Undersøker fascistisk modernisme i fotografiet

Øystein Aasan har undersøkt det intime forholdet mellom moderne arkitektur, fotografi og det fascistiske regimet i Italia. Vi har snakket med Aasan om utstillingen Observational Hazard som vises på Fotogalleriet:

Øystein Aasan - Observational Hazard, installasjonsfoto. Foto: Istvan Virag/Fotogalleriet

Øystein Aasan – Observational Hazard, installasjonsfoto. Foto: Istvan Virag/Fotogalleriet

I utstillingen har du tatt utgangspunkt i fotografisk representasjon av italiensk modernistisk arkitektur, en type arkitektur som har en sterk kobling til Mussolini og fascistpartiet. Hvordan har du jobbet med dette materialet, og hva får publikum se i utstillingen?

Forberedelsene til utstillingen har vært en trinn for trinn prosess. Jeg startet med å begrense materialet og tok svart-hvitt fotografier av boksider/reproduksjoner av bygningene jeg var interessert i. Disse brukte jeg som forlegg for to serier med arbeider. Den første var en serie med håndlagde bøker. Der blir selve bildene brukt som boksider. Deretter blir alle ideer og tanker rundt arbeidet limt og skrevet inn i bøkene.

Den andre er en serie med modeller laget i gips. Disse har jeg så avfotografert og hengt på et veggbilde i galleriet. Dette bildet, som dekker hele den ene veggen i galleriet, er hentet fra utstillingsarkitekturen til en stor samtidig presentasjon av flere av byggene jeg har arbeidet med.

For min del var det flere aspekter ved dette materiale som interesserte meg; for eksempel ideen om det moderne idealet, hvordan både bilder og arkitektur blir instrumentalisert for bruk i propaganda, og i hvor stor grad slike bilder kan sies å være konstruert.

Det spørsmålet som meldte seg tidlig i arbeidet var diskrepansen mellom utrolig vakker arkitektur, deres kontekst og opprinnelige bruk. Dette er et spørsmål som jeg tror har blitt tatt med inn i utstillingen og som også tilskueren blir konfrontert med.

Jeg har flere steder i de håndlagde bøkene referert til “pure structure”, hvor jeg leker med tanken om å fjerne bygningene fra deres opprinnelige innhold og kontekst.

Øystein Aasan - Observational Hazard, installasjonsfoto. Foto: Istvan Virag/Fotogalleriet

Øystein Aasan – Observational Hazard, installasjonsfoto. Foto: Istvan Virag/Fotogalleriet

– Ikke opptatt av «det avgjørende øyeblikket»

Hva er det som interesserer deg ved sjangeren arkitekturfotografi, og hvordan nettopp den italienske modernistiske arkitekturen er blitt representert gjennom fotografiet?

Arkitekturfotografi har generelt hatt som mål å representere bygninger dokumentarisk og så nøytralt som mulig. Men jeg har lenge også vært interessert i for eksempel Lucien Herve, som fotograferte arkitektur mer plastisk, som om det skulle være skulpturer, med mye slagskygger og harde kontraster. Herve jobbet ofte med Le Corbusier og var med på å definere hvordan bildet av det moderne ble seende ut, samtidig som han fotograferte klassisk renessansearkitektur.

Et annet aspekt som fascinerte meg er hvordan bildene brukes i et display. Originalt var dette bilder som ble brukt like mye til propaganda som til dokumentarisk avfotografering.

Når jeg jobber med fotografi er jeg i liten grad opptatt av «det avgjørende øyeblikket”, jeg har alltid arbeidet mer mot konstruksjon av bilder og i dette tilfellet blir det aspektet også særdeles viktig siden det originale materialet i så stor grad ble brukt på denne måten.

Øystein Aasan - Observational Hazard, installasjonsfoto. Foto: Istvan Virag/Fotogalleriet

Øystein Aasan – Observational Hazard, installasjonsfoto. Foto: Istvan Virag/Fotogalleriet

Utstillingen har fått navnet «Observational Hazard». Hva spiller tittelen på?

Tittelen er selvsagt en omskrivning og lek med begrepet “occupational hazard”. Jeg forestilte meg en situasjon hvor observering og avlesning ble uventet og farlig.

Øystein Aasan - Sommario

Øystein Aasan – Observational Hazard (Sommario), 2015.

Boken som arkiv

På Fotogalleriet er ett av rommene innredet som en lesesal hvor flere av dine håndlagde artist books vises. Kan du fortelle litt om disse bøkene?

Den type håndlagde bøker som jeg viser er i stor grad en forlengelse av et arkiv som jeg jobber med i studioet på en ukentlig basis. Det er både et arkiv og en skulptur og samler alt materiale som jeg tenker på, alle referanser og alle ideer. Kort sagt alt som tilhører mitt daglige arbeid. Dette arbeidet skal fortsette hele livet og blir etterhvert en serie med tårn. Det er også et prosjekt med høy grad av entropi, siden det genererer store mengder materiale og over tid blir veldig uoversiktlig. Når jeg reiste til New York kunne jeg ikke flytte dette arkivet, men hadde fortsatt et behov for å fortsette denne arbeidsmetodikken, og da var disse bøkene en mer mobil og enklere løsning.

Nå lager jeg en bok til hver soloutstilling, og til Fotogalleriet ville jeg gjerne utvide dette arbeidet og lagde dermed fem bøker. Bøker gir mulighet for å arbeide med sekvenser i en annen grad enn fotografier på en vegg. Og det er mer intimt. Disse bøkene bruker, som sagt, fotografier som boksider, eller papir. Det gjør at jeg kan lage relativt komplekse collager. Bøkene fyller i stor grad to funksjoner, de samler alt materiale til utstillingen samtidig som arbeidet i seg selv genererer nye tanker og ideer. Alt jeg tenker om en utstilling blir presentert i bøkene, godt som dårlig. Det gir også tilskueren en unik mulighet til å se hvordan ideer utvikles over tid og hvordan jeg redigerer og produserer en utstilling.

Øystein Aasan - Punctum

Øystein Aasan – Observational Hazard (Punctum), 2015.

UTSTILLINGEN OBSERVATIONAL HAZARD AV ØYSTEIN AASAN VISES PÅ FOTOGALLERIET TIL OG MED 10.01.2016.

Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte dine fotostudier på oslofotokunstskole.no.

Hold deg oppdatert ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s