foran treveggen på huset vårt i Dresden. Han tok en serie bilder og laget senere svart-hvitt kopier i eget mørkerom av disse. Dette gjorde stort inntrykk på meg og det står klart for meg den dag i dag.

Så var det faren min som nesten til enhver tid dokumenterte familiens hverdag, ofte på sammenkomster og ferieturer. Hver julekveld ble de nyeste bildene presentert som en lysbildefremføring. Senere fikk jeg et kamera av min bestefar og jeg prøvde meg frem. På kunstakademiet i Breda (Nederland) var det derimot min lærer Piet Dirkx som sa til alle studentene, at vi måtte ha god dokumentasjon på arbeidene våre for å lykkes i kunstnerskapet vårt.

Jeg hadde allerede gått på akademiet i Dresden hvor vi også hadde hatt undervisning i fotografi og hvor verkstedslederen hyllet et eneste kamera som om Vårherre hadde laget det med sine egne hender; et Hasselblad. Ute av rekkevidde for meg som kunststudent kjøpte jeg heller den østtyske 6×6 varianten Pentacon Six, som jeg senere brukte for å dokumentere arbeidene mine, men også i begynnelsen av arbeidet med Contributor.

At jeg virkelig begynte å jobbe målrettet med fotografi som kunstform skjedde ikke før i 2004, samme år som jeg begynte med regelmessige jobber på Preus museum, hvor jeg fremdeles i dag monterer alle utstillinger. Dette arbeidet kaller jeg noen ganger også for min bachelor og master i fotografi, i den forstand, at jeg har sett og montert veldig mye av det beste som finnes fra fotoverden.

På Preus museum har jeg også møtt mange fotokunstnere, kuratorer og ikke minst konservatorer som har ført til mange interessante samtaler rundt fotografi. I 2004 startet jeg arbeidet med det pågående Contributor prosjektet som per i dag omfatter ca. 65 fotografier. Disse tok jeg på rullefilm med mellomformatkamera og papirkopiene ble fremstilt analogt i mørkerom.

Det vil sikkert ta et par år før hele serien er ferdigprodusert og kan stilles ut samlet. Contributor serien blir til parallelt med mine andre kunstprosjekter og arbeidet med å drifte visningsstedet Tenthaus Oslo.

På Preus museum tok jeg et av de første bildene til Contributor i 2005, under montering av en utstilling med verk av amerikanske fotografen Christopher Williams, sier Stefan Schröder.

– På Preus museum tok jeg et av de første bildene til Contributor i 2005, under montering av en utstilling med verk av den amerikanske fotografen Christopher Williams, sier Stefan Schröder.

Pengejobb som utvidet kunstneriske praksis

For mange kunstnere er såkalte pengejobber kun et nødvendig onde for å gi stabilitet, og det snakkes sjelden høyt om hva kunstnere har av jobber i tillegg til egen kunstnerisk praksis. Hva var det som fikk deg til å ville integrere disse jobbene i dine egne prosjekter? Hvordan ser du selv på forholdet mellom din egen praksis og arbeidet som utstillingstekniker?

Jeg liker å forbinde ting som i første øyekast ikke har noe med hverandre å gjøre. Som utdannet byggearbeider var jeg en dag på en av mine mindre sidejobber, et hus på Ekeberg til venner, da det slo meg at kombinasjonen byggearbeider og kunstner i mitt tilfelle ikke handler om to motstridende tilværelser.

Begge arbeidsfelt baserer seg på en kreativ prosess hvor ulike ideer, materialer, rom og mennesker er knyttet sammen i strukturerte prosesser som skaper nye målrettede resultat. Det gjelder bare å se ting fra en litt annen vinkel. Så forsto jeg plutselig at jeg like så godt kunne ta med kameraet på byggeplassen og dokumentere stedene under arbeidet – med meg selv som arbeideren og referansepunkt i bildet.

