Linn Pedersen på Kunstnerforbundet

Til utstillingen Pupill har Linn Pedersen bygget et «forvokst polaroidkamera» som hun har benyttet til å lage flere av verkene i utstillingen. Vi har snakket med Linn om utstillingen på Kunstnerforbundet og om hvordan hun omfavner fotografiske feil og ukontrollerbare sider ved analog fotografi:

Installasjonsfoto fra Pupillen på Kunstnerforbundet av Linn Pedersen.

Installasjonsfoto fra utstillingen Pupill på Kunstnerforbundet av Linn Pedersen.

Gratulerer med utstillingen Pupill som vises i overlyssalen på Kunstnerforbundet. Hva viser du i utstillingen?

Tusen takk! Jeg viser en stor skulptur som er plassert midt i rommet, med cyanotypier og analoge print montert på veggene på innsiden. På veggene rundt henger det 13 portretter som er tatt med skulpturen/kameraet, i tillegg til noen mellomformatbilder.

Installasjonsfoto fra Pupillen på Kunstnerforbundet av Linn Pedersen.

Installasjonsfoto fra Pupill på Kunstnerforbundet av Linn Pedersen.

I midten av utstillingssalen står et byggverk som du tidligere har vist en variant av på Gimle Park & Skulptur i Kristiansand, der det fungerte som et kombinert studio og camera obscura. Kan du fortelle om bygget og hvordan du har benyttet det i arbeidet med utstillingen?

Bygget som står i overlyssalen er det samme som stod i skulpturparken Gimle Park & Skulptur. Jeg har demontert huset og tatt med selve kledningen, som har en overflate av forkullet tre, videre til utstillingen. I de ni månedene den har stått i parken til Agder Naturmuseum og Botaniske Hage, har jeg brukt skulpturen som studio og kamera.

Pupillen, som den het da den sto i parken, fungerte som et «forvokst polaroidkamera», hvor jeg eksponerte motiver gjennom en linse i veggen – og over på positivt fotopapir. Jeg hadde også en komplett fotolab inne i huset og fremkalte bildene der direkte. I perioden jeg brukte kameraet, fotograferte jeg alltid det samme utsnittet, med ulike personer og objekter i forgrunnen.

X - Linn Pedersen

Fra utstillingen Pupill av Linn Pedersen

Du har i flere av dine senere prosjekter jobbet med den alternative fotografiske prosessen cyanotypi, som er en fotografisk prosess med historiske røtter til 1800-tallet. Både cyanotypi og camera obscura har spilt sentrale roller i fotografiets tidlige historie, men er i dag erstattet av nyere og mer avansert teknologi. Hva er det som interesserer deg ved disse fordums arbeidsmåtene?

Helt siden jeg startet å jobbe med fotografi har jeg utelukkende jobbet analogt. Jeg startet med et mellomformatkamera, et MAMIYA 7 II som jeg kjøpte i 2003. Jeg har egentlig aldri vurdert eller forsøkt meg på å jobbe helt digitalt. Jeg har alltid likt å jobbe i mørkerom og jobbe med fotografi som et fysisk håndverk.

Det er også en ukontrollerbar faktor i den analoge prosessen, der fotografiske «feil» ofte kan gi interessante resultater. På samme måte blir jeg ofte fristet til å rette kamera mot sola, selv om det ikke frambringer de mest korrekte eksponeringene.

Jeg arbeider ofte med tredimensjonale objekter eller installasjoner i mine utstillinger, og den analoge «hands-on» metoden virker på mange måter tett forbundet med denne skulpturelle interessen.

Fra utstillingen Pupill av Linn Pedersen.

Fra utstillingen Pupill av Linn Pedersen.

I arbeidet med utstillingen har du latt deg inspirere av fotografiene til botaniker og fotograf Anna Atkins (1799-1881) og fotokunstpionér Julia Margaret Cameron (1815-1879). Hva er det ved nettopp disse to markante men ulike fotografene fra fotografiets tidlige dager som har fanget din interesse?

Jeg synes i utgangpunktet at det er fascinerende at det var to kvinner som markerte starten på den moderne fotografihistorien. Jeg føler samtidig en forbindelse til begge deres svært ulike metoder, både til Atkins vitenskapelige registreringer av planter og Camerons iscenesatte portretter. De benyttet begge sin umiddelbare nærhet (hagen, familien) som råstoffet i sine kunstnergjerninger, som også har vært nødvendig for meg i min situasjon som småbarnsmor og billedkunstner.

Fra utstillingen Pupill av Linn Pedersen.

Fra utstillingen Pupill av Linn Pedersen.

Utstillingen Pupill vises på Kunstnerforbundet til og med 19. mars.

Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning på oslofotokunstskole.no.

Hold deg oppdatert ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s