Geir Moseid på Haugar

OFKS-lærer Geir Moseid er i disse dager aktuell i utstillingen «Hen – Flytende kjønn» på Haugar Vestfold kunstmuseum. Vi har snakket med Geir om de nye bildene han viser i utstillingen:

Geir Moseid – Double-dealing. 2018. 160 x 125 cm

Du deltar i den kritikerroste utstillingen «Hen – Flytende kjønn» på Haugar Vestfold kunstmuseum. Hva viser du?

Jeg viser et utvalg av eldre og nyere arbeider fra den pågående serien Beyond the Veil. Her gransker jeg kjønnsroller og identitet, samtidig som jeg problematiserer menneskers bevissthet rundt fotografiske sjangere og troverdighet.

I utstillingen viser du flere helt nye verk for aller første gang, blant annet noen fotografier som har fått en noe uortodoks digital etterbehandling. Kan du fortelle litt om disse bildene og hvordan de er laget?

Arbeidene du refererer til bærer titlene Caster Semenya (War on Words) I og II. Idretten har et veldig skarpt skille mellom det mannlige og det kvinnelige, og dette ble gjort veldig synlig da Caster Semenya vant VM-gull i 2009. Der ble seiersrunden hennes avbrutt av en funksjonær, fordi IAAF (International Association of Athletics Federations) tre timer før finalen hadde besluttet at hun skulle gjennomgå en kjønnstest. Hun ble senere frikjent og har siden fortsatt å konkurrere som kvinne, men møter fortsatt pipekonserter. Mistenkeliggjøringen rundt hennes kjønnsidentitet fortsetter dessverre. Denne prosessen ble for meg nok et bilde på en stigmatiserende tankegang, og noe jeg ønsket å ta tak i.

Så jeg lastet ned et bilde av henne på nett og gjorde den digitale billedfilen om til tekst. Deretter søkte jeg opp nedsettende ord og uttrykk mot kvinner og lesbiske, og kopierte disse vilkårlig inn i filen. Deretter gjorde jeg tekstfilen om til en bildefil igjen. Denne behandlingen ga bildet en påtvunget forandring og reflekterer i så måte over hvordan språket vi bruker om oss selv og andre er med på å forme menneskers forhold til seg selv, på godt og vondt.

Geir Moseid – Caster Semenya (War on Words) II. 2018. 50 x 40 cm

Utstillingens tematikk, om hvordan kjønn og identitet er konvensjonsbetinget, er noe som du har tematisert over flere år i dine fotografier. Hva var det som først vekket din interesse for å arbeide kunstnerisk med dette?

Det startet med at jeg ville ha et fokus på det mannlige idealet. Maskulinitet er jo selvfølgelig ikke konvensjonsbetinget, selv om mange tilsynelatende har stereotypiske tanker om det. For meg er det “mannlige” og det “maskuline” komplekse og bevegelige begreper som jeg forsøker å oppfordre betrakteren å reflektere over, både hva seksualitet, kropp og identitet angår.

Geir Moseid – Caster Semenya (War on Words) I. 2018. 50 x 40 cm

I en anmeldelse i Vårt Land skriver kunstkritiker Kjetil Røed at du i dine bilder ”peker på at språket vi bruker om andre speiler oss selv”, og han beskriver videre ett av dine bilder: ”en mannsskikkelse, litt forsagt, sittende på gulvet itrukket damestrømper. En hybrid figur, helt åpenbart, men det er speilet han holder opp foran ansiktet som fanger meg, ikke kjønnsidentiteten. I stedet for å se en annens ansikt ser vi vårt eget, som for å minne oss på kategorisk forståelse av hvem andre er også vil gripe inn i – og kanskje forgrove – vår egen selvforståelse.” Som fotograf, hva er dine tanker om hvordan det fotografiske språket som vi bruker for å formidle oss selv og andre former vår tilnærming til kjønnsroller?

Det fotografiske språket som de aller fleste kjenner best til stammer fra det kommersielle fotografiet. Beklageligvis bygger majoriteten av disse kommersielle visuelle stimuliene opp under stereotypiske og konforme bilder av hvem vi er, eller snarere “bør” være, særlig hva kjønnsroller angår. Ved å låne denne visualiteten og gester fra populærkulturen peker jeg mot denne problemstillingen i et håp om at vi alle bør ha et mer bevisst forhold til hvordan de kommersielle kreftene i for stor grad styrer vårt forhold til kropp og vår seksualitet.

Ved å utnytte kodene og konvensjonene en gitt sjanger bærer med seg, for så å komplisere dette forholdet gjennom en hybrid, forstyrres forholdet mellom subjekt, betrakter og kunstner. Slik fremtrer nye ideer om hvordan et fotografi kan opptre på bakgrunn av kontekst og presentasjon. Dermed oppstår nye lesninger av situasjonene og subjektet, som hverken overser forskjeller eller bekrefter de som marginale. Således peker arbeidene mine i retning av våre felles psykologiske erfaringer om det å være menneske.

I det samtidige norske fotografiet utfordres mediet til stadighet, men det kan synes som om det er en mangel på prosjekter som utfordrer de kodene som ligger til grunn for vår kulturelle billedforståelse, og i forlengelsen av dette, hvordan vi leser bilder. Her er det rom for en distansering fra det opplagte slik at nye refleksjoner kan nå frem, og kjønnsproblematikk er en av flere aspekter jeg jobber med under utstillingen på Haugar.

Geir Moseid – Guise. 2018. 60 x 50 cm

I TILLEGG TIL OFKS-LÆRER GEIR MOSEID VISES VIDEOVERKET XXoY AV OFKS EKS-STUDENT LESIA VASYLCHENKO I UTSTILLINGEN. VERKET BLE LAGET MENS LESIA STUDERTE PÅ OSLO FOTOKUNSTSKOLE I 2016. UTSTILLINGEN «HEN – FLYTENDE KJØNN» VISES PÅ HAUGAR VESTFOLD KUNSTMUSEUM I TØNSBERG TIL OG MED 06. MAI 2018.

DELTAKENDE KUNSTNERE: MARIT VICTORIA WULFF ANDREASSEN, ANATOLY BELOW, BOLETTE BERG & MARIE HØEG, DANIA BURGER, ROXY FARHAT & KAKAN HERMANSSON, TONJE GJEVJON, NAN GOLDIN, TIMOTHY GREENFIELD-SANDERS, NARVE HOVDENAKK, ANE LAN, MANOEL MARQUES LERIN, CARLO MARIA MARIANI, RAFAEL MEGALL, BJARNE MELGAARD, GEIR MOSEID, ASTRID RUNDE SAXEGAARD, FIN SERCK-HANSSEN, ANDRES SERRANO, KJARTAN SLETTEMARK, SILLE STORIHLE, CHRISTER STRÖMHOLM, VIBEKE TANDBERG, LESIA VASYLCHENKO, SYNNØVE SIZOU G. WETTEN OG MING WONG.

Ønsker du å studere fotografi? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning på oslofotokunstskole.no.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s