Bilder av savn og lengsel

Christina Leithe Hansen åpnet forrige helg utstillingen «Tankar om Västvärldens Vishet» på Breadfield i Malmö. Vi har snakket med Christina om utstillingen der hun viser fotografier fra nordisk natur og Portugal, og om hvordan analog svart-hvitt fotografi gir følelsen hun er ute etter i bildene:

Christina Leithe Hansen - Tåke (Fog), 2016.

Christina Leithe Hansen – Tåke (Fog), 2016.

Du har nettopp åpnet utstillingen «Tankar om Västvärldens Vishet», bestående av en serie landskapsfotografier, det kunstnerstyrte fotogalleriet Breadfield i Malmö. Kan du fortelle om hva du viser i utstillingen, og stedene du har valgt å fotografere?

Motivene strekker seg fra nordisk natur til et sydlig landskap, hovedsakelig fra områder rundt Lisboa på Portugals vestkyst. I utstillingen viser jeg fem fotografier fra serien. Tema i serien er savn, og lengsel, et savn etter noe som er forbi og en lengsel etter det som kommer i framtiden. Lisboa har noen fantastiske hager, og i skogene finner man mange eksotiske planter som er importert som følge av en lang sjøfartstradisjon. I området rundt Sintra, en fantastisk by nord for Lisboa som har vært feriested for aristokrater, konger og evige romantikere, er skogen vill og ukjent, full av merkelige kombinasjoner av vekster og planter fra ulike steder i verden.

Christina Leithe Hansen - Palme (Palm), 2016.

Christina Leithe Hansen – Palme (Palm), 2016.

I en tekst som følger utstillingen sier du selv at prosjektet som du viser i utstillingen er inspirert av det portugisiske begrepet «saudade». Hva er betyr dette, og hvordan har det påvirket prosjektet ditt?

Min fascinasjon for det portugisiske begrepet saudade var mye av grunnen for at jeg reiste dit. I uttrykket saudade beskrives nettopp dette savnet som har vært utgangspunktet i denne serien, en emosjonell tilstand av nostalgisk eller dyp melankolsk lengsel etter noen eller noe som er fraværende, noen eller noe som man elsker. Saudade er beskrevet som den kjærlighet som forblir, etter at noen er borte.

Saudade er erindring av følelser, opplevelser, steder eller hendelser som en gang brakte spenning, glede, trivsel, og som på nytt utløser sansene og gjør at man lever igjen. En lengsel etter å oppleve det igjen blir drivkraften fremover. Når jeg jobber med nye serier leser jeg og undersøker ulike koblinger og referanser. Det var i denne undersøkelsen jeg lærte om begrepet. Jeg har en forkjærlighet for begreper som oppsummerer en større sammenheng av emosjon, tradisjon og kultur.

Installasjonsfoto fra utstillingen "Tankar om Västvärldens Vishet" på Breadfield, Malmö.

Installasjonsfoto fra utstillingen «Tankar om Västvärldens Vishet» på Breadfield, Malmö.

Du fotograferer i svarthvitt og med et analogt kamera. Hva er det som gjør at du ønsker å arbeide med film og kjemi? Hvor viktig er denne arbeidsformen og det analoge uttrykket for måten du jobber med fotografi?

Det er viktig og ikke viktig. Personlig liker jeg hele prosessen, med filmen, kjemien og tiden det tar før man ser bildene. Det kan være fordi jeg kommer fra en skulpturtradisjon, hvor jeg arbeidet med materialet over lengre tid. Prosessen med å stå i mørkerommet har jeg også brukt som del av den tematiske prosessen. Å stå alene og jobbe med bildene for å få fram den riktige følelsen, som i mitt prosjekt collection in black n white, er en meditativ og personlig skissering, som jeg tror påvirker publikums opplevelse og forståelse av prosjektet. Den sort-hvite estetikken bruker jeg som et filter for å samle uttrykket i bildene til én stemme og fortellerrolle.

Christina Leithe Hansen - Träder (Trees), 2016.

Christina Leithe Hansen – Träder (Trees), 2016.

 2017 blir et travelt år for deg, med separatutstillinger både Galleri BOA i Oslo og Agder Kunstsenter i Kristiansand i 2018 å arbeide fram mot. Hva arbeider du med til disse utstillingene?

Nå arbeider jeg med empati, eller det engelske ordet empathy. I 1909, ved universitetet i München, oversatte professor Theodor Lipps det tyske begrepet Einfühlung til det engelske ordet Empathy. Theodor Lipps var opptatt av kunst og estetikk, med fokus på filosofiske lære. Empathy, eller estetisk sympati, var hans hovedfelt. Jeg har vært interessert i empati i religion og kultur, og særlig hvordan det er tegn på det gode og riktige mennesket – omformet til sosial status om man beviser sin empati. Vi har sympati og omsorg, men jeg tror ikke det er så lett for oss mennesker å oppleve en ekte empatisk følelse. Derfor ble jeg veldig glad for å finne Lipps og hans kollegaers tanker og filosofi rundt dette begrepet. Det er selvsagt en lang tradisjon for å føle empati, selv om ordet er nytt. Men for Lipps dreier det seg om å bruke egne følelser til å oppleve omgivelser, naturen og ikke minst kunsten. Det var dette de diskuterte!

Det kommende året tar jeg turen lengre opp og ut i det norske fjellandskapet. Jeg planlegger fem turer ulike steder i Norge, hvor jeg skal oppsøke det ikoniske landskapet og utsikten. For første gang skal jeg ha med et storformatkamera, og det gleder jeg meg til. Første tur blir allerede i januar 2017, til Kirkenes og videre til Kjøllefjord, hvor jeg er invitert av tidsskriftet Uncertain States Scandinavia til å delta på et residencyopphold. En smakebit på mitt kommende prosjekt vil i denne sammenheng bli publisert i den kommende utgivelsen av Uncertain States Scandinavia, med lansering og utstilling på Shoot Gallery allerede i februar.

Utstillingen «Tankar om Västvärldens Vishet» av Christina Leithe Hansen vises på galleriet Breadfield i Malmö til 18.02.2017.

Christina Leithe Hansen - Stranden (Beach), 2016.

Christina Leithe Hansen – Stranden (Beach), 2016.

__

Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning på oslofotokunstskole.no.

Hold deg oppdatert ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s