– Sikker på at Mapplethorpe kjente til Munch

Utstillingen Mapplethorpe + Munch er en sammenstilling av to omfangsrike kunstnerskap og den første omfattende museumsutstillingen av fotografen Robert Mapplethorpe i Norge. Vi har snakket med utstillingens kurator Jon-Ove Steihaug om utstillingen:

– – Jeg er 100% overbevist om at Mapplethorpe kjente til Munchs kunst, og det var utstillinger i New York med arbeider av Munch som han kan ha sett, sier kurator Jon-Ove Steihaug.

– – Jeg er 100% overbevist om at Mapplethorpe kjente til Munchs kunst, og det var utstillinger i New York med arbeider av Munch som han kan ha sett, sier kurator Jon-Ove Steihaug.

Utstillingen Mapplethorpe + Munch er den fjerde i rekken der Munchmuseet sammenstiller Munch med andre kunstnere. Mens koblingene mellom Munch og Melgaard, Van Gogh og Vigeland kan sies å være opplagte er det mindre klart hvordan fotografen Mapplethorpes kunstneriske univers forholder seg til Munch. Hva er tanken bak å vise de to side 

– I et stort perspektiv er de begge kunstnere som jobber i tradisjonelle sjangere som selvportrett, akt og stilleben. Dette er sjangere som ikke nødvendigvis er opplagte for samtidskunstnere å forholde seg aktivt til i dag, og i så måte er Mapplethorpe en slags tradisjonalist.

De jobber begge nært med modellen i sine kunstnerskap, hvilket heller ikke er gitt i våre dager. Begge har praksiser som foregår med utgangspunkt i atelieret og med modeller. Munch hadde modeller som han jobbet med over lengre tid, og det samme gjelder for Mapplethorpe. I utstillingen har jeg forsøkt å tydeliggjøre at de begge bruker gestene i menneskefigurene som ekspressive og meningsbærende.

– Arbeidet med utstillingen begynte med en intuitiv følelse om noen interessante paralleller i kunstnerskapene, sier kurator Jon-Ove Steihaug.

– Arbeidet med utstillingen begynte med en intuitiv følelse om noen interessante paralleller i kunstnerskapene, sier kurator Jon-Ove Steihaug.

Både Munch og Mapplethorpe arbeider eksistensielt med spørsmål om identitet, kjønn og seksualitet som gjennomgangstråd i kunstnerskapet. Dette har stått i senter for tankegangen bak denne utstillingen og sammenstillingen.

Munch var del av en kunstnerbohem på 1880-90 tallet. Den kunstnerrollen som Munch formes innenfor har noen klare koblinger til miljøet Mapplethorpe var del av i New York på 1970-tallet. De var begge aktive under viktige kulturelle brytningsperioder.

Det er også mange ulikheter mellom de to. Der Mapplethorpe jobber mer avsluttet og ”polert”, arbeider Munch mer prosessuelt og med komponenter av tilfeldighet.

Arbeidet med utstillingen begynte med en intuitiv følelse om noen interessante paralleller i kunstnerskapene. Det er også interessant å se hvordan det er å stille ut fotografi ved siden av Munchs malerier. Det er to uttrykksformer med klare ulikheter.

– Det er også mange ulikheter mellom de to. Der Mapplethorpe jobber mer avsluttet og ”polert”, arbeider Munch mer prosessuelt og med komponenter av tilfeldighet, sier kurator Jon Ove Steihaug.

– Det er også mange ulikheter mellom de to. Der Mapplethorpe jobber mer avsluttet og ”polert”, arbeider Munch mer prosessuelt og med komponenter av tilfeldighet, sier kurator Jon Ove Steihaug.

Mapplethorpes selviscenesettende bilde Self-Portrait fra 1988, året før han døde av AIDS, blir ofte lest som en pastisj av Munchs Selvportrett fra 1895. Hva vet vi egentlig om Mapplethorpes forhold til Munchs kunst?