Det som gjorde dette første skrittet litt enklere var at jeg stort sett jobbet alene, hvilket sparte meg for en del forklaringer eller rettferdiggjørelser. Arbeidet med kameraet opptar lite tid, siden jeg ofte kun tar to til tre analoge bilder i mellomformat fra hvert motiv, før jeg fortsetter med arbeidsoppgavene mine.

Jeg hadde 10-12 motiver før jeg begynte å bruke dem i kunstsammenheng. Prosjektet fikk fart når UKS forum for samtidskunst (tidsskrift utgitt av Unge Kunstneres Samfund) ville bruke deler av serien i en av sine utgivelser om temaet kunst og arbeid i 2007.

På Preus museum tok jeg et av de første bildene til Contributor i 2005, under montering av en utstilling med verk av den amerikanske fotografen Christopher Williams. Daværende direktør på museet, Jonas Ekeberg, hadde gitt meg tillatelse til å sette opp mitt eget kamera i to av monteringsperiodene – en romslig holdning som jeg er virkelig takknemlig for.

På grunn av arbeidet med Contributor-prosjektet har jeg fått et ganske avslappet forhold til pengejobbing, fordi det potensielt kan bli et nytt fotografi underveis. Det er en befrielse på et mentalt plan, å vite at sidejobbing ikke lenger hindrer meg fra å jobbe kunstnerisk. Jeg betrakter det heller som min utvidede kunstneriske praksis, eller en researchprosess som passer godt inn i mitt kunstneriske arbeid.

Jeg er for min egen del ganske overbevist om at pengejobben kan by på mange muligheter for å komme et skritt videre i den kunstneriske prosessen, heller enn at den forhindrer den. Selvsagt er det en grei måte å bortforklare tids-økonomien knyttet til sidejobbing. En uavbrutt arbeidsdag på atelier er nok helt klart å foretrekke når man har råd til å velge.

Fra utstillingen «The Artist is the Creator of Beautiful Things».

Fra utstillingen «The Artist is the Creator of Beautiful Things».

– Skjønnheten i plagsomme pengejobber

Utstillingen bærer den poetiske og beskrivende tittelen «The Artist is the Creator of Beautiful Things». Hva spiller tittelen på?

Jeg har lånt tittelen fra åpningssetningen i forordet til boken «The Picture of Dorian Gray» av Oscar Wilde (Her sto setningen i forordet av Oscar Wilde som et svar på den sterke kritikken romanen hadde fått da den for aller første gang ble offentliggjort i Lippincott’s Monthly Magazine 1890).

Utstillingen jeg viser på Kunstplass [10] undersøker min fascinasjon for og estetikken i produksjonsprosesser som jeg har vært en del av. For meg ligger den ultimate skjønnheten alltid i prosessen og ikke i det ferdige verket. Med valg av tittelen, «The Artist is the Creator of Beautiful Things» prøver jeg å vise til denne, min personlige estetiske erfaringen, som utviklet seg i den perioden av mitt liv da jeg var del av en tre år lang byggeprosess, (1977-1980).

Tittelen på utstillingen skal i tillegg peke på skjønnheten i den kreative prosessen på steder som egentlig forhindrer kunst, som oppfattes kunstfiendtlige; plagsomme pengejobber.

Utstillingen setter fokus på de skapende prosessene som ligger bak alt vi setter pris på. Det lille fotografiet av min sønn symboliserer fremtiden i utstillingen, og peker mot noe som jeg mener er viktigere enn kunsten – selve livet. Rammebetingelsene er helt avgjørende både for at livet og kunsten kan utvikle seg til det bedre – noe vi alle har et ansvar for.

Utstillingen «The Artist is the Creator of Beautiful Things» på Kunstplass [10].

Utstillingen «The Artist is the Creator of Beautiful Things» på Kunstplass [10].

Hva: Stefan Schröder – The Artist is the Creator of Beautiful Things
Hvor: Kunstplass [10], Rosteds gate 10 (kart)
Når: 01.- 25.10. 2015, ons- søn 13.00 – 17.00.

Om Oslo Fotokunstskole:
Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte dine fotostudier på oslofotokunstskole.no.

Hold deg oppdatert ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s