En psykogeografisk reise gjennom forstaden

Kunstner Marte Aas er i disse dager aktuell med hennes nye film Grønland – Makedonien som vises på Henie Onstad Kunstsenter. I filmen får publikum bli med på en reise fra tykkeste Grønland til noen av landets mest velstående boligområder i Bærum, skildret via ruten til 151-bussen. Vi har snakket med Aas om den premiereklare filmen:

Stillbilde fra filmen Grønland - Makedonien av Marte Aas.

Stillbilde fra filmen Grønland – Makedonien av Marte Aas.

Du er i disse dager aktuell med filmen Grønland – Makedonien som du skal vise i utstillingen Utopia BærumHenie Onstad Kunstsenter, som utforsker Bærum som et sted midt mellom by og land. Kan du fortelle litt om filmen og hvordan du har tilnærmet deg denne tematikken?

Da jeg ble invitert til å gjøre et verk til utstillingen Utopia Bærum, var utgangspunktet at det på en eller annen måte skulle handle om dette stedet. For meg, som hverken kommer fra Bærum eller har noen sterk forbindelse til stedet, var det de stereotypiske forestillingene om dette området som var utgangspunktet; Bærum som Oslos rike forstad, det vil si at stedet ofte defineres som enten motsats eller komplement til Oslo. Bærum er den femte største kommunen i Norge, allikevel nekter Bærum å være en by og omtaler seg selv som bygd.

Jeg ble interessert i å undersøke begreper som periferi og sentrum og hva det betyr i denne sammenhengen. Det ble tydelig for meg at utviklingen av området som forstad, hvor folk bor ett sted og jobber et annet, gjerne i Oslo, vektlegger transportårene og veisystemene og at disse blir et svært karakteristisk trekk ved kommunen. For å komme seg fra hjem til jobb må folk transporteres og E18, toglinjen og t-banen gjør jobben. Og videre hvordan mennesker organiserer sine liv rundt transport og er forbundet med transportsystemer i helt konkret fysisk forstand.

Jeg var også interessert i å se på hvordan Bærums ulike geografiske omgivelser påvirker menneskers oppførsel og muligheter for bruk av landskapsrommet, å utforske en slags psykogeografi for Bærum.

Stillbilde fra filmen Grønland - Makedonien av Marte Aas.

Stillbilde fra filmen Grønland – Makedonien av Marte Aas.

Filmen tar utgangspunkt i buss 151 som går mellom bussterminalen på Grønland i tykkeste Oslo sentrum og boligområdet Rykkinn i forstadskommunen Bærum. Hva er det som har fått deg til å ta med kamera på nettopp denne bussruten? 

Avgangsstedet for buss 151 på Grønland i Oslo er en bydel som har en stor andel innvandrere og er tett befolket. Bussen skjærer seg fra dette utgangspunktet gjennom både Oslo og Bærums beste strøk; Sjølyst, Lysaker, Høvik, Blommenholm, før den ender opp i Bærums østkant; Bærum vest, som er Kolsås og Rykkinn.

Denne reisen som buss 151 foretar er en reise gjennom et sosialt, demografisk og kulturelt mangfold, og det er en reise som bærer i seg potensialet for mange ulike fortellinger og historier. Det var et bra utgangspunkt for filmen.

Stillbilde fra filmen Grønland - Makedonien av Marte Aas.

Stillbilde fra filmen Grønland – Makedonien av Marte Aas.

I filmen følger vi en hovedperson, en ung kvinne, som tar bussen hver dag, i mangel på noe annet å gjøre. Hvem er denne kvinnen, og hvorfor ønsket du å jobbe med karakterer i filmen?

Hovedpersonen er en ung kvinne som har funnet seg en sysselsetting, noe å gjøre som hun opplever at gir mening i en periode av livet. Jeg er forsiktig med å psykologisere for mye rundt henne, hun forteller selv en bit av sin historie i filmen og gir oss samtidig noen enkle betraktninger om det å være i transit, hvordan fart forkorter rommet og hvordan mobilitet og bevegelse har blitt et vilkår i vår tid. Jeg ønsket å jobbe med en hovedperson, en karakter som personifiserer opplevelsen av reisen slik at det går fra å være abstrakt til noe svært konkret. Slik vi alle opplever det til daglig.

Stillbilde fra filmen Grønland - Makedonien av Marte Aas.

Stillbilde fra filmen Grønland – Makedonien av Marte Aas.

Du har gjennom hele ditt yrkesliv jobbet med både bevegelig bilder og fotografi. Hva er det du liker ved denne vekselbruken mellom de to mediene? Hva avgjør hvilke ideer som blir til film og hvilke som blir til fotografier?

Ja, jeg liker å veksle mellom de to mediene og opplever vel at de utfyller hverandre på en eller annen måte. Fotografiet har sine opplagte narrative kvaliteter til tross for at alt skjer innenfor rammen av en større eller mindre papirlapp. Filmen krever av publikum på en annen måte, på grunn av tid, bevegelse og lyd. Å jobbe med de to mediene er krevende på helt ulike måter, og jeg tror jeg trenger variasjonen mellom disse. Jeg har ikke noen klar oppfatning av hvorfor noen ideer blir til film og noen til stillbilder,- det bare skjer og styres nok av min interesse for å finne ut av ting visuelt og konkret.

FILMEN GRØNLAND – MAKEDONIEN AV MARTE AAS VISES I UTSTILLINGEN UTOPIA BÆRUMHENIE ONSTAD KUNSTSENTER I PERIODEN 16.10.2016 – 15.01.2017.
FILMEN VISES OGSÅ PÅ DRIVE-IN KINO VED RYKINN SENTER FREDAG 14.10. KL. 19:00.

__

Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning på oslofotokunstskole.no.

Hold deg oppdatert ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s