Fotografi med emosjonell brodd

– Hvis fotografi ikke handler om hvordan vi har eller føler det, så handler det ikke om noe som helst, mener Marius Eriksen,
Fanzinen Lost Summer viser er en reise til Barcelona og Madrid, men også en psykologisk reise. Vi har snakket med tidligere Oslo Fotokunstskolestudent Marius Eriksen om hans nyeste fanzine som lanseres denne uken:

Marius Eriksen, fra fanzinen Lost Summer.

Marius Eriksen, fra fanzinen Lost Summer som slippes på forlaget Kniven Press.

– Et forsøk på å redde siste rest av sommeren

Gratulerer med lanseringen av den til nå siste fanzinen fra din hånd, Lost Summer. Hva har du fotografert til denne utgivelsen?

Jeg skal unngå å forklare materialet med denotasjoner og konnotasjoner og heller forklare det på et mer poetisk vis: Jeg har fotografert fra den vinkel jeg verden så, en verden ikke idyllisk, men underlig og grå.

I forlagets egen omtale av utgivelsen, som innleder med setningen «four days, a small bag of clothes, twenty rolls of film, Madrid, Barcelona and Cipralex», ligger det i kortene at fanzinen er resultatet av både en psykologisk så vel som en geografisk reise. Kan du si noe om prosessen bak hvordan prosjektet er blitt til, og hvordan du arbeider når du fotograferer?

I løpet av sommeren i fjor kom jeg i kontakt med Matias sstebø som driver Kniven Press og jeg pratet med han om muligheten for å gi ut en fanzine. Dette var samme sommeren som jeg skulle møte veggen og plutselig var jeg tilbake på bunnen av et enormt stigespill som jeg allerede hadde brukt veldig mye tid på å navigere meg opp fra.

Så ut av desperasjon og depresjon bestilte jeg spontant en flybillett til det første stedet som falt meg inn. Sommeren er jo som oftest en tid man skal skape minner og lade batteriene, men for meg ble denne reisen et forsøk på å redde siste rest av sommeren og gi meg ekstra driv for å gjøre noe kreativt.

Marius Eriksen, fra fanzinen Lost Summer.

Marius Eriksen, fra fanzinen Lost Summer.

– Fotografiet bør være følelsen av livet.

Det er ikke så ofte jeg har et mål for øye når jeg fotograferer, jeg mer interessert i prosessen rundt det å ta bilder, ta masse bilder, og prøve å finne ut av hvorfor jeg har tatt akkurat de bildene. Det er en konstant søken. Det er en form for terapi, hva har jeg å lære av de bildene jeg tar og hvorfor har jeg tatt akkurat disse bildene, og hva kan disse bildene fortelle oss? Det å fotografere er det nærmeste jeg har kommet en spirituell opplevelse. Øyet og kameraet blir et verktøy, og jeg kan kontrollere og forvrenge det jeg ser til en viss grad.  Hodet blir fritt for tanker og ingenting utenom det eksakte øyeblikket foran meg er det som betyr noe.

Hvis fotografi ikke handler om hvordan vi har eller føler det, så handler det ikke om noe som helst. Fotografiet bør være følelsen av livet. Fotografi uten en emosjonell brodd er som et liv uten følelser.

Marius Eriksen, fra fanzinen Lost Summer.

Marius Eriksen, fra fanzinen Lost Summer.

– Tilfeldig at det ble Madrid og Barcelona

Du har over flere år fotografert bylandskaper, hva var det som fikk deg til å rette kameraet mot nettopp Madrid og Barcelona?

Det var noen tilfeldigheter bak at det ble akkurat Madrid og Barcelona, og det å fotografere bylandskap er det jeg kjenner til, og det er det jeg kan sånn noenlunde. Også var det en god grunn til å oppleve Pinturas negras maleriene til Francisco GoyaMuseo del Prado, som på mange måter speilet mine egne følelser og dystre utsikter.

Marius Eriksen driver Paktens Forlag som lanserer utgivelsen “Vladimir” med den amerikanske fotografen Timothy O`Connell.

Marius Eriksen driver Paktens Forlag som lanserer utgivelsen “Vladimir” med den amerikanske fotografen Timothy O`Connell 5. mars.

Ny publikasjon på vei

Like før jul startet du Paktens Forlag som til nå har utgitt splitutgivelsen Genesis of Melancholy (les intervju utgivelsen her) med deg selv og Marthe Bygdnes. Kan publikum regne med noen flere utgivelser i tiden fremover?

Ja! 5. mars slipper Paktens Forlag vår andre utgivelse – “Vladimir” – på Galleri Laszka. Denne gangen blir det en utgivelse i tabloid format med fotografier laget av Timothy O’Connell. Vladimir er en referanse til den ene hovedrollen i teaterstykket Waiting for Godot av Samuel Beckett. Og utgivelsen speiler fotografens venting og søken på mening i en apatisk verden. Det blir også stilt ut en serie med fotografier fra bladet. Det er en utgivelse jeg gleder meg mye til!

Marius Eriksen, fra fanzinen Lost Summer.

Marius Eriksen, fra fanzinen Lost Summer.

FANZINEN LOST SUMMER UTGIS AV KNIVEN PRESS OG LANSERES PÅ GALLERI STORCK (BJERREGAARDSGATE 29C) FREDAG 19.02. 19:00 – 22:00. LES MER OM LANSERINGEN HER.

Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte dine fotostudier på oslofotokunstskole.no.

Hold deg oppdatert ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s