Bilder fra hverdagen i et konfliktområde

Katarina Skjønsberg har et ønske om å lage en bok om menneskene og hverdagen i Palestina, som en motvekt til medias endimensjonale fremstilling fra konfliktområdet. Nå har prosjektet vunnet Nordic Dummy Award 2016, og skal utgis mellom to permer:

Fra Katarina Skjønsbergs dummy Be Good to Yourself.

Fra Katarina Skjønsbergs dummy Be Good to Yourself.

Gratulerer med at boken din gikk til topps i Nordic Dummy Award 2016, med en dummy som ble omtalt i juryens begrunnelse som svært gjennomarbeidet og overbevisende. Hvordan føles det å være ett steg nærmere utgivelsen av din egen fotobok?

Tusen takk. Det er det som er så fantastisk med denne prisen, jeg får jo utgi en bok. Jeg synes boka fortjener å bli gitt ut og det er en god følelse. Det er med stor takknemlighet at jeg nå får mulighet til å gi arbeidet mitt liv og sende det ut i verden.

Fra Katarina Skjønsbergs dummy Be Good to Yourself.

Fra Katarina Skjønsbergs dummy Be Good to Yourself.

Boken tar utgangspunkt i fotografier du har tatt under opphold i Palestina. Hva var det som fikk deg til å reise til et Palestina for å fotografere? Kan du fortelle om prosjektet bak boken?

Jeg gikk på Kunst- og designhøgskolen i Bergen, spesialisering fotografi, og utvekslet sammen med en medstudent til International Academy of art Palestine (IAAP) i Ramallah et halvt år, da jeg trengte en motvekt til de nordiske/vestlige kunstinstitusjonene. Jeg ønsket å oppleve Palestina fra eget ståsted og å komme på innsiden av et land med mye mediedekning og ofte endimensjonale fremstillinger av både situasjonen og menneskene som lever der. Skolen hadde ikke avtale med IAAP, så dette ordnet vi med selv. Fotografering og filming ble raskt en naturlig del av å være der.

Jeg var ikke så mye på akademiet, men var heldig som fort ble kjent med en gruppe fine mennesker som tok meg inn i varmen. Siden var jeg med dem hver dag og natt det halve året vi var der. Alt jeg gjorde i Palestina gjorde jeg sammen med dem. Boka er et resultat av livet jeg levde sammen med dem, samt prosesseringen og bearbeidingen jeg har gjort i ettertid. De palestinske vennene har også vært delaktige i både fotograferingen, utvelgelsen og i aller høyeste grad i å fange øyeblikkene. De minnet meg på å ta med kameraet og å fotografere, når jeg selv glemte det. Underveis i prosjektet har jeg forholdt meg til spørsmål som hvem jeg er som formidler, som ung vestlig kvinne, som kunstner og fotograf, på reise til et konfliktfylt midt-østen for å ta bilder og lage bok.

Boka er også en undring over fotografiets iboende natur og makt. Jeg har latt spor av fremkalling og støv være synlig i det endelige resultatet og jeg har benyttet fotografier tatt av andre enn meg. Selv om fotografiene er tatt i Palestina er boka også en kommentar til hvordan vi avbilder og representerer hverandre. Underveis i prosjektet har jeg stilt spørsmål om hvem som besitter makten av representasjonen. Det har vært utfordrende for meg å rettferdiggjøre prosjektet, men etter mange runder kjennes det nå som et arbeid jeg står inne for.

Fra Katarina Skjønsbergs dummy Be Good to Yourself.

Fra Katarina Skjønsbergs dummy Be Good to Yourself.

Konfliktområder er et populært motiv for fotografer, men du har hatt et uttalt ønske om å lage noe annet enn «en typisk bok fra et konfliktområde». Hvordan skiller bildene dine seg fra strømmen av bilder som hver dag blir produsert av reportasjefotografer fra konfliktområder?

