En kompromissløs insistering på fotografiet

Den årlige Vårutstillingen er en institusjon i det norske fotokunstfeltet, og i år markerer utstillingen 40-årsjubileum. Når årets utstilling åpner dørene kan publikum regne med et rikt spenn av uttrykksformer og tilnærminger til fotografiet fra årets seks utstillere.

Marie Helgesen, fra Behind Your Eye, 2015

Marie Helgesen, fra Behind Your Eye, 2015

Vibeke Tandberg som er årets juryleder skriver følgende om årets utstillere:
– Gamle teknikker som camera obscura og fotogrammer sidestilles med iscenesatt fotografi og collager, tekst som film og film som dokument over sansenes mysterier, og sammen viser arbeidene til bredden i feltet i 2016. Utstillerne har også en felles kvalitet denne juryen fant viktig og som gikk igjen gjennom søknadsmassen forøvrig; en kompromissløs insistering på fotografiet og filmmediets egenart som formidlere.

– Arbeidene er uten konseptuell tørrhet eller modernistisk idealisering; kunstnerne drives tilsynelatende av en grunnleggende nysgjerrighet på hva mediet de jobber med kan tilføre innholdet. Dette fører til en gjenopptagning av tradisjonelle teknikker, iscenesatt fotografi og collage, noe som framstår som et friskt pust i en post-digital tid der det analoge bildet er i ferd med å bli til nostalgi. Sammen med et grunnleggende engasjement som viser seg både innholdsmessig og medialt, ikke minst i de to filmarbeidene som utfyller hverandre i sitt sterke og poetiske innhold; fremstår arbeidene på årets utstilling optimistisk og nysgjerrig på fotografiets og filmens fremtid. Og i vår tid der så mye er mulig, så mye allerede finnes og så mye alltid allerede er gjort, er det både lettende og angstfylt å bli forstyrret i sin apatiske nostalgi.

Kamilla Langeland, Cloth on Transmission Electron Microscope on Plant, 2015

Kamilla Langeland, Cloth on Transmission Electron Microscope on Plant, 2015

ÅRETS UTSTILLERE:

Katharina Barbosa Blad (f. 1962, tidligere OFKS-student) arbeider med installasjon, objekter, lyd, foto og video mellom to ytterpunkter; på den ene siden basert på en konseptuell intellektuell praksis, og på den andre siden med en mer feministisk, politisk, impresjonistisk tilnærming – noe hun mener er et resultat av å være halvt belgisk, halvt colombiansk.

Grethe Irene Einarsen (f. 1972) benytter ofte det nordnorske landskapet som bakteppe i bildene, og menneskelig fremmedgjøring er et stadig tilbakevendende tema. Einarsen er opptatt av enkeltindividers kompleksitet, og lar det banale og hverdagslige gå hånd i hånd med universelle, eksistensielle spørsmål.

Grethe Irene Einarsen, Human Behavior #7 - "Girl with dead Black grouse", 2015

Grethe Irene Einarsen, Human Behavior #7 – «Girl with dead Black grouse», 2015

Katinka Goldberg (f. 1981) arbeider med collager av forvrengte, sammensatte kropper og elementer av tredimensjonale gjenstander. Gjennom dette utforsker Goldberg i tillegg til mellommenneskelige forhold også relasjoner i og mellom visuelle uttrykk. Hennes pågående prosjekt Bristningar forholder seg til relasjoner, intimitet og avstand.

Marie Helgesen (f. 1984) jobber med analoge prosesser og legger vekt på at det fysiske og fotopapiret i seg selv spiller en like stor rolle som selve fotografiet. Hennes arbeid er prosessdrevet. Helgesen bruker tekst og lyd som dokumentasjoner, ofte som en sentral del av verket.

Madelen Isa Lindgren, Ready. Still fra In Between Make it Close, 2015

Madelen Isa Lindgren, Ready. Stillbilde fra In Between Make it Close, 2015

Kamilla Langeland (f. 1989, tidligere OFKS-student) jobber innenfor det fotografiske feltet, hvor analoge prosesser og eksperimentering i mørkerommet er en viktig del. Hun produserer storformats sølvgelatinfotografier – fotografiske collager hvor hun kombinerer snapshots, 4×5 negativ, mikroskopiske bilder og fotogrammer.

Madelen Isa Lindgren (f. 1990) jobber med narrativ tekst i forskjellige medier, og bruker forskning som base for arbeidene. Ved å utforske temaer som sosiologi, identitet og minne leter hun etter nye måter å starte samtaler på. Hun ønsker å skape en scene for dialog hvor hun kan eksperimentere med ulike verdier og former i vår tid.

Katharina Barbosa Blad,  «Reading» was one of the answers to my question: How do you manage to escape from the reality of prison? stillbilde fra et av svarene.

Katharina Barbosa Blad,  «Reading» was one of the answers to my question: How do you manage to escape from the reality of prison? Stillbilde fra et av svarene.

Vårutstillingens jury har i 2016 bestått av Vibeke Tandberg (juryleder), Mattias Josefsson og Kaia Hugin, i samarbeid med Stephanie von Spreter (kunstnerisk leder, Fotogalleriet). Vårutstillingen arrangeres av Forbundet Frie Fotografer.

HVA: VÅRUTSTILLINGEN 2016
HVOR: FOTOGALLERIET (MØLLERGATA 34)
NÅR: ÅPNING OG UTDELING AV BKHS FOTOKUNSTPRIS TORSDAG 12. MAI, 19.00. ÅPNING VED BÅRD FOLKE FREDRIKSEN, STATSSEKRETÆR I KULTURDEPARTEMENTET
UTSTILLINGSPERIODE: 13.05. – 26.06.


Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte dine fotoutdanning på oslofotokunstskole.no.

Hold deg oppdatert ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s