Dag Alveng og Geir Moseids høydepunkter fra 2016

Nå som 2016 er bak oss har vi snakket med et knippe kunstnere om deres fotokunstfavoritter fra året som har gått. Les om årets høydepunkter innen kamerabasert kunst fra Dag Alveng og Geir Moseid

Dag Alveng, kunstner:

Installasjonsfoto fra utstillingen Why Do Things Get in a Muddle på Fotogalleriet, med Gary Hills videoverk av samme tittel. Foto: Istvan Virag

Installasjonsfoto fra utstillingen «Why Do Things Get in a Muddle» på Fotogalleriet, med Gary Hills videoverk av samme tittel til høyre, sammen med verk av Ingrid Eggen og Una Hunderi. Foto: Istvan Virag

Gary HillWhy Do Things Get in a Muddle? (videoverk)
Fotogalleriet, Oslo

Helt på slutten av året fikk jeg med meg Fotogalleriets utstilling som inkluderte videokunstneren Gary Hills video basert på en tekst fra Gregory Batesons bok “Steps to an Ecology of Mind”; Why Do Things get in a Muddle?(1984). For det første synes jeg Gary Hill er en fantastisk kunstner. Jeg ble for første gang kjent med hans videoinstallasjon “Tall Ships” på Documenta 9 i Kassel i 1992, før den senere ble vist på Museet for samtidskunst i Oslo.

For det andre er “Steps to an Ecology of Mind” en bok som gjorde et voldsomt inntrykk da jeg leste den på 70-tallet. Det er en av de sterkeste bøkene jeg har lest. For det tredje synes jeg det er strålende at Fotogalleriet viser kunstnere som er i et internasjonalt toppsjikt.

Michal Rovner – «Night» (utstilling)
Pace Gallery, New York

Pace Gallery i New York viste i oktober utstillingen ”Night” av Michal Rovner. Hele installasjonen og effekten var “breathtaking”, i et halvmørkt rom med store fotografier av dyr i natten som plutselig beveget seg … Det var overraskende magisk og effektfullt, selv om jeg ikke ble dypt beveget.

Mitch Epstein - Cloud #33, 2014 from the series Rocks and Clouds, 68 x 54 inch, Gelatin silver print. (C) Mitch Epstein, Courtesy of the Artist and Yancey Richardson Gallery

Mitch Epstein – Cloud #33, 2014 from the series Rocks and Clouds, 68 x 54 inch, Gelatin silver print. (C) Mitch Epstein, Courtesy of the Artist and Yancey Richardson Gallery

Mitch EpsteinRocks and Clouds (utstilling)
Yancey Richardson Gallery, New York

Til slutt velger jeg Mitch Epsteins utstilling “Rocks and Clouds” på Yancey Richardson Gallery i New York i oktober 2016. Fotografiene var store baryttforstørrelser av bylandskap med store himler med skyer, helanalogt mørkeromsarbeid fra 8 x 10” storformatnegativer. Dette er samme arbeidsform som jeg driver med selv, og derfor en utstilling “close to home” for meg. Dette er sjelden vare og fint å se. Mitch Epstein som tidligere har jobbet mest i farger, går i denne utstillingen altså tilbake til god gammeldags mørkeromsteknikk med analoge sølvgelatinkopier på baryttpapir.

Geir Moseid, kunstner:

Jonny Briggs - Comfort Object, 2012 - My Father and self wearing prosthetic mask of my Father's head 110 x 110 cm. Photomontage; 5 C-type Lambda prints, aluminium mounted and box framed.

Jonny Briggs – Comfort Object, 2012 – My Father and self wearing prosthetic mask of my Father’s head 110 x 110 cm. Photomontage; 5 C-type Lambda prints, aluminium mounted and box framed.

Jonny Briggs (utstilling)
Unseen Photo Fair, Amsterdam (representert av mc2gallery)

Jeg kom over et lite utvalg fotografier av Jonny Briggs på messen Unseen i Amsterdam. Ved første øyekast kunne det til forveksling vært et prosjekt av mange kunstnere, hvor fotografiets materialitet blir satt i fokus, men dette skulle vise seg å utgjøre kun en liten del i Briggs fotografiske kunstnerskap.

Verkene var i stor grad et opprør mot hans egen far, og farens blikk på både han og de andre familiemedlemmene opp gjennom barndommen. Ved å sende dette blikket tilbake på sine foreldre, gjennom sitt eget kamera, følte jeg at Briggs på en sårbar måte tok tilbake kontrollen over sine egne traumer og sin egen kamp mot sin far. Denne kampen skulle vise seg å ha rot i Briggs seksuelle legning, en legning hans far nektet å forholde seg til. Ved å utnytte seg av fotoalbumets estetikk og hjemmets gjenkjennelighet følte jeg allikevel at hans egne historie ikke ble dominerende, men snarere fikk meg til å tenke på min egen barndom, noe jeg fant veldig interessant.

Morten Andenæs - The Gift, 2016. Installasjonsfoto fra utstillingen "on closing in" på Galleri Riis, Oslo.

Morten Andenæs – The gift, 2016. Installasjonsfoto fra utstillingen «on closing in» på Galleri Riis, Oslo.

Morten Andenæson closing in (utstilling)
Galleri Riis, Oslo

Etter å ha sett de to foregående utstillingene til Andenæs på Riis fant jeg fjorårets «on closing in» veldig oppløftende. Den virket mindre tilbakeholden og modigere rent estetisk. Bilder av skyer og landskap i samspill med iscenesatte portretter og presise titler fikk meg til å gå i meg selv, snarere enn de enkelte motivene, noe jeg i mindre grad har klart ved tidligere anledninger. Det klamme teppet som har ligget over hans tidligere utstillinger var fortsatt til stede emosjonelt, som et misantropisk frampek, men det var også mer empati. Jeg opplevde det som et mer modent blikk, som også trakk mine tanker forbi vår egen velferdsstat og inn i større refleksjoner om europas kommende utfordringer, og i forlengelsen, min egen rolle i de komplekse problemstillingene.

Mayumi Hosokura

Mayumi Hosokura

IMA Magazine (tidsskrift)

IMA Magazine er et japansk fotomagasin som har holdt det gående siden 2012, men som jeg ikke har fått sett bredden av før i fjor. Under fotokunstmessen Unseen i Amsterdam fikk jeg gleden av å bla gjennom utgivelser fra de siste par årene, hvilket var utrolig inspirerende. Etter å ha kommet over Mayumi Hosokuras serie «Kazan» for en del år tilbake, en serie jeg opplevde som utrolig annerledes, rettet jeg blikket mot Japan. Mangfoldet og de forskjellige blikkene som opptrer både der og i andre asiatiske land er veldig forfriskende og verdt å oppsøke.

LES FLERE HØYDEPUNKTER FRA 2016 FRA KRISTIAN SKYLSTAD OG JASON HAVNERAAS HER.

__

Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning på oslofotokunstskole.no.

Hold deg oppdatert ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Advertisements

2 thoughts on “Dag Alveng og Geir Moseids høydepunkter fra 2016

  1. Tilbaketråkk: Kristian Skylstad og Jason Havneraas’ høydepunkter fra 2016 | Oslo Fotokunstskoles blogg

  2. Tilbaketråkk: Strand og Tunges høydepunkter fra 2016 | Oslo Fotokunstskoles blogg

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s