Satser på fotokunst

Henie Onstad kunstsenter har spilt en viktig rolle for fotokunst i Norge. Nå skal museet satse på fotografi ved å fokusere på både etablert og mindre kjente fotokunstnere, og det skal ansettes en egen kurator for fotografi. Vi har snakket med direktør Tone Hansen om den ambisiøse satsningen:   

Ideaxa (1993). «Portraits». ©Catherine Opie. Courtesy Regen Projects, Los Angeles & Peder Lund, Oslo

Henie Onstad kunstsenter var en pioner blant norske museer ved tidlig å satse på fotokunst på 1980-tallet. Nå sparker dere i gang en ambisiøs femårig satsning på fotokunst. Kan du si noe om denne femårsplanen og hvorfor du mener at den er nødvendig?

– Vi lever i en tid hvor fotografiet omgir oss overalt. De aller fleste av oss bærer et kamera i lommen. Kunnskap og forståelse om fotografiets betydning i kommunikasjonen er derfor viktigere enn noen gang. Nå vil vi jobbe for at stadig flere skal oppleve foto på Henie Onstad.

JD (2008) . «High-School Football». ©Catherine Opie. Courtesy Regen Projects, Los Angeles & Peder Lund, Oslo

Dere innleder satsningen med en separatutstilling med den amerikanske kunstneren Catherine Opie 6. oktober, og over nyttår åpner en stor utstilling med den norske fotokunstnestoren Dag Alveng. De siste årene har dere vist store utstillinger med Kåre Kivijärvi og Torbjørn Rødland. Vil den femårige satsningen fortsette denne linjen med retrospektive utstillinger av allerede etablerte kunstnerskap?

– Vi ønsker både å jobbe med yngre og mindre kjente fotografer i tillegg til etablerte størrelser og store stjerner innen feltet. Henie Onstad Kunstsenter er et sted som både løfter og utvikler nytt talent samtidig som institusjonen kan presenterer de virkelig store fotoutstillingene i Norge. Alt dette henger sammen, og vi mener både det norske fotomiljøet og det generelle publikum vil ha stor glede av å se et stort spenn av ulike fotoutstillinger på Høvikodden. Når Henie Onstad henter store internasjonale fotografer til landet vil vi også jobbe for at norske fotografer og det norske feltet får spesielle muligheter til å møte disse kunstnerne. For eksempel har vi satt opp et gratis halvdagsseminar med Catherine Opie 6. oktober, hvor hun selv og i samtale tilbyr en helt unik sjanse til å bli bedre kjent med hennes kunstnerskap.

Oliver & Mrs. Nibbles (2012), fra serien «Portraits and Landscapes» (2012-2017). ©Catherine Opie. Courtesy Regen Projects, Los Angeles & Peder Lund, Oslo.

I et intervju i Aftenposten uttrykker du en ambisjon om at Henie Onstad kunstsenter skal «bygge opp et fagmiljø for kamerabasert kunst». Hvordan skal dere gjøre dette?

– Det aller første vi gjør, er å ansette en fotokurator som skal jobbe med fotoutstillingene på Høvikodden. Stillingen er allerede utlyst og den vi ansetter vil være en sentral person i satsingen. Sammen med den nye fotokuratoren vil fotoprogrammet finne sin endelige form. I tillegg til dette oppretter vi flere kurs og en målrettet satsing på fotografi gjennom formidling. For eksempel er vi allerede i gang med et fotokurs for ungdom i samarbeid med Fotogalleriet. Det første kurset kjøres nå i høstferien, første uke i oktober.

Bo (1991). «Being and Havinig». ©Catherine Opie. Courtesy Regen Projects, Los Angeles & Peder Lund, Oslo

I et samtidskunstfelt der mange aktører opplever det som en utfordring å finne private sponsorer blir denne satsningen realisert i samarbeid med en imponerende liste samarbeidspartnere som ABG Sundal Collier, Aars, Varner og Kolonihagen, i tillegg til Stiftelsen Fritt ord. Har fokuset på fotokunst spilt en rolle i å tiltrekke seg private samarbeidspartnerne?

– Vi er svært glade for å ha fått med oss så mange og gode samarbeidspartnere til dette prosjektet. Dette er aktører som alle har et hjerte og en spesiell interesse for kunstfotografi. Å finne private sponsorer krever at man finner noen felles interesser som har betydning for begge parter. I dette tilfellet er vi glade for at det kan komme kunstfotografiet til gode.

Lawrence (Black Shirt), (2012). «Portraits and Landscapes» (2012-2017). ©Catherine Opie. Courtesy Regen Projects, Los Angeles & Peder Lund, Oslo.

ILLUSTRASJONENE TIL INTERVJUET ER FRA UTSTILLINGEN CATHERINE OPIE – ET ØYE FOR VERDEN SOM ER ÅPEN I PERIODEN 06.10. – 07.01. PÅ HENIE ONSTAD KUNSTSENTER.

Ønsker du å studere fotografi? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass med løpende opptak gjennom sommeren for heltids- og deltidsstudium (kveld). Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning på oslofotokunstskole.no.

Hold deg oppdatert ved å følge oss på Facebook.
Følg skolehverdagen på vår Instagram.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s