Ingrid Eggen i New York og Fotogalleriet

Ingrid Eggen er har hatt en travel høst, og er i disse dager aktuell med deltakelse i en utstilling på Ulterior Gallery i New York og på Fotogalleriet, samtidig med at soloutstillingen Kneganger går inn i sin siste helg på Galleri Galleberg. Vi har snakket med Ingrid om utstillingene, om residencyet hun har vært på i New York tidligere i år og om to kommende utstillinger neste år:

Ingrid Eggen - Knegang 2

Ingrid Eggen – Knegang 2

Gratulerer med deltakelse i utstillingen «Prayer» som vises i galleriet Ulterior Gallery i New York frem til jul. Hva viser du i utstillingen?

Takk! I denne utstillingen viser jeg tre bilder fra mitt nyeste arbeid Knegang sammen med et bilde fra en tidligere blomsterserie som heter RestrictedFlora. Utstillingen viser tre helt forskjellige kunstnerskap som jeg synes passer merkelig og godt sammen. Det er den japanske kunstneren Masumi Kataoka som lager små, smykker eller skulpturer og en amerikansk poet Joseph Whitt.
Utstillingen tematiserer former for sammenkobling mellom kropp og tanke i relasjon til kommunikasjon med en ytre virkelighet.

Installasjonsfoto fra utstillingen Kneganger på Galleri Galleberg.

Installasjonsfoto fra utstillingen Kneganger på Galleri Galleberg.

Du har allerede hatt en travel høst på utstillingsfronten, blant annet med separatutstillingen «Kneganger» på Galleri Galleberg og i gruppeutstillingen «Why do things get in a muddle?» på Fotogalleriet, hvor du også viser verk fra prosjektet Knegang. Kan du fortelle om dette prosjektet der kropp og kroppsspråk ser ut til å spille en sentral rolle? Hva er det du har ønske om å utforske i disse arbeidene?

Hvert motiv i Knegang tar utgangspunkt i etablerte symboler og tegn som benyttes i non verbal kommunikasjon og representasjon. Jeg har hentet tegn og symboler fra ulike kontekster, fra hverdagslige sammenhenger til tegn og symboler fra aktivistgrupper, religiøse og okkulte. Dette er for eksempel tegn som benyttes for å beholde kommunikasjonsflyt, som for eksempel rekke opp handa i en situasjon der mange mennesker er samlet, gi en kort replikk eller formidle at noe må tydeliggjøres i en demonstrasjon. Med hvert bilde forsøker jeg å jobbe fram en ny ytring, men som forholder seg til rammene av det etablerte symbolet eller tegnet som er utgangspunktet. Gjennom halvveis å oppløse tegnet, bryte det gradvis ned eller forskyve det fysisk, forsøker jeg å åpne for et nytt og ubevisst språk, gjennom den informasjonen kroppen selv lagrer ukritisk. Jeg ser også på tegn og symboler i lys av en utvikling mot en stadig forenkling av språket.

Installasjonsfoto fra utstillingen Kneganger på Galleri Galleberg.

Installasjonsfoto fra utstillingen Kneganger på Galleri Galleberg.

Tidligere i år deltok du i et tre måneders residency-opphold ved Residency Unlimited i New York. Kan du fortelle litt om oppholdet og hva du gjorde i de tre månedene i byen?

Residencyet besto av ukentlige møter med diverse kuratorer, de fleste med base i byen. Jeg hadde flere veldig gode møter, noen fungerte som en slags veiledning mens andre helt ”miss match”. For meg var det veldig bra å øve meg på å presentere meg, spesielt på engelsk, uten å miste for mye innhold, og å bli mer trygg på å snakke.

Residencyet holder til i Brooklyn i en nedlagt kirke, og alle de deltakende kunstnerne har studioer andre steder. Jeg hadde studio på Manhattan, på Lower east side, hvor jeg først og fremst jobbet med å utvikle skisser til nye prosjekter. Jeg ville dra til New York for å få input fra byen, stedene og all kunsten som finnes der. Jeg hadde et ønske om å komme litt ut av meg selv og finne nye måter å jobbe på. Jeg hadde en plan for oppholdet i forkant, å teste ut å arbeide med skulptur, noe jeg så vidt hadde begynt med da.

Jeg brukte mye tid på The complete sculptore centre, der de selger utstyr og holder kurs og workshops. Jeg hadde en ide til en skulptur som jeg tok med til de, en kroppslig posering jeg ikke fikk til å ta bilder av. Gjennom veiledning laget jeg denne skulpturen i isopor og resin. Jeg stilte den ut på slutten av oppholdet sammen med to fotografier. Alt ble laget der, og resultatet var en slags ”work in progress” visning. I løpet av oppholdet kom jeg også i kontakt med galleristen fra Ulterior gallery, hvor jeg stiller ut nå.

knegang_5

I 2017 arbeider du mot to separatutstillinger ved Akershus kunstsenter og MELK, kan du si noe om hva du har planer om å vise i disse to kommende utstillingene?

Til Akershus vil jeg blant annet vise nye arbeider som blir en slags videreføring av Knegang. Jeg har jobbet med utgangspunkt i mer grunnleggende kroppsholdninger og undersøker videre hva som skjer når den affektive kroppen er med på å forme betingelsene for bevegelse, kommunikasjon og representasjon.

Til Melk skal jeg lage  et helt nytt arbeid, og det er for tidlig å mye om dette. Men det blir en videreføring av dette jeg er oppe i nå, men mer konsentrert. Jeg har også planer om skulpturelle innslag.

Installasjonsfoto fra utstillingen Kneganger på Galleri Galleberg.

Installasjonsfoto fra utstillingen Kneganger på Galleri Galleberg.

__

Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning på oslofotokunstskole.no.

Hold deg oppdatert ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s