Fotografier fra jordens indre

Per Christian Brown er disse dager aktuell med utstillingen «Wonders of the Volcano» på Kunstnerforbundet. Vi har snakket med Per Christian om utstillingen, om bildene han har fotografert inne i fuktige lavahuler og hans interesse for grunnelementene jord, vann, ild og luft. 

Per Christian Brown, The Cave Series, Thrihnukagigur Volcano 2, 2017, 63x46cm.

Du er disse dager aktuell med utstillingen «Wonders of the Volcano» på Kunstnerforbundet. Hva viser du i utstillingen?

Utstillingen bygger tematisk på en utforskning av vulkanisme og geotermisk aktivitet og man kan si at de ulike verkene speiler både en mer dokumentarisk holdning til avbildning av vulkanske fenomen og en mer fri kunstnerisk fortolkning av vulkanisme. To serier viser ulike interiører i et magmakammer og fotografier tatt inne i ulike vulkanske huler, såḱalte “lava tubes”, som enkelt kan beskrives som huler som har oppstått i det lavamasse har presset seg gjennom underjordiske ganger for å komme opp til overflaten. Hulene vitner om ekstreme vulkanske krefter tusenvis av år tilbake i tid.

Verkene som er av en mer abstrakt karakter, forsøker å fremstille selve kraften i det eruptive gjennom farger og de formene som tilfeldig oppstår når fargepigmenter blandes sammen og det å fange disse øyeblikkene. Fremstillingen av disse seriene som jeg kaller “Reminiscence of a Volcanic Eruption” er gjort ved å bygge opp tablåer i akvarier med ulike bakgrunner og med fargepigmenter som jeg har sluppet ned i vannet. Pigmentenes ulike materialitet og tyngde gjør at de oppfører seg svært ulikt, noe som gjør at man egentlig ikke helt vet hva som vil skje før opptakene gjøres. Dette gjør at jeg heller ikke vet om det har oppstått noe visuelt interessant før jeg faktisk ser de fremkalte filmene og kontaktkopiene av opptakene.

I tillegg viser jeg et videoarbeid som dveler ved reminisensen av tidligere vulkansk og geothermal aktivitet og hvor tilstedeværende dette fremdeles er i det islandske landskapet, både over og under jorden.

Som en oppsummering så vil jeg si at videoverket og de mer dokumentariske seriene fra de vulkanske hulene peker på naturens egen skaperkraft, mens de abstrakte komposisjonene er et uttrykk for min visuelle fortolkning.

Per Christian Brown, Reminiscence of a Volcanic Eruption 5, 2018, 105x129cm.

Deler av fotografiene i utstillingen stammer fra et residencyopphold på Island i 2016. Kan du fortelle litt om disse bildene og hvordan det var å fotografere i disse spesielle omgivelsene?

Jeg fikk tildelt én måneds opphold ved SIM i Reykjavik i august 2016, og allerede før jeg søkte om oppholdet hadde jeg klare ideer om hva jeg ønsket å fokusere på og jobbe med. Jeg hadde blant annet sett en TV dokumentar om at det var mulig å bli heist ned i magmakammeret i vulkanen Thrihnukagigur (norsk: Trekratervulkanen), som har vært sovende i 4000 år. Fascinasjonen av å kunne oppleve dette unike interiøret var en drivkraft til å gjøre et tematisk prosjekt om vulkanisme.

Dette var første gangen jeg var på Island og jeg visste at flere av stedene jeg hadde i tankene for opptak var relativt utilgjengelige og vanskelige å komme til, så det var klart for meg at jeg trengte en islandsk assistent som hadde en lokal forankring og som visste hvordan man kom seg til steder og kunne bistå meg som sjåfør, men også med selve opptakene. Flere av opptakene jeg gjorde, spesielt inne i disse lavahulene, var veldig utfordrende fordi inngangene er delvis blokkert og man må krype inn i fuktige og svært kjølige miljø. Det var derfor fysisk utmattende å klare å komme seg inn med flere tunge kamera, stativer og lyskilder som var nødvendige for å kunne gjøre opptakene.

Men når man først befinner seg der inne, omringet av vegger med flytende lavaformasjoner som kan minne om stearin i intense farger og lava i alle mulige fasonger og fargetoner, får man en følelse av at man er langt borte fra virkeligheten. Stedene har noe utenomjordisk ved seg og man føler seg ydmyk av å være der og kommer i en slags meditativ tilstand. Samtidig er det minusgrader, en ekstrem høy luftfuktighet og man vet at man må jobbe raskt og konsist for å få jobben gjort før batteriene tappes og kamerautstyret blir så fuktig at det blir umulig å jobbe videre.

