Mellom fotografi og abstrakt maleri

Ved å male og skrape direkte på fotografisk film lager Hedevig Anker bilder som hun beskriver som «et sted midt mellom maleri og fotografi». Vi har snakket med Hedevig som er utstillingsaktuell med «På andre siden av sort» på Kunstnerforbundet.

Fra utstillingen «På andre siden av sort» av Hedevig Anker på Kunstnerforbundet.

Gratulerer med «På andre siden av sort», din andre soloutstilling på Kunstnerforbundet! Hva får publikum se i utstillingen?

Man får se et lite utvalg negativmalerier, et prosjekt jeg innledet i 2016. Noen av bildene ble vist på Lillehammer Kunstmuseum i fjor og noen er nye. Bildene er malt på negativ fargefilm, kopiert analogt og teknisk sett befinner de seg dermed et sted midt mellom maleri og fotografi.

Installasjonsfoto fra utstillingen «På andre siden av sort» av Hedevig Anker på Kunstnerforbundet.

Hva var det som fikk deg til å starte å eksperimentere med kameraløse bilder og vannfarge på negativer?

Fotografiet gjengir det synlige, det som kan kjennes som en ubetydelig overflate. Jeg har blitt mer og mer bevisst det store omfang av følelser og forestillinger som filtrerer våre perspektiv, og som gjør at selv om vi ser de samme tingene, er det ofte med helt forskjellige blikk, og helt ulike forutsetninger. Det synlige er altså relativt. Utstillingens tittel «På andre siden av sort» tenker jeg som å se verden fra baksiden av den overflaten vi vanligvis forholder oss til, der ting blir abstrakt.

Fra utstillingen «På andre siden av sort» av Hedevig Anker på Kunstnerforbundet.

I teksten ”Bilder som sklir” i boken Hedevig Anker” utgitt av Teknisk Industri leser kunstkritiker Arve Rød hele din fotografiske produksjon i lys av malerihistorien, og omtaler metoden med å male på negativer som ”en abstrakt ekspresjonist i miniatyr”. Hvilken betydning vil du selv si at maleriet har hatt for din fotografiske praksis?

Jeg forholder meg nok sterkere til maleri enn fotografi. Det er her jeg henter inspirasjon. Alt fra ung-renessanse til abstrakt maleri. Gerhard Richter har vært sentral for meg i det at han beveger seg sømløst mellom fotografisk representasjon og total abstraksjon. Akkurat nå er jeg spesielt opptatt av Cy Twombly. Bildene hans er veldig åpenbare og samtidig helt uforståelige. Det sette, som i det fotograferte, knytter seg ofte til det tenkte. Jeg er mer nysgjerrig på alt det som foregår utenom tenkningen. I arbeidet med negativmaleriene kommer jeg litt tettere på ukontrollerbare felt i bevisstheten, der blikket mister oversikten.

Fra utstillingen «På andre siden av sort» av Hedevig Anker på Kunstnerforbundet.

I fremstillingen av verkene maler og skraper du direkte på mellomformat fargefilm, og forstørrer disse som c-print i mørkerommet, opp til størrelser som noen ganger er mer enn 1×1 meter. Emulsjonen som du maler på er imidlertid kun 6 cm bred, og fargene er negative. Hvilken rolle spiller tilfeldigheter og spontanitet i prosessen bak verkene?

Dette er en veldig ukontrollerbar prosess, når filmen er våt er den såpeglatt, emulsjonen sklir unna, og det blir lett sår og rifter på filmens overflate. Arbeidet er både tilfeldig og spontant, og veldig materielt. Når filmen er tørr er arbeidet som med vanlig fotografering; jeg scanner alt for å se om det er noe jeg kan å bruke, men det er først når jeg kopierer analogt at ser jeg hva bildene faktisk er, det er da farger og kontrast kommer til syne og begrensingene i negativet kommer til sin rett.

Installasjonsfoto fra utstillingen «På andre siden av sort» av Hedevig Anker på Kunstnerforbundet.

UTSTILLINGEN «PÅ ANDRE SIDEN AV SORT» AV HEDEVIG ANKER VISES PÅ KUNSTNERFORBUNDET I PERIODEN 19.10. – 19.11. ÅPNING TORSDAG 19.10. KL. 18-20.

Ønsker du å studere fotografi? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass med løpende opptak gjennom sommeren for heltids- og deltidsstudium (kveld). Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i lyse og velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning på oslofotokunstskole.no.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s