Blottlegger usynlige maktbalanser

Thyra Dragseth som er avgangsstudent på Oslo Fotokunstskole er opptatt av å utforske usynlige maktbalanser i nære forhold som innad i familien. Nå viser hun et utvalg iscenesatte fotografier på Kulturhagen Borgen i Asker, i samarbeid med fotograf Ida Oppen. Vi har snakket med Thyra om utstillingen:

Fra Thyra Dragseths bidrag i utstillingen.

Fra Thyra Dragseths bidrag i utstillingen.

Ny visningsarena for unge kunstnere

Hva viser du i utstillingen?

I utstillingen viser jeg en serie på seks fargefotografier, hvor hovedvekten av fotografiene viser mennesker eller utsnitt av menneskekropper. Bildene er en studie av kroppsspråk, maktbalanser og kjønnsroller.

Duo-utstillingen finner sted på det nye visningsrommet Kulturhagen Borgen i Asker, i samarbeid med Ida Oppen. Kan du fortelle litt om utstillingskonseptet og stedet?

Kulturhagen er et senter for kunst og kultur på Borgen i Asker, og ligger i to verneverdige, vakre bygninger. Huset rommer forskjellige kunstnere, kulturarbeidere og terapeuter. Jeg ble invitert av Ida Oppen som har fotostudio på kulturhagen til å være med på et nytt konsept med utstillinger på Borgen. Hun vil samarbeide med unge kunstnere ved å skape en ny visningsarena for uetablerte kunstnere. Ettersom huset er verneverdig vil det ikke være en «hvit boks» kuratering/utstilling, men en kuratering som også fremhever samspillet mellom fotografiene og huset.

Det er utrolig spennende å få forespørsel om utstillingssamarbeidet, og en mulighet for meg til å vise nye arbeider. Ida arbeider i stor grad med temaer som forhold, sensualitet og grensene mellom vennskap og sensuelle forhold. Dette er temaer jeg også tar opp i mine arbeider. Sammen har vi laget en utstilling som viser to av utallige sider omkring relasjoner mellom mennesker.

Fra Thyra Dragseths bidrag i utstillingen.

Fra Thyra Dragseths bidrag i utstillingen.

Tidkrevende iscenesettelser

I bildeserien som du viser har du jobbet mye med iscenesettelse av mennesker, samtidig med at bildene har en tvetydig karakter. Kan du si noe om hvordan du arbeider når du lager bilder, og hvorfor du jobber med iscenesatt fotografi?

Når jeg arbeider med iscenesettelse finner jeg ofte inspirasjon fra filmer og tendenser i samfunnet som jeg finner særlig interessant. Jeg prøver å spisse det til en enkel ide som kan formidles videre. For eksempel er jeg interessert i grensene for hva som er lov innenfor visse relasjoner, og hvordan man individuelt oppfatter hva som er tillatt og ikke tillatt. Reaksjonene jeg får på fotografiene viser at oppfattelsen av bildene er varierte, hvor noen syns de er avskrekkende mens andre kjenner seg igjen i situasjonene.

Når man iscenesetter må man bruke mye tid på lys, location, objekter og menneskekroppens naturlige språk. Jeg bruker ofte lang tid på dette, og det kan være vanskelig å få alle elementene til å klaffe. Jeg bruker nesten alltid modeller jeg kjenner, og jobber under fotograferingen med å skape et kroppsspråk som føles naturlig. Det tvetydige i bildene mine oppstår ofte når samarbeidet med modellene er på topp, og de selv går inn i karakteren og tilfører bevegelser og uttrykk jeg ikke har instruert. På denne måten blir samarbeidet det som får bildene til å se levende ut, og ofte tvetydig, ettersom man ikke helt vet om man kan stole på blikket, kroppsspråket eller stemningen bildet kommuniserer.

Fra Thyra Dragseths bidrag i utstillingen.

Fra Thyra Dragseths bidrag i utstillingen.

Maktbalanser i nære forhold

I verkene dine tar du ofte utgangspunkt i nære familierelasjoner og maktfordeling mellom mennesker. Kan du utdype hva du ønsker å utforske i denne tematikken?

Makt er noe jeg finner uhyre interessant. Jeg forsøker å utforske hvordan det påvirker familier, forhold og vennskap, for eksempel i form av usynlige maktbalanser der en person har overtaket over en annen, uten at den selv vet, og hvordan disse strukturene konstant er i endring. Jeg forsøker å sette fingeren på hvordan disse strukturene fungerer, og hvordan de sees fra utsiden. Det er en vanskelig tematikk å arbeide med, og jeg syns ofte det er komplisert å forklare akkurat hva det er jeg uforsker. Nesten alle mennesker har en familie, og det er i familien man først lærer hva relasjoner er og hvordan de fungerer. Ulike familier har ulike relasjoner, maktbalanser og kroppsspråk. Dette er ting jeg prøver å se, utdype, og arbeide med i verkene mine.

Fra Thyra Dragseths bidrag i utstillingen.

Fra Thyra Dragseths bidrag i utstillingen.

DUO-UTSTILLINGEN MED THYRA DRAGSETH OG IDA OPPEN ER ÅPEN I PERIODEN 06.02 – 14.02.
VERNISSASJE FREDAG 05.02. KL. 19:00.
ÅPNINGSTIDER OG KONTAKTINFO PÅ UTSTILLINGENS FACEBOOK-EVENT.

SE MER AV THYRA DRAGSETHS ARBEIDER PÅ HENNES EGEN HJEMMESIDE.

Fra Thyra Dragseths bidrag i utstillingen.

Fra Thyra Dragseths bidrag i utstillingen.

Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte dine fotostudier på oslofotokunstskole.no.

Hold deg oppdatert ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s