Fra medisinsk verktøy til kunst

OFKS eks-student Sebastian Cruz har jobbet med avansert medisinsk MR-teknologi til sitt eksamensprosjekt ved Akademin Valand i Gøteborg. Vi har snakket med Sebastian om prosjektet og om årene på kunstskolen i Gøteborg:

Installasjonsfoto av prosjektet Magnetic Fields and Pulses of Radio Wave Energy av Sebastian Cruz på Röda Sten Konsthall.

I avgangsutstillingen på Röda Sten Konsthall viste du eksamensprosjektet ditt «Magnetic Fields and Pulses of Radio Wave Energy». Kan du fortelle om prosjektet?

Prosjektets utgangspunkt er hjernens ellers usynlige landskap som utforskes gjennom MR-teknologi og den medisinske programvaren som gjør det mulig å navigere og utforske hjernebildene. Jeg ble interessert i å undersøke rommet som teknologien skaper, ved å bruke disse medisinske verktøyene i en ikke-medisinsk kontekst. I motsetning til slik teknologien vanligvis brukes som en objektiv dokumentasjon baserer prosjektet seg på subjektive erfaringer og oppfatninger. Teknologien fungerer som et verktøy som utvider synssansen og synliggjør noe man ikke kan se med det blotte øye, liksom et mikroskop eller et teleskop. Gjennom utstillingen forsøkte jeg å skape et rom der fotografiene viser rester av denne utforskingen, da den kun viser fragmenter av det totale materialet som er på over 600 bilder.

Installasjonsfoto av prosjektet Magnetic Fields and Pulses of Radio Wave Energy av Sebastian Cruz på Röda Sten Konsthall.

I arbeidet med eksamensprosjektet ditt har du benyttet deg av avansert medisinske MR-skannings utstyr.  Hva var det som fikk deg til å interessere deg for MR-teknologi, og hvordan har det vært å arbeide med denne teknikken?

Jeg ble interessert i den medisinske teknologien etter en sykkelulykke for et par år tilbake hvorpå de scannet hjernen min med en MR-maskin. Ulykkesopplevelsen der jeg erfarte en sterk mangel på kontroll skapte et behov i meg for å ta kontroll over narrativet for å snu den negative erfaringen til noe positivt. Å kunne bruke den medisinske teknologien med en helt annen tilnærming har vært veldig spennende. På et vis har den fungert som et avbildningsverktøy, lik et kamera, men teknologien ble først og fremst et utgangspunkt og et verktøy som arbeidsprosessen utviklet seg fra og med. Materialet som den bidro til var en del av middelet mot målet, men ikke målet i seg selv.

Installasjonsfoto av prosjektet Magnetic Fields and Pulses of Radio Wave Energy av Sebastian Cruz på Röda Sten Konsthall.

De siste tre årene har du studert ved Akademin Valand, som er den eneste spesialisert høyere utdanning innen fotografisk kunst i Skandinavia. Hvorfor ønsket du å ta en kunstutdanning med fokus på fotografi, og hvordan har det vært å være student i Gøteborg?

For meg har det viktigste vært å finne en arena der jeg kunne fortsette å utvikle min kunstneriske praksis. Jeg var heldig som kom inn ved Akademin Valand som gav meg muligheter til nettopp dette. I utgangspunktet var det ikke nødvendig for meg at utdanningen kun hadde fokus på fotografi, da jeg tenkte at jeg også kunne ha stort utbytte av en kontekst med interesse for flere kunstformer. Valand gir mulighet til en bredere tilnærming ettersom ulike disipliner treffes i det daglige, og studenter fra de ulike studieprogrammene har tett kontakt og gir en gjensidig påvirkning til de ulike retningene. Som student kan du i prinsippet drive med det du er interessert i, med og uten kamera. På innholdssiden i studiet må jeg allikevel si at jeg kunne ønske et bredere fokus, da programmet i stor grad er ensidig rettet mot fotografi og begrenser muligheter for å velge inn andre kunstemner i bachelorgraden.

Før du startet i Gøteborg gikk du to år på Oslo Fotokunstskole. I hvilken grad opplever du at skolen forberedte deg for videre høyere studier?

Fra OFKS lærte jeg mye av både bruk av kamera som teknikk men også bruk av fotografi i en større sammenheng og som et verktøy for uttrykk. Jeg opplevde å starte ved akademiet i Gøteborg med mye kunnskap, både på teorisiden samt teknikkmessig. Jeg følte meg også på et vis bortskjemt etter to år på OFKS der du har mye ressurser tilgjengelig, særlig med hvor mye tid lærerne vier den enkelte elev og deres engasjement i elevenes prosjekter. På akademiet må man i større grad være selvgående noe som er mer krevende. Jeg savnet også onsdagsforelesningene.

Hva er planen nå som du er ferdig i Gøteborg? Blir du i Sverige eller kommer du til å flytte tilbake til Oslo?

Nå er planen min å flytte tilbake til Oslo og tilbringe sommeren med datteren min som ble født forrige sommer. Jeg leter etter et atelier, og håper på å kunne bruke tiden min på en inntektsgivende jobb parallelt med egne kunstprosjekter.

SEBASTIAN CRUZ VAR STUDENT PÅ OSLO FOTOKUNSTSKOLE 2012-2014.
SØK SKOLEPLASS PÅ OSLO FOTOKUNSTSKOLE HER (HELTID OG DELTID)

Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning på oslofotokunstskole.no.

Hold deg oppdatert ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s