Det er vanskelig for meg å påstå at mine bilder skiller seg fra alle mulig andre bilder fra belastede områder omkring i verden. Jeg ønsker med boka å vise til en form for normalitet som oppstår også i konfliktfylte områder. Fotografiene belyser universelle menneskelige behov som hverdagsliv, festing, intimitet og nærhet. På samme tid opplevde jeg også en form for destruktivitet og et kanskje sterkere behov for eskapisme blant menneskene jeg var sammen med i Palestina. Disse indre kampene eller drømmene vises i noen av fotografiene og tekstene. Mine fotografier er ikke tatt i politisk øyemed, ei heller er de tatt for media eller promotering/propaganda. Mest av alt er fotografiene tatt i øyeblikk og stunder som kan vise til opplevelser og kanskje følelser som mange unge mennesker har eller går gjennom uavhengig av opphav, religiøs tilknytning eller samfunnsstruktur. Forhåpentligvis kan flere kjenne seg igjen i noen av bildene eller stemningene jeg ønsker å skape og gjenskape.

Det beste komplimentet jeg har fått om disse fotografiene var av en palestinsk venn som satte seg ned på madrassen i leiligheten vår i Ramallah. Han så seg rundt i rommet på de xerox-printede fotografiene som var klistra som tapet på veggene og sa; ‘You really managed to capture us and our lives’. Anerkjennelse og aksept fra de deltagende palestinerne har vært og er stadig en viktig del av prosjektet. Jeg sendte en kladde-pdf til en av hovedpersonene i boka som dessverre ikke har våget å møte verden utenfor i lang tid. Etter å ha sett gjennom boka skrev han ‘I feel strong now, I go out in the sun’. Senest i går sendte jeg en pdf av den ferdige dummyen til noen venner i Ramallah for å få endelig godkjennelse, da boka nå blir offentliggjort og er planlagt lansert med en tilhørende utstilling i Ramallah. Det resulterte i at et av bildene må ut, et av mine favoritter. Det ble for nært, privat og intimt for dem. Jeg vil respektere deres ønsker, da det er viktig for meg at også de jeg har arbeidet med og avfotografert liker boka og ser dens verdi. Jeg ønsker at boka også skal fungere som et talerør og en videreformidling av egne og mine palestinske venners tilværelse de månedene vi hadde sammen.

Fra Katarina Skjønsbergs dummy Be Good to Yourself.

Fra Katarina Skjønsbergs dummy Be Good to Yourself.

Du har arbeidet med dette prosjektet siden 2012, kan du si noe om prosessen bak hvordan du har arbeidet med boken? Og har du hele tiden hatt bokformatet som mål for dette prosjektet?

Prosjektet starta egentlig allerede da jeg var i Ramallah i 2011. Jeg fremkalte og skannet fotografier der og printet ut bilder på xerox-papir. Så hang jeg bildene opp på veggene i leiligheten og startet utvelgelsesprosessen. Fotografiene ble tidlig testet på maskinen min i bokformat. Dette var dog en helt annen bok enn den jeg har i dag. Så var jeg hjemme i Bergen igjen, og verden kjentes merkelig, urettferdig og feil en stund. Da var det vanskelig å ha et klart blikk på materialet fra Palestina og videre arbeidsprosess for boka.

Tid, avstand og pauser fra prosjektet har vært nødvendig for å komme frem til et helstøpt resultat. Det har vært mye feiling, testing, utprøving og forkastninger underveis. Jeg behøver ofte noe konkret å jobbe mot, en deadline eller lignende, derfor bestemte jeg meg for å bli med Periferia Workshops (arrangert av Karl Henrik Edlund og Øistein Sæthren Dahle) på de finlandssvenske øyene i Åland på en artist book workshop i januar 2016 hvor vi lagde en håndlaget dummy og lærte en del av bokbinderfaget. Denne dummyen søkte jeg med til Nordic Dummy Award. Nå gjenstår det å finne den riktige formen og uttrykket for boka som endelig skal publiseres.

Katarina Skjønsbergs dummy Be Good to Yourself.

Katarina Skjønsbergs dummy Be Good to Yourself.

__

Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte dine fotoutdanning på oslofotokunstskole.no.

Hold deg oppdatert ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s