Fotograferer øyeblikk av tilstedeværelse

Til utstillingen SPOR har Frida Catarina Rodrigues fotografert sin mormor som har Alzheimer. Vi har snakket med Frida som er førsteårsstudent på Oslo Fotokunstkole om hennes første utstilling og om det pågående prosjektet:

Det var på bakgrunn at dette bildet som ble vist på stipendutstillingen til Cyan at Frida ble invitert til å delta i utstillingen SPOR.

Det var på bakgrunn at dette bildet som ble vist på stipendutstillingen til Cyan at Frida ble invitert til å delta i utstillingen.

Gratulerer med din første kuraterte utstilling, i duoutstillingen SPOR sammen med Nina Staff! Hvordan føles det å ha verkene utstilt på galleri?

Tusen takk! Det føles veldig bra, jeg er stolt over å se bildene mine henge på en gallerivegg. Det gir inspirasjon til å jobbe videre med prosjektet.

I prosjektet som du viser har du fotografert din egen bestemor som lider av Alzheimer. Kan du fortelle om prosjektet og om bildene du viser i utstillingen?

Jeg er veldig sterkt knyttet til mormoren min, selv om jeg ikke ser henne så ofte. Hun bor på Madeira, så jeg besøker henne når jeg har tid og mulighet. For noen år siden fikk hun diagnosen Alzheimer. Aller først fryktet jeg at hun skulle glemme meg, men jeg forstår nå at det handler mer om at hun glemmer seg selv.

Hun glemmer dagligdagse ting, og forsvinner innimellom. Men hun kommer alltid tilbake. Da jeg besøkte henne sist, forsøkte jeg å fange øyeblikk fra slik livet hennes er nå, hennes daglige rutiner, og øyeblikk av både liten og stor tilstedeværelse. Jeg ville fange glimt av både lykken, og den tidvise ensomheten jeg ser i hennes hverdag. Hun husker fremdeles hvem jeg er. Mine bilder handler om å huske henne.

Det er totalt seks bilder som stilles ut, hvor fem av dem er bilder hvor ansiktet er helt, eller delvis skjult. Dette er for å underbygge følelsen av både liten og stor tilstedeværelse. Jeg har også med en lydinstallasjon man kan høre via et headset. Der har jeg lest opp en tekst jeg har skrevet, med lyden av fuglesang i bakgrunnen.

– Jeg jobber utelukkende analogt, og i sort-hvitt. Da er jeg med på hele prosessen fra filmfremkalling, til kopiering på papir i mørkerommet. Jeg liker å kunne gjøre alt dette selv, sier Frida.

– Jeg jobber utelukkende analogt, og i sort-hvitt. Da er jeg med på hele prosessen fra filmfremkalling, til kopiering på papir i mørkerommet. Jeg liker å kunne gjøre alt dette selv, sier Frida.

Hvordan ser du for deg å utvikle prosjektet videre?

Jeg inspireres ofte til å utvide og jobbe mer med prosjektet, både i form av lyd, tekst og bilde. Det er et prosjekt jeg ser for meg at jeg kommer til å jobbe med så lenge det er mulig, og jeg ser for meg at det til slutt ender som en fotobok. Og forhåpentligvis også en større utstilling! Jeg drømmer stort.

Tidligere i vinter deltok du på Cyans stipendutstilling sammen med 75 andre fotografer, og det var under denne utstillingen at du ble plukket ut til å gjøre denne utstillingen. Kan du fortelle litt om prosessen bak hvordan utstillingen er blitt til?

Det var på stipendutdelingsfesten på Cyan at vi fikk vite at vi var blitt plukket ut til å lage en utstilling sammen. Utstillingen er kuratert av Lin Stensrud, Henriette Stensdal og Gry Nymo. De inviterte Nina Staff og meg til å lage en utstilling sammen, hvor vi begge valgte å utvide det vi hadde stilt ut på stipendutstillingen. Vi fikk en måned på oss til å lage utstillingen, og i mellomtiden har vi alle sammen møttes jevnlig, hvor vi har diskutert og planlagt alt fra antall bilder, til hvordan det skal se ut og henge i gallerirommet.

– Jeg er nok mest interessert i å jobbe med mennesker jeg har nære relasjoner til. Jeg tror man får en helt annen tilnærming til både bildene, prosjektet og menneskene når man jobber med noe man allerede kjenner til, sier Frida.

– Jeg er nok mest interessert i å jobbe med mennesker jeg har nære relasjoner til. Jeg tror man får en helt annen tilnærming til både bildene, prosjektet og menneskene når man jobber med noe man allerede kjenner til, sier Frida.

Som førsteårsstudent på Oslo Fotokunstskole har du gått på fotoskole i et drøyt halvår nå. Hva har vært det mest spennende så langt? Har du begynt å gjøre deg opp noen meninger om hvilke typer fotografi du er mest interessert i?

Det mest spennende har vært å klare å sjonglere både skole og utstilling. Jeg har brukt veldig mange timer i mørkerommet for å produsere bildene til utstillingen, og samtidig hatt to skoleprosjekter ved siden av. Det har vært utrolig hardt, men veldig lærerikt og gøy!

Jeg er nok mest interessert i å jobbe med mennesker jeg har nære relasjoner til. Jeg tror man får en helt annen tilnærming til både bildene, prosjektet og menneskene når man jobber med noe man allerede kjenner til. Også dukker det opp helt uventede utfordringer man ikke forventer, noe som gjør det enda mer spennende å jobbe med. For å kunne bruke så mange timer som jeg gjør til ulike prosjekt er jeg helt avhengig av å inspireres av det jeg jobber med. Menneskene rundt meg bidrar til dette.

Jeg jobber utelukkende analogt, og i sort-hvitt. Da er jeg med på hele prosessen fra filmfremkalling, til kopiering på papir i mørkerommet. Jeg liker å kunne gjøre alt dette selv.

Frida (t.h.) sammen med mor og mormor på Madeira.

Frida (t.h.) sammen med mor og mormor på Madeira.

UTSTILLINGEN «SPOR» MED FRIDA CATARINA RODRIGUES OG NINA STAFF VISES PÅ CYAN (JENS BJELKES GATE 15) TIL OG MED 15. MARS, TIRSDAG TIL SØNDAG 12:00 – 15:00. 

Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte dine fotoutdanning på oslofotokunstskole.no.

Hold deg oppdatert ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s