Oppstandelser på Kristiansand Kunsthall

Utstillingen «Oppstandelser» på Kristiansand Kunsthall ønsker å belyse begrepet «oppstandelse» fra politiske, estetiske og religiøse ståsteder. Vi har bedt Behzad Farazollahi, Yamile Calderon, Raisa Porsanger og Katharina Barbosa Blad om å fortelle om deres bidrag i utstillingen:

Behzad Farazollahis "Cut Circles" med Yamile Calderons "Forms #1 - Forms #9" i bakgrunnen.

Behzad Farazollahis «Cut Circles» med Yamile Calderons «Forms #1 – Forms #9» i bakgrunnen, i utstillingen «Oppstandelser» på Kristiansand Kunsthall.

Behzad Farazollahi (kunstner, grunnlegger av visningsrommet MELK, eks-lærer og eks-elev ved Oslo Fotokunstskole)

I utstillingen viser jeg et utdrag på tre bilder fra min siste serie «Cut Circles«. Dette er en videreføring av min siste utstilling på Noplace i 2014. Da omgjorde jeg Noplace til et ovalt rom hvor publikum kunne vandre «inni» bildet og dermed ha en total opplevelse av rommet og verket. I «Cut Circles» er hovedtanken den samme, nemlig en forsterkning av publikums tilstedeværelse gjennom symbiosen av verkene og rommet.

I denne serien har jeg videreført bruken av det sirkulære som form og forsket mer på hvordan jeg kan leke med persepsjon som hovedelement. Etter å ha lest Robert Irwins bok «Seeing Is Forgetting the Name of the Thing One Sees» ble jeg veldig inspirert til å jobbe med presentasjonen av verkene med en annen tilnærming enn det tradisjonelle, noe annet enn å ta et bilde og ramme det inn i en kvadratisk form som egentlig ikke er naturlig for våre øyne og måten vi oppfatter synsinntrykk. Det er kun blitt slik gjennom gjentagelser etter gjentagelser.

Behzad Farazollahis "Cut Circles" på Kristiansand Kunsthall.

Behzad Farazollahis «Cut Circles» på Kristiansand Kunsthall.

Teknisk har også denne serien vært en reise der jeg i ett år har eksperimentert med 3D fresing for å klare å skape konkave rammer i denne dimensjonen. Selve bildene er analoge fotografier tatt med et Leica kamera fra 1934, kjent som verdens første dokumentarkamera. Jeg har brukt det til å lage abstrakte motiver, i form av store sirkulære hvite flater som skaper bevegelser på grunn av øyets ønske om å feste seg i noe spesifikt i motivet. Det er altså en slags optisk illusjon som oppstår på grunn av visuell støy.

Yamile Calderons ”Form #1 - Form#9” på Kristiansand Kunsthall.

Yamile Calderons ”Form #1 – Form#9” på Kristiansand Kunsthall.

Yamile Calderon (kunstner, studiekoordinator, lærer og eks-elev ved Oslo Fotokunstskole)

Serien jeg viser består av ni fotografier fra Irland, ved navn ”Form #1 – Form#9”. De viser gamle militære bygninger fra det 15. århundre, laget av normannere og etterpå av engelskmenn. Bygningene er i dag ruiner og de finnes flere steder i Irland.

I dette prosjektet vil jeg sette fokus på samspillet mellom naturen og ruinene, og formene som oppstår i samspillet med omgivelsene. Formene er en metafor til den kolonialistiske prosess som Irland har opplevd opp gjennom historien, og de sosiale og kulturelle effektene av dette i vår tid. I bildene er det naturen som tar over arkitekturen, som en dominant form. Estetikken i verkene har referanser til tysk topologisk fotografi.

Raisa Porsangers installasjon "Instruksjoner" på Kristiansand Kunsthall.

Raisa Porsangers installasjon «Instruksjoner» på Kristiansand Kunsthall.

