Performative konstruksjoner på Noplace

I Geir Moseids utstilling «Beyond the veil» på Noplace har han tonet ned de narrative og dokumentariske sidene ved sitt eget prosjekt, og vektlagt fotografienes tvetydighet. Vi har snakket med Moseid om utstillingen og forholdet mellom performative elementer og fotografi i de nye arbeidene hans:

Geir Moseid - Dichotomy, fra serien "Beyond the Veil".

Geir Moseid – Dichotomy, fra serien «Beyond the Veil».

Hva viser du i utstillingen på Noplace?

Jeg viser et lite utvalg fra serien «Beyond the veil» som tar for seg kjønnsroller og seksualitet. I dagens samfunn fremstår disse begrepene som flytende og jeg ønsker at publikum gjør seg noen tanker rundt hvordan oppfatningen av disse skiftende og komplekse problemstillingene forandrer seg med tiden på bakgrunn av sosiologisk, kulturell og økonomisk forandring.

Geir Moseid - Veil, fra serien "Beyond the Veil".

Geir Moseid – Veil, fra serien «Beyond the Veil».

Arbeidene dine befinner seg ofte innenfor det vidstrakte begrepet «iscenesatt fotografi», ofte med modell, i nøye iscenesatte og til tider konstruerte omgivelser, men over de siste årene ser det ut til at performative elementer har blitt mer sentrale i arbeidene dine. Er dette en beskrivelse du kjenner deg igjen i?

Absolutt. Det starter med situasjonen foran kameraet, altså der vi begge er tilstede, som er en performativ situasjon i seg selv. Det performative for meg handler om konstruksjon, hvor også de narrative elementene spiller en rolle i hvordan publikum forholder seg til bildet. Jeg ser på det som en katalysator for videre fortolkning. Gjennom de tvetydige scenarioene skapes det ikke bare en subjektiv relasjon mellom verket og betrakteren, men også en refleksjon rundt subjektets forhold til fotografen og de sosiale implikasjonene som er knyttet opp mot fotografering i seg selv. Det er også i gjenkjennelsen av bilde som konstruksjon at ideer om motivets og kunstnerens idegrunnlag når frem.

Geir Moseid - Member, fra serien "Beyond the Veil".

Geir Moseid – Member, fra serien «Beyond the Veil».

Utstillingen er den første soloutstillingen fra din hånd i Oslo siden utstillingen «Plucked» på MELK i 2010. Hvordan vil du selv beskrive utviklingen i ditt eget kunstnerskap i lys av disse to utstillingene?

Jeg jobber for så vidt fra den samme plattformen, ved at jeg iscenesetter tvetydige motiver, men det narrative elementet er tonet betraktelig ned. I mine nyere arbeider er jeg i større grad opptatt av at det oppstår en ambivalens hos betrakteren hva angår fotografiske sjangere, opphav og troverdighet, snarere enn i det narrative. Og som en naturlig følge av det jeg sa angående konstruksjonen, er også det dokumentariske uttrykket i stor grad fjernet.

Geir Moseid - Pose, fra serien "Beyond the Veil".

Geir Moseid – Pose, fra serien «Beyond the Veil».

I tillegg til jobbe iherdig med tematikken rundt verkene er du også kjent for å være opptatt av det tekniske, både bak storformatkameraet og ikke minst ved printing av verk. Hvorfor er dette viktig for deg?

Teknikk har alltid vært viktig for meg personlig, slik at jeg lettere kan gjenskape ideer i praksis, men det handler også i stor grad om bevisstgjøring. Jeg lager jo store arbeider med hensikt. Dette er med på å underbygge detaljrikdommen som er essensiell i møte med store kopier i gallerirommet. Ved å kunne lage kopier hvor subjektene oppfattes i størrelsesordenen én til én er det enklere å relatere seg til de portretterte, noe som er en naturlig videreføring av tankene jeg har rundt bildet som konstruksjon. Da er det også elementært at hudtonene og fargene i printene også er naturtro, og det er noe jeg har brukt mye tid og konsentrasjon på fra første stund.

Geir Moseid - Reflections, fra serien "Beyond the Veil".

Geir Moseid – Reflections, fra serien «Beyond the Veil».

UTSTILLINGEN «BEYOND THE VEIL» AV GEIR MOSEID SOM UNDERVISER PÅ OSLO FOTOKUNSTSKOLE VISES PÅ NOPLACE I PERIODEN 04.03.16 – 13.03.16.
VERNISSASJE FREDAG 04.03. 20:00 – 23:00.

LES TIDLIGERE INTERVJUER MED MOSEID PÅ OFKSFOTO: «UTFORDRER KJØNNSROLLER I MEGAFORMAT I LOS ANGELES» OG «MOSEID UTFORSKER MANNSROLLEN I MALMØ«.

Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte dine fotoutdanning på oslofotokunstskole.no.

Hold deg oppdatert ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Advertisements

One thought on “Performative konstruksjoner på Noplace

  1. Tilbaketråkk: Espen Gleditsch på Noplace | Oslo Fotokunstskoles blogg

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s