Instagram + kunstteori = sant

I Sveinn Fannar Jóhannssons siste utstilling går hardcore kunstteori, konseptkunst og bildedelingstjenesten Instagram opp i en høyere enhet. Vi har snakket med Sveinn om utstillingen, og om hvordan strategier fra konseptkunsten er blitt hverdagssyssel for folk flest i sosiale medier:

Installasjonsfoto fra Sveinn Fannar Jóhannssons utstilling «Recent Works and Other Myths» på MELK.

Utstillingen din «Recent Works and Other Myths» går snart inn i sin siste helg på MELK. Hva viser du i utstillingen?

Utstillingen består av 54 nye verk som kombinerer tekst og fotografi, i interaksjon med publikum via sosiale medier.

I prosjektet har du tatt utgangspunkt i den innflytelsesrike essaysamlingen «The Originality of the Avant-Garde and Other Myths» av Rosalind Krauss, en av de virkelige store navnene innen nyere kunstkritikk. Hvorfor nettopp denne boken? Og kan du fortelle litt om hvordan du har benyttet den i prosjektet ditt?

Det startet da jeg drev og lette etter tekstmateriale i forbindelse med ett annet prosjekt og kom over essayet ”Notes on the Index”, noe som førte til at jeg lette frem Krauss’ essaysamling fra hyllene. Noen av tekstene drøfter hvordan post-modernismen var med på å tvinge frem nye forståelser av kunst som følge av en stilendring i det 20. århundrets kunstproduksjon. Blant temaene er forholdet mellom fotografi, tekst og det fysiske; hva skulptur er og kan være, problemstillinger jeg selv har vært opptatt av i mine egne verk. Dette gjensynet inspirerte meg til å tenke på hvordan disse tekstene kan brukes i dag og jeg begynte å støvsuge markedet for brukt- og bibliotekeksemplarer der tidligere lesere har understreket og kommentert passasjer i innholdet for å markere viktige eller interessante poenger. Disse tekstutdragene har så blitt kombinert med mine egne fotografier og endt opp som collagebaserte verk i utstillingen.

Sveinn Fannar Jóhannsson – Recent Works and Other Myths, 2018. Inkjet print on Canson Platine Fibre Rag, iBond 
and bookpage on Canson Conservation Board, Schott Mirogard Plus glass/Framed. 35,7 x 27,6 x 3 cm. Unique

Et annet sentralt aspekt i prosjektet ditt er bildedelingstjenesten Instagram, som er en gjenganger i alle verkene i utstillingen, i form av screenshots av dine egne poster med bilder, tekst og kommentarer. Hvordan vil du beskrive ditt forhold til Instagram som kunstner? Visste du at dette kom til å bli et utstillingsprosjekt da du innledet det på Instagram?

Selv bruker jeg Instagram som en visuell dagbok og et personlig bildearkiv. Videre innehar Instagram som verktøy for produksjon og deling av visuell informasjon mange kvaliteter som vi kjenner igjen fra det konseptuelle fotografiet: en kombinasjon av tekst og bilde, organisering via ett grid-system og klassifisering med hjelp av faktaopplysninger som sted og dato. Det som tidligere var en konseptuell metodikk for kunstnere er nå blitt en allmenngyldig hverdagssyssel. Når det gjelder prosjektet, så inneholder det flere nivåer av tilfeldighet og påvirkning fra en tredjepart, så hva det blir og hvordan det utvikler seg er forholdsvis åpent, i alle fall frem til et visst punkt. Men det tok flere måneder før jeg med sikkerhet så at det kunne bli nok materiale for å ta det videre.

Sveinn Fannar Jóhannsson – Recent Works and Other Myths, 2018. Inkjet print on Canson Platine Fibre Rag, iBond 
and bookpage on Canson Conservation Board, Schott Mirogard Plus glass/Framed. 35,7 x 27,6 x 3 cm Unique

Du var blant de første kunstnerne som stilte ut på MELK i 2010, et knapt år etter at galleriet åpnet i et eks-meieriutsalg på Rodeløkka, og  en omtale om den pågående  utstillingen din ble inkludert i en artikkel om «Fotobyen Oslo» på kunstkritikk.no forrige uke. Opplever du at det har skjedd en utvikling på fotokunstscenen her i byen i løpet av disse årene? 

Aldri før har så mange kunstnere gjort så mange utstillinger i så mange hvite kuber, stuer, lugubre kjellere og nedlagte butikklokaler. Oslo er ikke bare en «fotoby», men en kunstby.

Installasjonsfoto fra Sveinn Fannar Jóhannssons utstilling «Recent Works and Other Myths» på MELK.

UTSTILLINGEN «RECENT WORKS AND OTHER MYTHS» AV SVEINN FANNAR JÓHANNSSON VISES PÅ MELK TIL OG MED SØNDAG 25. MARS. SAMTALE MELLOM SVEINN OG KRITIKER KÅRE BULIE OM UTSTILLINGEN PÅ MERKUR BAR TORSDAG 22.03. 19:00 OG FINISSAGE MED OMVISNING VED SVEINN I UTSTILLINGEN SØNDAG 25.03. 14:00.

Ønsker du å studere fotografi? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning på oslofotokunstskole.no.

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s