Fotografisk tolkning av kvinner på sokkel

I tre år har kunstner og fotograf Marte Aas reist Norge på kryss og tvers for å fotografere statuer og byster av kvinner og deres omgivelser.  – Statuer av kvinner får ofte en mindre fremtredende plassering enn statuer av menn, sier Aas. Nå er bildene samlet mellom to permer i boken «Fast plass – Norske kvinner på sokkel«.

Byste av Norges avisredaktør Birgit Borgersen Wiik, fotografert av Marte Aas til boken «Fast plass – Norske kvinner på sokkel».

Du er aktuell med boken «Fast plass – Norske kvinner på sokkel«. Kan du fortelle litt om hva prosjektet handler om og om bakgrunnen for hvordan boken er blitt til?

Prosjektet ble startet av Hilde Herming og Nora Ceciliedatter Nerdrum. De hadde fulgt diskusjonen rundt oppføringen av en statue av Christian Frederik utenfor Stortinget i forbindelse med 200-årsjubileet for grunnloven. De var overrasket over at det ikke ble oppført noe stemmerettsmonument i forbindelse med 100-årsjubileet for kvinners stemmerett i 2013. De stilte seg spørsmålet «hvorfor er det så få navngitte kvinner i våre offentlige uterom». Dette førte til en interesse for å kartlegge hvilke kvinner som står på sokkel rundt omkring i Norges land. I et samarbeid med Norske kunstforeninger ble et registreringsarbeid satt i gang. Jeg ble spurt om å fotografere de registrerte statuene og takket med en gang ja. Jeg syntes det var et viktig og interessant prosjekt å være med på. Boka har blitt laget med Hilde Herming som prosjektleder og redaktør. Kristin Brandtsegg Johansen har forfattet biografiene til de ulike kvinnene på sokkel og i tillegg har boka tekster av Olga Schmedling, Helge Jordheim og Torunn Liven. Boka er utgitt på Forlaget Press.

Statue av stortingspolitiker Klara Amalie Skoglund, fotografert av Marte Aas til boken «Fast plass – Norske kvinner på sokkel».

Flere av bildene vitner om mer eller mindre heldige plasseringer av disse statuene i det offentlige rom. Hvilken rolle har statuenes plassering og omgivelser fått spille når du har fotografert bildene i boken?

For meg har det vært helt essensielt å tolke disse statuene i lys av omgivelsene de står i. Man kan selvfølgelig se på en statue i offentlig rom som et autonomt kunstverk, men etter min mening er dette objektet alltid påvirket av sine omgivelser og den konteksten den er satt inn i. En statue er et offentlig minnesmerke som er satt opp for å hedre et minne som en kollektiv erindring og blir derfor en del av vår kollektive identitet. Minnesmerker legitimerer steder, de kan forskjønne, men også være i veien, bli misskjøttet eller oversett. Det å undersøke hvilken forbindelse disse objektene har med omgivelsene har vært mitt fokus. Jeg har alltid vært interessert i å forsøke å finne mellomrommene, det som ikke skal synes, det som ikke er definert. Der finnes en alternativ fortelling om det offentlige rommet som felleskapets arena. Statuer av kvinner får ofte en mindre fremtredende plassering enn statuer av menn. Hvordan har man tenkt når man har plassert disse kvinnene på sokkel, hvilke steder har blitt regnet som passende for dem? Hva gjør skulpturene med omgivelsene de er satt inn i? Dette er spørsmål jeg har hatt i bakhodet når jeg har fotografert.

Byste av kvinnesakspionér Fernanda Nissen, fotografert av Marte Aas til boken «Fast plass – Norske kvinner på sokkel».

For å ta bildene i boken har du reist landet på kryss og tvers de siste tre årene, ofte uten å vite hva du går til før du ankommer statuen som skal fotograferes. Hvordan har det vært å jobbe med dette som utgangspunkt? Og hvordan har du gått frem for å finne statuene som er fotografert i boken?

Det har blitt mye googling og mye kartlesing. Noen av statuene var registrert med nøyaktig plassering, men de fleste var bare registrert på steder eller byer. I noen tilfeller har jeg ringt til kommunehuset på ulike steder for å spørre om plassering og har alltid fått god hjelp. Folk er ofte stolte av minnesmerkene sine. Jeg har brukt alle mulige fremkomstmidler; bil, båt, buss, sykkel og fly. Og har i de fleste tilfeller vært prisgitt været. Når jeg hadde reist en hel dag for å komme til et sted, så gikk det ikke an å snu og komme tilbake dagen etter selv om regnet hølja ned. Det har vært interessant og utfordrende å måtte gjøre det beste ut av situasjonen fordi jeg ikke har kunnet kontrollere lys- og værforhold eller plasseringen av statuen.

Byste av den første kvinnelege ordføraren i Norge Aasa Helgesen, fotografert av Marte Aas til boken «Fast plass – Norske kvinner på sokkel».

Statuene og bystene som du har fotografert representerer kvinner som har spilt en sentral rolle i vårt lands historie, foreviget i bronse og sten av skulptører og kunstnere. Du er selv kunstner, i hvilken grad har du forholdt deg til å skulle fremstille disse kunstverkene på sine egne premisser, eller på en måte som opphavspersonen bak skulpturen vil sette pris på?

Jeg har ikke sett det som min oppgave å gjengi statuene på noe annet enn mine egne premisser. Fordi jeg har vært opptatt av konteksten og byrommet de forholder seg til og å tolke dette, så er det i noen tilfeller slik at statuen ikke en gang vises spesielt godt. Mange av dem er fotografert bakfra, i sterkt motlys eller på lang avstand. Samtidig har jeg forsøkt å vise objektene på en god måte. Men det kan nok allikevel tenkes at opphavspersonene til statuene ikke er spesielt godt fornøyd med min gjengivelse av verkene deres. På samme tid så representerer de forhåpentligvis en beskrivelse av statuene i en videre kontekst, innskrevet i en større sammenheng. Materialet i boka skal overføres til Kvinnemuseet på Kongsvinger slik at vi får et nasjonalt arkiv som oppdateres etterhvert som flere minnesmerker kommer til. Der blir både statuens plassering, opphavsmann, biografiske data om den avbildede og hvem som har finansiert minnesmerket, registrert. Fast Plass er på mange måter erstatningen for monumentet som ikke ble oppført i 2013.

Statue av trolldomsdømte Lisbet Nypan, fotografert av Marte Aas til boken «Fast plass – Norske kvinner på sokkel».

BOKEN «FAST PLASS – NORSKE KVINNER PÅ SOKKEL» ER UTGITT PÅ FORLAGET PRESS. LES MER OM BOKEN PÅ FORLAGETS HJEMMESIDE. MARTE AAS HAR VED FLERE ANLEDNINGER VIRKET SOM GJESTELÆRER PÅ OSLO FOTOKUNSTSKOLE.

Ønsker du å studere fotografi? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass med løpende opptak gjennom sommeren for heltids- og deltidsstudium (kveld). Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning på oslofotokunstskole.no. Hold deg oppdatert ved å følge oss på Facebook. Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s