– Jeg er 100% overbevist om at Mapplethorpe kjente til Munchs kunst, og det var utstillinger i New York med arbeider av Munch som han kan ha sett. Men dette vet vi ikke sikkert. Jeg har ikke funnet dokumentasjon hvor Mapplethorpe nevner Munch.

Andy Warhol, som i likhet med Mapplethorpe holdt til i New York, laget en serie Munch-remakes i 1984. Det er veldig sannsynlig at Mapplethorpe kan ha fått for seg dette, og det er mulig at Mapplethorpe har stiftet bekjentskap med Munch gjennom Warhol.

Når det kommer til sammenhengen mellom disse to selvportrettene vil jeg uansett si at de inngår i en sterk dialog, uavhengig av en eventuell intensjon om dette.

Jeg er spesielt glad for at vi fikk til å vise portfolioene X og Y av Mapplethorpe i denne utstillingen. Presentasjonen av mappene i vitriner er også med på å bryte opp utstillingen som ellers er preget av bilder på vegg, sier kurator Jon Ove Steihaug.

Jeg er spesielt glad for at vi fikk til å vise portfolioene X og Y av Mapplethorpe i denne utstillingen. Presentasjonen av mappene i vitriner er også med på å bryte opp utstillingen som ellers er preget av bilder på vegg, sier kurator Jon Ove Steihaug.

Mapplethorpes kunstnerskap er både sammensatt og variert, fra stillferdige og estetiserte stilleben av liljer til konfronterende homoerotiske iscenesettelser med lakk, lær, pisker og kjetting. Er det særskilte sider ved Mapplethorpes kunstnerskap dere vil presentere i utstillingen?

– Dette er i mine øyne en interessant sammenstilling mellom to kunstnere som åpner opp et større rom rundt Munchs kunst. Samtidig er dette den første store utstillingen av Mapplethorpe i Norge. Jeg ønsket derfor at den skulle vise bredden av hva Mapplethorpe står for.

Jeg er spesielt glad for at vi fikk til å vise portfolioene X (homoseksuelle og sadomasochistiske motiver) og Y (stilleben av blomster) av Mapplethorpe i denne utstillingen. Presentasjonen av mappene i vitriner er også med på å bryte opp utstillingen som ellers er preget av bilder på vegg. Portfolioene bidrar med en annen intimitet i utstillingen.

– Brorparten av Munchs fotografier er selvportretter, hvilket er uvanlig for kunstnere som ellers ikke arbeider med fotografi, sier kurator Jon Ove Steihaug.

– Brorparten av Munchs fotografier er selvportretter, hvilket er uvanlig for kunstnere som ellers ikke arbeider med fotografi, sier kurator Jon Ove Steihaug.

Munchs egne fotografier har vært vist i flere utstillinger de siste årene, men fremstår likevel som en mindre kjent side ved kunstnerskapet. Kaster utstillingen nytt lys over Munchs egne fotografier?

– Dette er en egen akse i utstillingen der Munch møter Mapplethorpe på hjemmebane, nemlig gjennom fotografiet. Brorparten av Munchs fotografier er selvportretter, hvilket er uvanlig for kunstnere som ellers ikke arbeider med fotografi. Vi har lånt inn polaroider fra The Robert Mapplethorpe Foundation som går i dialog med Munchs fotografier, og disse gir en ny inngang til Munchs fotografier.

– Både Munch og Mapplethorpe arbeider eksistensielt med spørsmål om identitet, kjønn og seksualitet som gjennomgangstråd i kunstnerskapet, sier kurator Jon-Ove Steihaug.

– Både Munch og Mapplethorpe arbeider eksistensielt med spørsmål om identitet, kjønn og seksualitet som gjennomgangstråd i kunstnerskapet, sier kurator Jon-Ove Steihaug.

UTSTILLINGEN MAPPLETHORPE + MUNCH VISES PÅ MUNCHMUSEET TIL OG MED 29. MAI 2016.

Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte dine fotostudier på oslofotokunstskole.no.

Hold deg oppdatert ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s