Raisa Porsanger (kunstner, eks-elev ved Oslo Fotokunstskole)

Jeg deltar med verket «Instruksjoner» som er en installasjon av papirlapper på galleriveggen. Papirlappene er merz-aktige, funne objekter: handlelapper, huskelister, telefonnumre, personlige beskjeder, drodler, lykkeønskninger, veibeskrivelser, arabiske notater, bønner til Gud, møtenotater, forberedelser til jobbsøknader, sykdomsbeskrivelser, nettverkspassord, datoer, kontonummer, postadresser, passiv-aggressive beskjeder, beklagelser, nettadresser, gaveønsker og kjærlighetserklæringer.

Sistnevnte finner man mengder av ved Julies balkong i Verona. Balkongen har blitt gjenskapt av Janne Maria Lysen etter idé av Hans Petter Blad (utstillingens kurator) og henger på den innerste veggen i kunsthallen. Janne Maria jobber også med funne objekter, for det meste restematerialer av tre i alle størrelser, og balkongen er bygget av disse. «Instruksjoner» henger under denne balkongen og de blir som et samlet verk.

Detaljbilde fra  Raisa Porsangers installasjon "Instruksjoner" på Kristiansand Kunsthall.

Detaljbilde fra Raisa Porsangers installasjon «Instruksjoner» på Kristiansand Kunsthall.

Jeg har samlet på disse papirlappene i mange år. I begynnelsen hadde jeg noen runder som Espen Askeladd og deretter brødrene hans. Etterhvert vant Askeladden og Kurt Schwittersen i meg og mengden vokste. Alle lappene som er med i «Instruksjoner» er håndskrevne og funnet på gata eller i butikken. Installasjonen kan kanskje oppfattes som en kakofoni, siden det er en så stor samling som viser både hverdagsliv og mer avslørende innhold. Og med fare for å bli sentimental: hver lapp har sin fortelling, både som objekt og som kommunikasjonsmedium. Lappene er hengt opp i løse klynger etter formale eller innholdsmessige parametere, slik at de kan leses i sammenheng med hverandre, og med Janne Maria og Hans Petters skulptur.

Katharina Barbosa Blads "The Alphabet in Babel" på Kristiansand Kunsthall.

Katharina Barbosa Blads «The Alphabet in Babel» på Kristiansand Kunsthall.

Katharina Barbosa Blad (kunstner og eks-elev ved Oslo Fotokunstskole)

Verket A Darker Ground. Hommage to Ad Reinhardt (gulvteppe, 3 kvadratmeter) skal vises sammen med Here Lie my Beloved Babies, en serie på 14 bilder som henger i taket på galleriet, i et rom der veggene må kunne males svarte, og der det ikke kan være vinduer. A Darker Ground består av et svart gulvteppe. Publikum må ta av seg skoene før de går inn, og får derved en opplevelse av å gå på noe mykt, på ”sviktende grunn”. Ved første øyekast vil teppet se ut til å bestå av en stor, svart firkant, men gradvis, ved hjelp av lyset fra bak bildene i taket, vil publikum oppdage av teppet består av en rekke tilsynelatende svarte kvadrater. De er ikke helt svarte, men har innslag av rødt, gult og blått. Jeg vil med dette arbeidet fortsette det jeg startet med i Black Album, som var i utstillingen Forsvinninger, og som var en hyllest til Kazimir Malevich.

The Alphabet in Babel er 26 fotografier av alfabetets bokstaver, tegnet med lykt mot bakgrunnen av en skremmende mørk, dypt eksotisk jungel. Serien fotografier viser alle bokstavene i det (engelske) alfabetet, fra A til Z. Jeg fotograferte bokstavene ute i naturen ved å tegne med lys om natten, med lange lukkertider. Dette er en idé basert på Biblioteket i Babel, en novelle av Jorge Luis Borges, der boken, i sin essens, alfabetet, er plassert som sentrum av universet, nøkkelen til å forstå alt, både menneskelig og guddommelig.

Katharina Barbosa Blads "A Darker Ground. Hommage to Ad Reinhardt" på Kristiansand Kunsthall.

Katharina Barbosa Blads «A Darker Ground. Hommage to Ad Reinhardt» på Kristiansand Kunsthall.

Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte dine fotostudier på oslofotokunstskole.no.

Hold deg oppdatert ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s