Med blikk for arkitektoniske detaljer

Siri Leira og Kaya Gaarder som gikk ut sammen fra Oslo Fotokunstskole for snart ti år siden deltar i et prosjekt der norske kunstnere er blitt invitert til å fotografere historiske bygninger i Slovakia. Vi har snakket med Siri og Kaya om prosjektet og om kontrastene mellom å bli intervjuet av slovakisk tv- og aviser den ene dagen, til å fotografere i en sump med slanger og fra en hestevogn i fart den neste:

Rosenfeldpalasset, Žilina.

Siri Leira & Kaya Gaarder – Rosenfeldpalasset, Žilina.

Dere deltar sammen i et omfattende prosjekt der dere som kunstnere har fått oppgaven med å fotografere utvalgte historiske bygninger i Slovakia. Kan dere fortelle litt om hva dette prosjektet går ut på?

Formålet med reisen til Slovakia var å dokumentere en rekke restaurerte kulturminner, alt fra eldgamle slott til palasser og en vannmølle. Vi var en del av et større dokumentasjonsteam som består av slovakiske fotografer og filmfolk, og invitasjonen ble formidlet via rektor Hanne Sophie Claussen ved Oslo Fotokunstskole.

Vårt oppdrag var å arbeide fotografisk med syv lokasjoner som alle er tilknyttet Slovakias kulturminnearv og restaurert/rekonstruert med EØS-midler fra blant annet Norge. EØS-midlene var i denne sammenhengen helt nytt for oss, og det var interessant å se direkte, materialiserte resultater av disse.

Kunsthalle Žilina, Žilina.

Siri Leira & Kaya Gaarder – Kunsthalle Žilina, Žilina.

Dere var i Slovakia ti dager for å fotografere tidligere i sommer. Hvordan gikk oppholdet?

Vi reiste uten en helt klar forståelse av hva som ventet oss. Delvis grunnet manglende liknende erfaring, og et reisemål ingen av oss hadde mer enn overfladisk kjennskap til. Dessuten var formidlingen i forkant av prosjektet litt uklar fra oppdragsgivers side, og veien ble til mens vi reiste rundt. Så det var først noen dager inn i prosjektet, på en pressekonferanse med påfølgende tv- og avisintervjuer at det sank inn hvor stort dette er for kulturminneforvaltningen i Slovakia.

Pisztorypalasset, Bratislava.

Siri Leira & Kaya Gaarder – Pisztorypalasset, Bratislava.

Prosjektet er ledet av kulturminnemyndigheter i Slovakia. Hvor fritt står dere som kunstnere i hvordan dere vil tilnærme dere prosjektet?

Arbeidsdagene var lange og bestod av kunstneriske vurderinger på location; reportasjefotografiske utfordringer. Det kunne være alt fra å fotografere helt utenfor (ikke-eksisterende) HMS-regler, i en slags sump med slanger (ikke farlige), i fart fra hestevogn på landevei (ikke lett) og fra taket på en syv etasjer høy bygning (farlig). Å arbeide slik er nesten litt bakvendt i forhold til hvordan vi er vant til å arbeide kunstnerisk, altså det å skulle avbilde noe innenfor gitte rammer snarere enn å bygge opp innhold fra bunnen.

Det ga ofte mindre kunstnerisk frihet og en øvelse i å tøye de fotografiske premissene og finne løsninger knyttet til gitte situasjoner fra dag til dag. Samtidig ga intensiteten rom for å lære om sosiokulturelle vilkår, landets sammensatte historie og ytringsfrihet knyttet til dokumentarisk arbeid i offentlige rom.

Vannmølle, Dunajský Klátov.

Siri Leira & Kaya Gaarder – Vannmølle, Dunajský Klátov.

De ulike kulturminnene som er del av prosjektet er blitt restaurert med EØS-midler, blant annet fra norske myndigheter. Blir det mulighet for å se bildene her i Norge?

Vi leverte til sammen 148 ferdig redigerte bilder som det slovakiske produksjonsselskapet velger fritt fra og som blir en del av tre utstillinger i Oslo i høst og i Reykjavik neste år.

Siri Leira & Kaya Gaarder - Devín slott, Devín.

Siri Leira & Kaya Gaarder – Devín slott, Devín.

 __

Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte dine fotoutdanning på oslofotokunstskole.no.

Hold deg oppdatert ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s