Fire nye Angles fra Aas, Winterling, Flake og Gleditsch

Publikasjonsserien Angle har fått fire nye utgivelser av Marte Aas, Susanne Winterling, Kerstin Flake og Espen Gleditsch. Vi har bedt Line Bøhmer Løkken og Verena Winkelmann som står bak serien å fortelle om de fire siste lanseringene:

Oppslag fra Marte Aas - Sitters.

Oppslag fra Marte Aas – Sitters.

Marte Aas – Sitters:
Marte Aas har gjennom årene gjort seg tydelig bemerket på den norske samtidskunstscenen. Hun er også grunnlegger av Multipress som er Angle sin forlegger. Vi har kjent og fulgt henne siden slutten av 80-tallet og er veldig glade for at hun viser det spesialproduserte arbeidet Sitters i sin Angle 16°.

Sitters er en serie portretter av norske kunstnere. De poserer mer eller mindre avkledde foran hennes kamera, i en positur som de har utarbeidet sammen. De kunstnerne som blir fotografert, og som selv besitter mye kunnskap om visuelle koder og estetiske uttrykk, gis makt i forhold til hvordan hun/han vil fremstilles. Det å operere både som auteur og som sin egen modell og muse gir kunstnerne makt, men det gjør dem også sårbare. Grensen mellom subjekt og objekt viskes ut og maktforholdet forskyves. Den handlende hverdagskroppen behandles med humor og varme, og kunstnernes nærhet til sitt eget arbeid og arbeidssted er tydelig i publikasjonen.

Oppslag fra Susanne M. Winterling - Photographes des buttes.

Oppslag fra Susanne M. Winterling – Photographes des buttes.

Susanne M. Winterling – Photographes des buttes:
Tyske Susanne M. Winterling har de siste årene virket som professor ved Kunstakademiet i Oslo og er dermed en aktør på den norske kunstscenen. Winterling jobber oftest med video og installasjoner, men hun har også et aktivt og nært forhold til fotografi.

For sin Angle 14°, Photographes des buttes, har Winterling fotografert en liten gruppe mennesker med base i Paris. Kjernen i denne gruppen er en eldre intellektuell ved navn Alain. Han er en lærer, veiviser, kunstner og filosof. Med hans lille leilighet som hovedbase driver de et undergrunnsfelleskap for fri tenkning med filosofisk tilnærming til politiske og økonomiske spørsmål. Hun har ønsket å beskrive dynamikken som oppstår mellom disse menneskene på tvers av kjønn, generasjon, nasjonalitet og klasse. Gruppen dokumenterer selv sin aktivitet både med kamera og penn gjennom ulike lukkede nettplattformer. Winterlings fotografier viser en gryende subkultur der aktører organiserer seg under egne premisser, usynlig for offentligheten. Winterling har laget en kjærlighetserklæring til denne gruppen som hun har kommet tett inn på.

Oppslag fra Kerstin Flake - Replaces.

Oppslag fra Kerstin Flake – Replaces.

Kerstin Flake – Replaces:

Kerstin Flake som står bak Angle 15°, bor og arbeider i Leipzig. Hun har fått mye oppmerksomhet for sitt særegne uttrykk der hun skaper gåtefulle øyeblikk og bisarre konstellasjoner med sitt analoge storformatkamera.

Flake har i arbeidet Replaces brukt sitt eget atelierer, i et tidligere bomullsspinneri, som utgangspunkt og scene for fotografiene. Atelieret er stedet der kunstneren omformer og transformerer ideer, enten via tilfeldigheter eller som bevisste valg og handlinger. Dører og bord har inntatt bisarre og gåtefulle posisjoner. Objektene animeres og gis nytt liv i de hjemsøkte rommene fra eldre tiders industri. Slik blir Flakes fotografier en lek med våre forventinger og vår forståelse av virkeligheten.

Oppslag fra Espen Gleditsch – Neues Bauen.

Oppslag fra Espen Gleditsch – Neues Bauen.

Espen Gleditsch – Neues Bauen:

Espen Gleditsch avsluttet sin master på Kunstakademiet i Oslo for ett år siden, men har allerede rukket å etablere seg med en tydelig kunstnerisk stemme. Hans grunnleggende og dyptpløyende interesse for detaljer og historie kommer til uttrykk også i arbeidet han viser i Angle 13°, Neues Bauen.

Gleditschs fotoserie tar utgangspunkt i boligutstillingen Weissenhofsiedlung som åpnet 1927, hvor Mies van der Rohe var kunstnerisk leder. Han hadde strenge krav om at fasadene skulle være hvite og takene skulle være flate. Da utstillingen åpnet viste det seg likevel at flere av bygningene var malt i sterke farger. I katalogen ble byggene fotografert i svart-hvitt og slik fremsto husene hvite. Pressen spredte bildene og slik ble de hvite fasader deretter uløselig forbundet med moderne arkitektur, til tross for at byggene i virkeligheten var fargesterke. Gleditsch har vært i Stuttgart og fotografert disse husene, og etter fremkalling oppdaget han at det hadde vært en lyslekkasje i kamera. Nok en gang gir fotografiene ingen korrekt gjengivelse av byggene. Dette usannferdige er en blanding av utilsiktet og bevisst gjengivelse og stiller spørsmål ved selve bruken av fotografiet som representasjon av historisk fakta.

Angle 13-16 ble lansert under Fotobokfestival Oslo i september 2016.

Angle 13-16 ble lansert under Fotobokfestival Oslo i september 2016.

PUBLIKASJONSSERIEN ANGLE KAN KJØPES PÅ TRONSMO, FOTOGALLERIET OG EN REKKE ANDRE UTSALGSSTEDER DER KUNSTBØKER SELGES.

__

Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte dine fotoutdanning på oslofotokunstskole.no.

Hold deg oppdatert ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Advertisements

One thought on “Fire nye Angles fra Aas, Winterling, Flake og Gleditsch

  1. Tilbaketråkk: Strand og Tunges høydepunkter fra 2016 | Oslo Fotokunstskoles blogg

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s