Fotografisk konstruksjon av identitet og minner

Den nederlandske kunstneren Fiona Tan stiller spørsmål om identitet og minner i utstillingen «Tidens geografi» på Museet for samtidskunst, og lørdag 31. oktober arrangeres det et dagsseminar om forholdet mellom fotografi, identitet, bilder og minner. Vi har snakket med Siv Hofsvang fra museet om utstillingen og seminaret:

Fiona Tan, Nellie, videoinstallasjon, 2013. Courtesy the artist and Frith Street Gallery, London. Stillbilde: © F.Tan.

Fiona Tan, Nellie, videoinstallasjon, 2013. Courtesy the artist and Frith Street Gallery, London. Stillbilde: © F.Tan.

Hvem er Fiona Tan?
Fiona Tan er en kunstner hvis kunstneriske prosjekt har en gjennomgående humanistisk karakter. Hun har en dyptgripende interesse for enkeltmenneskets vilkår i verden som hun utforsker gjennom å undersøke hvordan identitet formes og minner skapes. Kunstneren beskriver seg selv som Nederlender rotfestet i Amsterdam. Hun ble født i 1966 på Sumatra,  har australsk-indonesisk opphav og vokste opp i Australia, men har siden studiedagene bodd og arbeidet i Amsterdam.

Fiona Tan (t.v.) fra innspillingen av Nellie.

Fiona Tan (t.v.) under innspillingen av Nellie.

Folkets stemme

I utstillingen vises det fotografiske verket Vox Populi (folkets stemme), et prosjekt som opprinnelig ble initiert som en kommisjon til utsmykning av Stortinget i 2004. I verket tar kunstneren utgangspunkt i fotografier fra vanlige folks fotoalbum. Hvor kommer fotografiene fra og hva kjennetegner utvalget av bilder?
Fotografiene er hentet fra et bredt lag av befolkningen i utvalgte norske byer samt Svalbard og prinsippet for utvalget er at det skal spenne over bredden i menneskets tilværelse. Alle bildene er fargefotografier hentet fra nordmenns fotoalbum; store og små hendelser, morsomme situasjoner og alvorlige stunder.

Fiona Tan. Tidens geografi. Installasjonsfoto, Nasjonalmuseet, 2015. Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland

Fiona Tan. Tidens geografi. Installasjonsfoto, Nasjonalmuseet, 2015. Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland.

Videoportrett av Rembrandts datter

Utstillingens nyeste verk, videoinstallasjonen Nellie (2013), portretterer Rembrandts utenomekteskapelige datter Cornelia van Rijn. Hvorfor nettopp Cornelia van Rijn? Kan du fortelle om dette verket?
Tittelen Nellie refererer til Cornelia van Rijn, Rembrandts yngste datter. Som ung kvinne, født utenfor ekteskap, støtte hun på store utfordringer. Etter hennes far døde giftet hun seg og emigrerte til Indonesia som 16-åring. Vi vet veldig lite om Cornelia, hun fikk tre barn og døde forholdsvis ung i Indonesia. Det er noen paralleller mellom Cornelia og Fiona, hvordan de begge er knyttet til både Amsterdam og Indonesia, og hvordan de må bygge seg en identitet i et landskap de har valgt gjennom immigrasjon.

Fiona Tan, Vox Populi, 2007. Courtesy the artist and Frith Street Gallery, London

Fiona Tan, Vox Populi, 2007. Courtesy the artist and Frith Street Gallery, London.

Fakta vs. fiksjon

Samtidig som Tan ofte tar utgangspunkt i historiske narrativ, fremstår iscenesettelse gjennom skuespillere som et sentralt grep i flere verk. Hvordan kommer dette spillet mellom dokumentar og fiksjon frem i utstillingen?
I Fiona Tans verk kan man finne måter det spilles på motsetninger, spesielt dette med dokumentar vs. fiksjon. Nellie og A Lapse of Memory er de som ligger nærmest problemstillingen du skisser opp. I begge disse verkene er det lydspor som poengterer eller skisserer opp en usikkerhet i forhold til bildet.

Fiona Tan, Lapse of Memory, 2007. Courtesy the artist and Frith Street Gallery, London.

Fiona Tan, Lapse of Memory, 2007. Courtesy the artist and Frith Street Gallery, London.

Seminar om fotografi & identitet

Lørdag 31. oktober arrangerer dere et dagsseminar om forbindelsene mellom fotografi, identitet, bilder og minner. Hva skal skje på museet denne dagen?
Vi inviterer til seminaret Tidens geografi. Erfaring og minnerom forbindelsene mellom fotografi og identitet, bilder og minner. Til foredrag har vi invitert blant andre professor i fotografi Mette Sandbye fra Københavns Universitet på bakgrunn av hennes arbeide med teoriutvikling og avklaring blant annet i artikkelen Looking at the family photo album: a resumed theorethical discussion of why and how.

Påmelding og program for seminaret her.

Fiona Tan. Tidens geografi. Installasjonsfoto, Nasjonalmuseet, 2015. Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland.

Fiona Tan. Tidens geografi. Installasjonsfoto, Nasjonalmuseet, 2015. Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland.

Om Oslo Fotokunstskole:
Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte dine fotostudier på oslofotokunstskole.no.

Hold deg oppdatert ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s