Fotografier av Skandinavia i endring

Fotograf og kunstner Vegar Moen har tidligere reist verden rundt for å finne motiver. Nå har han valgt å rette kamera mot nære omgivelser i hjembyen Malmø, som i disse dager mottar en strøm av flyktninger. Vi har snakket med Moen om den pågående utstillingen hans på Akershus Kunstsenter:

Vegar Moen - Byrådirektören.

Vegar Moen – Byrådirektören.

Hva får publikum se i utstillingen?

Bildene er fra bydelen Rosengård i Malmö og av bolighus bygget for flyktningfamilier i byens utkant, arkitektur og portretter. Utstillingen består av 68 fotografier fordelt på tre rom, kontaktkopier fra 8×10″ og 11×14″ negativer, samt noen mindre forstørrelser på klorbromid papir fra 4×5″ negativer. Alt er fra 2015.

Vegar Moen - Törnrosen

Vegar Moen – Törnrosen

I prosjektene som du kanskje er mest kjent for, f.eks. fra Kina, India og Sør-Amerika har du reist kloden rundt for å fotografere. I denne utstillingen har du holdt deg i hjembyen din Malmö, og enda mer spesifikt bydelen Rosengård. Hva var det som gjorde at du ville rette kameraet nærmere dine egne omgivelser?

Jeg har beundret slike som Marte Aas som kan fotografere i nærmiljøet sitt, og måtte prøve det samme selv. Det er en spesiell tid med nesten ni tusen flyktninger som ankommer hver uke noen kilometer fra der jeg bor her i Sverige. Vi har dessuten fått tre barn og jeg mistet lysten på å reise.

Vegar Moen - Mosippan #7.

Vegar Moen – Mosippan #7.

En bydel i endring

Bydelen Rosengård er blitt fremstilt i media som Skandinavias kanskje mest sosialt belastede områder, preget av høy innvandringstetthet og en mangelfull integrering. Har du et ønske om å vise et alternativt bilde av Rosengård? Hva har du fotografert i bydelen?

Jeg jobber alltid etter magefølelsen, ikke etter en plan. Rosengård har jo gjennomgått en stor forvandling fra ”miljonprogrammets” tid med den svenske arbeiderklassen og fram til i dag. Nå bor det 24.000 mennesker der med bakgrunn fra mer enn 175 ulike nasjonaliteter. Jeg dras mot områder der det skjer store forandringer.

Opprinnelig fikk kvartalene på Rosengård fine navn etter svenske embeter. Gatene ble oppkalt etter svenske generaler og adelsmenn. Rosengård var den mest moderne bydelen av dem alle. Jeg ser at det hele tok en annen retning enn de kunne forestille seg da husene ble oppført, og det er dette som interesserer meg. Jeg har mennesker med i mange av bildene, men de kan være vanskelig å få øye på.

I et av rommene viser jeg portretter av medlemmer i foreningen Somaliska Fred. Dette er en forening på Rosengård som arbeider med integrasjon og kulturell forståelse.

Vegar Moen - Medlem av foreningen Somaliska Fred #12.

Vegar Moen – Medlem av foreningen Somaliska Fred #12.

Fotografiene dine er blitt beskrevet som nøkterne og udramatisk, er dette en beskrivelse du kjenner deg igjen i?

 Nei, det må være en misforståelse. De handler om livet og døden.

Vegar Moen - Medlem av foreningen Somaliska Fred #10.

Vegar Moen – Medlem av foreningen Somaliska Fred #10.

– Kontaktkopier har en egen glød og skarphet

Til tross for mye reising i prosjektene dine velger du å fotografere med et plasskrevende og langsomt analogt storformatkamera, og i utstillingen viser du kontaktkopier fra svart-hvitt mørkerommet. Hvorfor foretrekker du fremdeles å arbeide med storformatkamera og analog foto?

Jeg liker enkelheten. At man faktisk kan snekre sammen sitt eget kamera. Det store bildet på mattskiven. Deilig varmt tre. Ikke en kald liten plastikk-dings som behøver batterier.

Etter å ha holdt på med store fargekopier i noen år har jeg gått tilbake til små formater og svarthvitt fordi jeg vil ha kontroll over hele prosessen selv, og ikke holde på med maskiner. Jeg blander egne kjemikalier med natriumsulfitt, sitronsyre, pyrogallisk syre, amidol, potassiumbromid. Det er spenning på høyt nivå. Kontaktkopier har en egen glød og skarphet. Det er bra med 1:1. Det man ser er det man får.

Sølvkloridpapir (kontaktkopieringspapir) har andre egenskaper enn konvensjonelt fotopapir. Gråskalaen er lengre. Etterbelysning etc. behøves sjelden. En lyspære i taket og en glassplate er alt som trengs.

Kameraene mine har jeg fått bygget etter egne skisser. De er lette og raske å jobbe med. Jeg har en sykkel med plass til utstyret foran og en plattform som jeg kan stå på for å komme opp i høyden. Negativene fremkaller jeg i skåler ved å børste på kjemien. Jeg slår på lyset under prosessen (development by inspection), inspiserer høylysene og forlenger eller forkorter tiden etter behov. Slik man gjorde før i tiden, før sonesystemet. Det er magisk.

Vegar Moen med sitt 11x14" kamera. Foto: Marie Moen

Vegar Moen med sitt spesialbygde 11×14″ storformatkamera. Foto: Marie Moen

Kan publikum regne med å få se flere bilder fra Rosengård i tiden som kommer, eller har du andre prosjekter under utviklingen?

Ja, nå er det mye å fotografere. Sverige og Norge holder på å bli flerkulturelle land. Det er store motsetninger. Jeg fotograferer hver dag for å holde meg glad.

UTSTILLINGEN ER ÅPEN TIL OG MED SØNDAG 06. DESEMBER PÅ AKERSHUS KUNSTSENTER PÅ LILLESTRØM. 

Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte dine fotostudier på oslofotokunstskole.no.

Hold deg oppdatert ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s