Vil «pushe» det fotografiske mediet

I utstillingen Buffering møtes porno, våpen, tekstil, skulptur og fotografi. Vi har snakket med Christian Tunge som har kuratert utstillingen som finner sted på MELK:

Installasjonsfoto fra utstillingen Buffering på MELK.

Du har kuratert utstillingen Buffering som åpner på MELK fredag, med to prosjekter fra den amerikanske kunstneren Erin M. Riley og den nederlandske kunstneren Anouk Kruithof. Kan du fortelle litt om verkene som vises i utstillingen og prosjektene som de inngår i?

Både Riley og Kruithof har en tydelig og lett gjenkjennbar stemme, og arbeidene som vises på MELK representerer kunstnerskapene deres godt. Riley har de siste årene jobbet med vevde tekstiler som er basert på fotografier. I serien som vises i Buffering har hun tatt screenshots av pornoen hun selv bruker og vevd disse i forstørret format (120 x 140 cm).

Kruithof bruker også funnet materiale fra nettet – nærmere bestemt TSA (en del av Homeland Security i USA) sin Instagram-konto. Hun printer bilder fra kontoen på gummi, plast og latex og installerer dem i metallkonstruksjoner for å lage skulpturer hun selv omtaler som “visuelle idiomer”.

Installasjonsfoto fra utstillingen Buffering på MELK.

Dette er første gang de to unge kunstnerne vises i Norge. Hvem er Erin M. Riley og Anouk Kruithof?

Begrepet “stjerneskudd” begynner å tømmes for mening, men det er likevel en god beskrivelse av Brooklyn-baserte Erin M. Riley. Hun har truffet en nerve med sine politiske og personlige arbeid. Samtidig er hun så god teknisk at det er få som lager lignende verk.

Nederlandske Kruithof er fortsatt ung, men er en mye mer etablert skikkelse enn Riley. Hun jobber multidisiplinært og har gitt ut et titalls bøker og hatt store presentasjoner på Museum of Modern Art in New York, Stedelijk Museum, FOAM, He Xiangning Art Museum og International Center of Photography (ICP).

Installasjonsfoto fra utstillingen Buffering på MELK.

Utstillingen består av verk i tekstil og installasjon. På hvilken måte forholder disse arbeidene seg til MELKs øvrige utstillingsprogram der fotografiet står i sentrum?

I det siste har jeg interessert meg for flere kunstnere som jobber med fotografi på ulike former for elastiske materialer. Til å begynne med var egentlig tanken å lage utstillingen med 7-8 kunstnere på et større galleri. I samarbeid med Behzad Farazollahi kom vi likevel fram til at MELK er et godt rom for utstillingen og at det kunne være starten på flere gruppeutstillinger og samarbeidsprosjekter i galleriet.

Mange av utstillingene på MELK har handlet om å “pushe” mediet framover og utfordre hva det kan være. I denne utstillingen tar kunstnerne utgangspunktet i hvor fotografiet er akkurat nå (umiddelbare screenshots, personlige representasjoner og et overflod av bilder på sosiale medier) og tar det “tilbake” til vevde tekstiler og tredimensjonale objekter. På den måten kan betrakteren også ta et skritt tilbake og undersøke den visuelle verden vi befinner oss i.

Detalj fra verk av Erin M. Riley.

MELK har hele tiden hatt et uttalt fokus på kunstnere med tilknytning til Skandinavia, mens i denne utstillingen er kunstnerne fra henholdsvis USA og Nederland. Er dette noe publikum kan regne med å se mer av på MELK i tiden som kommer?

Det kommer enormt mye god fotografi ut av Skandinavia og MELK skal fortsatt være en del av å vise den. Samtidig tror jeg det fort kan bli et ekkokammer av at så mange norske gallerier kun viser lokale kunstnere. Vi har et ansvar for å vise annen kunst i Norge, og det kommer MELK til å gjøre både i galleriet på St. Hanshaugen og i andre større prosjekter vi har pågående.

UTSTILLINGEN BUFFERING MED ANOUK KRUITHOF OG ERIN M. RILEY VISES PÅ MELK I PERIODEN 06.04.-29.04. ÅPNING FREDAG 06.04. KL. 19:00 – 21:00. UTSTILLINGEN ER KURATERT AV TIDLIGERE OFKS-STUDENT CHRISTIAN TUNGE I SAMARBEID MED HEAVY BOOKS OG MELK.

Ønsker du å studere fotografi? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning på oslofotokunstskole.no.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s