Per Christian Brown, The Cave series, Vigdelmir Cave 4, 2017, 60x49cm.

Utstillingens tittel er lånt fra en 1800-talls roman. Hva er dette for en bok, og hvilken rolle spiller den for prosjektet ditt?

Boken heter “Wonders of the Volcano” fra 1881 av den engelske forfatteren Ascott R. Hope. Den er en litt søkt pseudovitenskapelig reiseskildring til vulkaner som Etna og Stromboli og beskriver også vulkanisme på Island. Den inneholder svært følelsesladde nedtegnelser av vulkanutbrudd, av et landskap av giftige gasser, jordskjelv, og fascinasjonen for de enorme kreftene som ligger latent i jordens indre.

Man kan si at den er tidstypisk for opplevelsesromaner på slutten av 1800 tallet fordi landskapet fremstilles som sublimt, som noe man må akte og frykte og som man ikke kan temme. Jeg tviler på at forfatteren av boken selv har opplevd og besøkt aktive vulkaner og vulkanske miljø, og for meg ble det interessant hvordan noe kan fremstilles og beskrives uten selv å ha opplevd disse fenomenene.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke fragmenter av denne boken som en voice-over til mitt videoarbeid, men da jeg satt og redigerte videomaterialet jeg hadde, fant jeg ut at det melodramatiske og følelsesladde i denne teksten ville være for mye og ødelegge kraften i bildene mine. Jeg valgte derfor å utelate fortellerstemmen og heller kun bruke naturlige lyder som jeg hadde tatt opp av boblende varme kilder, små geysirer og drypplyder fra hulene jeg besøkte.

Jeg syntes forøvrig at tittelen på Hopes bok var beskrivende for mitt prosjekt så derfor valgte jeg å bruke denne tittelen i min utstilling.

Per Christian Brown, Reminiscence of a Volcanic Eruption 7, 2018, 105x129cm.

Utstillingen er del av et større prosjekt du har jobbet med over flere år som er en utforskning av de poetiske og materielle egenskapene vi forbinder med de fire grunnelementene jord, vann, ild og luft, og du har i tidligere intervjuer uttalt at du er opptatt av metamorfoser, mytologi og alkymi. Kan du si noe om din kunstneriske interesse for disse elementene og prosessene?

Mitt prosjekt om de fire grunnelementene er noe jeg har jobbet med de siste seks årene og er basert på ulike essays skrevet av den franske filosofen Gaston Bachelard (1884-1962). Bachelard som kan defineres som en epistemolog, forsøkte å komme frem til de materielle, symbolske og indre forestillingene vi forbinder med og som er knyttet opp mot hvert av elementene. Hans unike litterære evne gjør at den som leser tekstene kommer til en større utvidet forståelse av verden som omgir oss. Bachelards teorier er også appellerende fordi de er forankret i vår nedarvede og innebygde forestillingsevne og for meg er forestilling, previsualisering og det å sammenfatte det som i utgangspunktet kan virke som motsetninger viktig i mitt kunstnerskap.

Når det gjelder metamorfoser, mytologi og alkymi så er jeg opptatt av dette fordi det er et uttrykk av menneskets hang til å skape fortellinger og prøve å forklare verden, dens bestanddeler og hvem vi er. Før vi ble underlagt vitenskapen og den moderne kjemien var vi like opptatt som i dag av å finne forklaringer og forstå vår rolle i universet.

Mens alkymisten med sine forvandlinger av substanser og metaller baserte sine eksperimenter på en overbevisning om å skape udødelighet og den perfekte krysningen av det feminine og maskuline, er mytologien og metamorfosene mer knyttet opp mot poetiske fortellinger om skapelse, moral og menneskets fortellertrang til å skape fortellinger om vår opprinnelse.

Interessen for disse temaene er noe som på mange måter ligger som et bakteppe i mine produksjoner, noen ganger manifesteres dette mer konkret som når jeg i ulike fotoserier refererer direkte til fortellinger man kan finne i Metamorfosene av Ovid, men som oftest tror jeg at min fascinasjon for disse temaene er forankret i min underbevissthet, og som et sett med verktøy og kunnskap som kan tas frem og brukes når dette føles riktig.

Per Christian Brown, Composition in Orange and Black, The Ice Cave, 2016, 69x84cm.

UTSTILLINGEN «WONDERS OF THE VULCANO» VISES PÅ KUNSTNERFORBUNDET TIL OG MED 13.05.2018. 

Ønsker du å studere fotografi? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning på oslofotokunstskole.no.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s