Fotografisk bregnefeber

I utstillingen Forest Glas & Fern Crystals på Oslo Prosjektrom utforsker OFKS eks-student Andrea Grundt Johns bregneplanter og kameraløst fotografi. Vi har snakket med Andrea om utstillingen:

Untitled (ash scans serie 1-10), fra utstillingen Forest Glas & Fern Crystals.


Gratulerer med utstillingen Forest Glas & Fern Crystals på Oslo Prosjektrom. Hva får publikum se i utstillingen?

Tusen takk. Utstillingen består av to bildeserier og to installasjoner som utforsker mytologiske og alkymistiske sider ved bregnen, med utgangspunkt i et sitat fra filosof Gaston Bachelards bok The Poetics of Space.

Bregner har tidligere blitt brukt til å lage glass, som surrogat for mel, og de skal ha vernet mot vetter og onde krefter. Bregnefrø kunne gjøre en usynlig og forkullede bregner ble forvandlet til krystaller. Den ene installasjonen prøver å gjenskape denne siste myten, nemlig at bregneaske kan bli til krystaller i form av bregneskudd – som en fugl føniks. Krystalliseringsprosessen vil foregå under utstillingen, og utfallet er høyst uvisst.

Skissebilde fra serien Filicology II, botanical paper farget i bregnevann (samme ark, sees her fra for- og bakside)


Bildene blir i en tekst som følger utstillingen omtalt som ”kameraløst og skulpturelt fotografi” Hvordan lager du verkene?

Tilnærmingen min til fotografiet er intuitiv, prosessbasert og eksperimentell. Jeg utforsker det kameraløse, materielle og substansielle fotografiet i søken etter en form for tomhet. Målet er å se med andre sanser og å utfordre vår oppfattelse av tid, sted og rom. Arbeidsmetoden er ofte nøye koreograferte prosesser, hvor tidsaspektet står sentralt under både prosessen og utstillingen.

Til Forest Glass & Fern Crystals har jeg blant annet jobbet med serien Filicology II (2017) (lat. for studie av bregner) som er en serie bilder skapt ved å farge botanisk papir i bregnevann. Ulike typer bregner kokes for å utvinne farge. Tiden papiret blir liggende i bregnevannet – eksponeringstiden på papiret – skifter. Papiret som brukes, botanical ultra smooth, er spesialutviklet for å tilfredsstille de behov som er etterspurt ved botaniske malerier. Resultatet er en serie kameraløse selvportrett av bregnen. Arkene blir farget på begge sider og tar dermed en tredimensjonal form.

I serien untitled, ash scans (2017) har jeg lagt bregneaske på botanisk papir mellom to plexiglassplater. Disse scannes så på en flatbed scanner. Mellom hvert bilde ristes platene slik at asken flytter på seg og skaper et nytt motiv. Asken hoper seg opp andre steder samtidig som den under hver risting tegner nye spor i arket. Begge teknikkene ble til i løpet av prosessen.

Prosessbilde fra farging av papir i bregnevann.


Bregner spiller en helt spesiell rolle i utstillingen. Hva er det med nettopp disse plantene som interesserer deg

Interessen for akkurat bregner dukket opp gjennom sitatet fra The Poetics of Space av Bachelard. Jeg leste boken på et tidspunkt hvor jeg jobbet mye med speil og forvandlingen til krystaller var det som først fanget min oppmerksomhet. Derfra begynte jeg å lese meg opp på bregner og bregnens kulturhistorie og ble muligens litt smittet av det som under Viktoriansk tid ble kalt for pteridomania, eller bregnefeber. Dette har resultert i denne utstillingen samt et annet verk som lanseres senere i høst. Følg med!

Untitled (ash scan 6), fra utstillingen Forest Glas & Fern Crystals


UTSTILLINGEN FOREST GLAS & FERN CRYSTALS AV ANDREA GRUNDT JOHNS VISES PÅ OSLO PROSJEKTROM (PLATOUSGT. 18) I PERIODEN 31.08.-17.09. ÅPNING TORSDAG 31.08. KL. 18-20.

Ønsker du å studere fotografi? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass med løpende opptak for heltids- og deltidsstudium (kveld). Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning på oslofotokunstskole.no. Hold deg oppdatert ved å følge oss på Facebook. Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Advertisements

One thought on “Fotografisk bregnefeber

  1. Tilbaketråkk: Sprøytemidler, marginalisering, bregner og global urbanisering i fire nye Angles | Oslo Fotokunstskoles blogg

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s