Kritiske overflater

I utstillingen Dislocating Surfaces – New Scandinavian Photography presenteres nye arbeider fra et knippe unge kunstnere som kjennetegnes ved å gå i en kritisk dialog med fotografi. Vi har snakket med Behzad Farazollahi fra visningsrommet MELK som står bak utstillingen i samarbeid med Kunstnernes Hus:

Blant deltakerne i utstillingen er eks OFKS-student Kamilla Langeland, her med verket The Sympathetic Shamer.

Blant deltakerne i utstillingen er eks OFKS-student Kamilla Langeland, her med verket The Sympathetic Shamer.


Hva får publikum se i utstillingen Dislocating Surfaces – New Scandinavian Photography, og hvem er de deltakende kunstnerne?

I utstillingen får publikum se nye arbeider fra ti kunstnere som alle har base i Danmark, Sverige og Norge.

Vi startet med å sette sammen denne utstillingen i oktober i samarbeid med Kunstnernes Hus, og nå som resultatet nesten er klart, kjennes det som om vi har truffet riktig i forhold til å vise en utstilling som viser en variasjon av de mest progressive og nyskapende unge kunstnerne som alle har en kritisk dialog til fotografiet.

OFKS-lærer Espen Gleditsch deltar i utstillingen med prosjektet The Large Glass, A Close Reading (1961 + 1992). Bildet viser en detalj fra verket.

OFKS-lærer Espen Gleditsch deltar i utstillingen med prosjektet The Large Glass, A Close Reading (1961 + 1992). Bildet viser en detalj fra verket.

Hva kjennetegner nytt skandinavisk fotografi?

Det som vi hos MELK har fokusert å utvikle, i samarbeid med diverse kunstnere, er en retning og en tanke som ikke tar utgangspunkt i fotografiet i sin formelle drakt, men er i konstant søken etter nye måter å utvikle mediet. Det som er gjennomgående hos mange av disse kunstnerne som har sin base i Skandinavia, er en ny vinkling som søker etter nye presentasjonsformer der aktiviseringen av rommet og publikum er hovedmålet.

De er også mer opptatt av å ha dialoger med andre medier som billedkunst, installasjon, film og skulptur. Mye av grunnen til dette mener jeg ligger i tilgjengeligheten og forenklingen av mediet som har hatt en ekstrem utvikling de siste årene. Kunstnere som bruker fotografiet som medium i dag er nok mindre opptatt av å kun formidle informasjon og søker mer etter hvordan en kan skape objekter som er tiltrekkende, som vil forundrende, og som kan engasjere på mange plan.

Flemming Ove Bech - Houndstooth 02

Flemming Ove Bech – Houndstooth 02

I fjor lanserte MELK boken New Scandinavian Photography. Hvordan forholder utstillingen seg til boken?

Utstillingen er ikke ment å være en presentasjon av boken, men et selvstendig prosjekt som videreutvikler mye av dialogene og kontekstene bak boken. Vi har invitert noen av kunstnerne i boken, men samtidig også invitert en knippe nye og unge kunstnere som alle forholder seg kritisk til mediet på hver sin originale måte. Utstillingen er mer kuratert enn boka som var ment som en omfattende studie av Skandinavisk samtidsfotografi.

I Dislocating Surfaces har vi vært med å produsere frem de fleste arbeidene i samarbeid med kunstnerne, der vi har hatt en mer spesifikk og spissere idé for hvordan kunstnerne sammen kan transformere rommene helhetlig og ikke kun som en representasjon av enkelte kunstnerskap.

Linn Pedersen viser installasjonen PNG. Bildet er en detalj fra verket.

Linn Pedersen deltar i utstillingen med prosjektet PNG. Bildet er en detalj fra installasjonen.

Tidligere i vår åpnet MELK en ny bokhandel, og det ryktes om at et nytt visningsrom er på vei i tilstøtende lokaler. Når starter dere utstillingsprogrammet i de nye lokalene, og har dere planer for kommende utstillinger?

Vi startet MELK books tidlig i april med adresse i Waldemar Thranes gate, og vi kommer til å bruke sommeren på å pusse opp vårt nye galleri i samme bygg med oppstart av utstillingsprogrammet i august. Programmet vil jeg ikke presentere nå, men vi kommer til å ha flere utstillinger enn tidligere, takket være sjenerøs støtte fra Kulturrådet, og fokuset vil ligge på det samme som vi har hatt de siste seks årene; å presentere unge skandinaviske kunstnere som er sterkt engasjert i den diskursen de ønsker å utvikle, hvilket vi selv er meget bevisst på i våre egne kunstnerskap.

Sveinn Fannar Jóhannsson viser prosjektet Untitled (newspaper) som består av et avisopplag. Bildet er en detalj fra avisen.

Sveinn Fannar Jóhannsson viser prosjektet Untitled (newspaper) som består av et avisopplag. Bildet er en detalj fra avisen.

Deltakende kunstnere: Emil Salto (DK), Linda Hofvander (SE), Kristina Bengtsson (SE), Sveinn Fannar Jóhannsson (NO), Markus von Platen (DK), Espen Gleditsch (NO), Sandra Vaka Olsen (NO), Flemming Ove Bech (DK), Kamilla Langeland (NO) og Linn Pedersen (NO).

UTSTILLINGEN DISLOCATING SURFACES -NEW SCANDINAVIAN PHOTOGRAPHY VISES PÅ KUNSTNERNES HUS I PERIODE 13. MAI – 26. JUNI. VERNISSASJE FREDAG 13. MAI 19:00 MED LIVE-INSLAG AV EMIL NIKOLAISEN (SERENA MANEESH) OG DAVID DAJANI (PIRATE LOVE).


Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte dine fotoutdanning på oslofotokunstskole.no.

Hold deg oppdatert ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s